Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Chłodnictwo i przechowalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chłodnictwo i przechowalnictwo
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna
W-2Podstawy fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szklenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń1
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie2
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem2
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych2
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"2
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl22
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych2
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach2
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców2
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych2
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców2
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu2
T-L-14Zaliczenie części praktycznej i teoretycznej ćwiczeń2
27
wykłady
T-W-1Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych2
T-W-2Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności1
T-W-3Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling)1
T-W-4Technologia częściowego zamrażania2
T-W-5Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy2
T-W-6Technologia i technika rozmrażania2
T-W-7Utrwalanie surowców metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)1
T-W-8Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców schładzanych i mrożonych. Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach27
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim20
A-L-3Przygotowanie do zajęć18
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych25
90
wykłady
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu17
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D10tiz_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego.
TZZ_1A_W18C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2M-1, M-2S-3, S-4, S-2
TZZ_1A_D10tiz_W02
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie chłodniczego i zamrazalniczego zabezpeczania, przechowywania i rozmrazania.
TZZ_1A_W22C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D10tiz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2S-3, S-4, S-2
TZZ_1A_D10tiz_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
TZZ_1A_U02C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D10tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2S-3, S-4, S-2
TZZ_1A_D10tiz_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
TZZ_1A_K02C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2S-3, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D10tiz_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
4,5Student posiada bardzo dobrą poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
TZZ_1A_D10tiz_W02
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie chłodniczego i zamrazalniczego zabezpeczania, przechowywania i rozmrazania.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D10tiz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
5,0Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
TZZ_1A_D10tiz_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
2,0Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,0Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
5,0Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D10tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
TZZ_1A_D10tiz_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
  2. Postolski J., Gruda Z, Zamrażanie żywności, W-wa, 2002
  3. Horubała A, Podstawy przechowywania żywności, W-wa, 2011
  4. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
  5. Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977
  6. Stodolnik L., Zarzycki B., Szczepanik G., Chłodnictwo (Miniskrypt), AR Szczecin, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski T., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze - Poradnik, Wyd. Nauk.-Techn, W-wa, 2000
  2. Podeszewski Z., Ćwiczenia rachunkowe z technologii zabezpieczenia surowców rybnych., Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 1977
  3. Podeszewski Z., Stodolnik L., Ćwiczenia z technologii zabezpieczenia surowców rybnych. Miniskrypt, AR Szczecin, Szczecin, 1980
  4. Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych. Tom I., AR Szczecin, Szczecin, 1978
  5. Postolski J., Gruda Z., Zamrażanie żywności., WNT, W-wa, 1985
  6. Michałowski S., Technologia chłodnictwa żywności. Składniki pokarmowe i kontrola ich przemian., Politechnika Łódzka, Łódź, 1995
  7. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szklenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń1
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie2
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem2
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych2
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"2
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl22
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych2
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach2
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców2
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych2
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców2
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu2
T-L-14Zaliczenie części praktycznej i teoretycznej ćwiczeń2
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych2
T-W-2Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności1
T-W-3Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling)1
T-W-4Technologia częściowego zamrażania2
T-W-5Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy2
T-W-6Technologia i technika rozmrażania2
T-W-7Utrwalanie surowców metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)1
T-W-8Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców schładzanych i mrożonych. Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach27
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim20
A-L-3Przygotowanie do zajęć18
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu17
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D10tiz_W01Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-W-1Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych
T-W-3Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling)
T-W-4Technologia częściowego zamrażania
T-W-6Technologia i technika rozmrażania
T-W-7Utrwalanie surowców metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)
T-W-8Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców schładzanych i mrożonych. Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności
T-W-2Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
4,5Student posiada bardzo dobrą poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D10tiz_W02Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie chłodniczego i zamrazalniczego zabezpeczania, przechowywania i rozmrazania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D10tiz_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
5,0Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D10tiz_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,0Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
5,0Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D10tiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D10tiz_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie