Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód
Sylabus przedmiotu Chów skorupiaków i małży:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów skorupiaków i małży | ||
Specjalność | Akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student przystępujący do zajęć powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii, fizjologii i systematyki organizmów wodnych, hydrochemii, matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami hodowli wybranych grup bezkręgowców wodnych, przedstawienie metod i technik wykorzystywanych zarówno w ekstensywnej oraz intensywnej metodzie chowu. Wyjaśnienie środowiskowych aspektów funkcjonowania hodowli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody hodowli ostryg | 4 |
T-A-2 | Metody hodowli omułków | 4 |
T-A-3 | Metody hodowli przegrzebków | 2 |
T-A-4 | Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis | 2 |
T-A-5 | Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae | 2 |
T-A-6 | Metody hodowli krewetek słonowodnych | 4 |
T-A-7 | Metody hodowli krewetek słodkowodnych | 4 |
T-A-8 | Metody hodowli raków | 2 |
T-A-9 | Metody hodowli homarów i langust | 2 |
T-A-10 | Metody hodowli ośmiornic | 2 |
T-A-11 | Choroby organizmów wodnych wykorzystywanych w akwakulturze | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli. | 2 |
T-W-2 | Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO | 4 |
T-W-3 | Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci. | 4 |
T-W-4 | Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe | 4 |
T-W-5 | Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe | 4 |
T-W-6 | Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów | 3 |
T-W-7 | Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska | 3 |
T-W-8 | Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture" | 2 |
T-W-9 | Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne. | 2 |
T-W-10 | Handel oraz formy sprzedaży owoców morza | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezntacji dotyczącej sposobu hodowli wybranej grupy organizmów wodnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test pisemny po zakończonym cyklu zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-2_W02 Student zna metody hodowli bezkręgowców wodnych, wykorzystywane urządzenia oraz czynniki środowiskowe wpływające na proces chowu. | RYB_2A_W04, RYB_2A_W06, RYB_2A_W07, RYB_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-1, T-A-11 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-2_U01 Student potrafi dobrać odpowiednią technikę hodowlaną dla poszczególnych grup organizmów wodnych. Potrafi opracować zasady funkcjonowania hodowli oraz sporządzić zapotrzebowanie na podstawowe elementy techniczne hodowli. | RYB_2A_U01, RYB_2A_U07, RYB_2A_U10, RYB_2A_U13, RYB_2A_U15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-1, T-A-11 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-2_K01 Student ma świadomość znaczenia akwakultury bezkręgowców oraz docenia walory pokarmowe owoców morza | RYB_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-1, T-A-11 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-2_W02 Student zna metody hodowli bezkręgowców wodnych, wykorzystywane urządzenia oraz czynniki środowiskowe wpływające na proces chowu. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat systematyki organizmów wodnych, posługuje się właściwą nomenklaturą oraz wie o sposobach wykorzystania poszczególnych grup organizmów wodnych. Posiada znajomość podstawowych metod hodowli i wymagań technicznych oraz środowiskowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-2_U01 Student potrafi dobrać odpowiednią technikę hodowlaną dla poszczególnych grup organizmów wodnych. Potrafi opracować zasady funkcjonowania hodowli oraz sporządzić zapotrzebowanie na podstawowe elementy techniczne hodowli. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie urządzenia i zorganizować zaplecze do prowadzenia hodowli. Student potrafi zastosować wiedzę do przeprowadzenia pełnego cyklu hodowlanego najważniejszych grup organizmów wodnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-2_K01 Student ma świadomość znaczenia akwakultury bezkręgowców oraz docenia walory pokarmowe owoców morza | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności ale nie widzi potrzeby samokształcenia się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- The State of World Fisheries and Aquaculture, FAO Fisheries and Aquaculture Department, Rzym, 2012
- J. F. Wickins, D. O'C. Lee, Crustacean farming, Blackwell science, 2002
Literatura dodatkowa
- FAO, Materiały statystyczne oraz opracowania tematyczne dotyczące ryb i owoców morza, www.fao.org, 2012