Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Maszynoznawstwo przemysłu spożywczego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszynoznawstwo przemysłu spożywczego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>, Roman Drozdowski <Roman.Drozdowski@zut.edu.pl>, Jarosław Majewski <Jaroslaw.Majewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z geometrii, algebry, fizyki , chemii |
W-2 | Umiejętność posługiwania się przyrządami kreślarskimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstaw szeroko rozumianej "wiedzy inżynierskiej". |
C-2 | Zapoznanie studentów z budową i zasadami działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego. |
C-3 | Ukształtowanie podstawowych umiejętności konstruowania elementów maszyn. |
C-4 | Praktyczne opanowanie umiejętności równoczesnego wykorzystania wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkicowanie odręczne elementów maszyn. Rzutowanie prostokątne | 3 |
T-L-2 | Przekroje części maszyn | 2 |
T-L-3 | Rzuty aksonometryczne | 2 |
T-L-4 | Wymiarowanie elementów maszyn | 2 |
T-L-5 | Praca w środowisku AutoCad | 4 |
T-L-6 | Obliczanie wytrzymałościowe dla belek prostych + program komputerowy (belka FREE). | 3 |
T-L-7 | Obliczanie wytrzymałościowe profili zamkniętych + program komputerowy (KES 4.2). | 2 |
T-L-8 | Analiza układu kinematycznego dla wybranych urządzeń przemysłu spożywczego. | 2 |
T-L-9 | Przenoszenie napędu. Dobór przekładni i silnika do napędu wybranych urządzeń. | 2 |
T-L-10 | Przenoszenie napędu. Dobór przekładni i silnika do napędu wybranych urządzeń – program komputerowy. | 2 |
T-L-11 | Analiza budowy transporterów cięgnowych, dobór rodzaju i parametrów transportera do przemieszczania wybranych surowców i produktów – obliczenia komputerowe. | 2 |
T-L-12 | Analiza budowy transporterów bezcięgnowych, dobór rodzaju i parametrów transportera do przemieszczania wybranych surowców i produktów – obliczenia komputerowe. | 2 |
T-L-13 | Analiza budowy i działania urządzeń do rozdrabniania na przykładzie wilka. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rysunek techniczny: zasady rzutowania prostokątnego | 2 |
T-W-2 | Przekroje i rzuty aksonometryczne części maszyn | 2 |
T-W-3 | Wymiarowanie elementów maszyn | 2 |
T-W-4 | AutoCad jako narzędzie do tworzenia rysunków części maszyn | 2 |
T-W-5 | Materiały stosowane do budowy maszyn i urzadzeń przemysłu spożywczego | 2 |
T-W-6 | Podstawy wytrzymałości materiałów i teorii sprężystosci | 2 |
T-W-7 | Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury dla ich realizacji. | 2 |
T-W-8 | Rodzaje operacji jednostkowych związanych z przetwarzaniem surowców biologicznych. | 2 |
T-W-9 | Ogólny podział i klasyfikacja maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-10 | Maszyny i urządzenia do realizacji procesów mechanicznych (rozdrabnianie ciał stałych, czyszczenie, sortowanie przesiewanie, mycie i czyszczenie surowców, oddzielanie składników zbędnych i niejadalnych od surowców). | 4 |
T-W-11 | Maszyny i urządzenia do rozdzielania materiałów niejednorodnych. | 2 |
T-W-12 | Maszyny i urządzenia do wytłaczania cieczy z surowców, nadawania kształtu i ekstruzji, rozpylania cieczy, mieszania, aglomeracji. | 2 |
T-W-13 | Maszyny i urządzenia do transportu surowców i produktów w stanie stałym. | 2 |
T-W-14 | Maszyny i urządzenia do transportu surowców i produktów w stanie płynnym - pompy. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 15 |
A-L-3 | konsulacje z prowadzącym | 5 |
A-L-4 | studiowanie literatury | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C1_W01 Posiada wiedzę z podstaw szeroko rozumianej "wiedzy inżynierskiej". | TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-12, T-L-11, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
TZZ_1A_C1_W02 Zna budowę i zasady działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego. | TZZ_1A_W08 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-12, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C1_U01 Potrafi konstruować podstawowe elementów maszyn. | TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-12, T-L-11, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
TZZ_1A_C1_U02 Potrafi w praktyce równocześnie wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych). | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29 | — | — | C-4 | T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-12, T-L-11, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C1_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-12, T-L-11, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C1_W01 Posiada wiedzę z podstaw szeroko rozumianej "wiedzy inżynierskiej". | 2,0 | Student nie posiada podstawowej "wiedzy inżynierskiej". |
3,0 | Student posiada podstawową "wiedzę inżynierską", ale z licznymi brakami. | |
3,5 | Student posiada podstawową "wiedzę inżynierską", ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student posiada dobrą podstawową "wiedzę inżynierską". | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą podstawową "wiedzę inżynierską". | |
5,0 | Student posiada znakomitą podstawową "wiedzę inżynierską". | |
TZZ_1A_C1_W02 Zna budowę i zasady działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego. | 2,0 | Student nie zna budowy ani zasad działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego. |
3,0 | Student zna budowę i zasady działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego, ale z licznymi brakami. | |
3,5 | Student zna budowę i zasady działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi brakami. | |
4,0 | Student dobrze zna budowę i zasady działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi brakami. | |
4,5 | Student bardzo dobrze zna budowę i zasady działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi brakami. | |
5,0 | Student znakomicie zna budowę i zasady działania wybranych grup maszyn przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi brakami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C1_U01 Potrafi konstruować podstawowe elementów maszyn. | 2,0 | Student nie potrafi konstruować podstawowych elementów maszyn. |
3,0 | Student potrafi konstruować podstawowe elementy maszyn, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student potrafi konstruować podstawowe elementy maszyn, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi konstruować podstawowe elementy maszyn. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi konstruować podstawowe elementy maszyn. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi konstruować podstawowe elementy maszyn. | |
TZZ_1A_C1_U02 Potrafi w praktyce równocześnie wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych). | 2,0 | Student nie potrafi w praktyce wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych). |
3,0 | Student potrafi w praktyce równocześnie wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych), ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student potrafi w praktyce równocześnie wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych), ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi w praktyce wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych). | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi w praktyce wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych). | |
5,0 | Studentznakomicie potrafi w praktyce wykorzystać wiadomości uzyskanych z różnych dziedzin (rysunku technicznego, mechaniki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i innych). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C1_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i praktycznych umiejętności inżynierskich. |
Literatura podstawowa
- Chwiej M., Maszynoznawstwo ogólne., PWN, 1979
- Chwiej M., Aparatura przemysłu spożywczego, PWN, Warszawa, 1984
- Kawka T., Balejko J. i in., Maszynoznawstwo ogólne., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie. Skrypt dla studentów AR w Szczecinie., Szczecin, 1982
- Kawka T., Balejko J., i in., Zeszyt do ćwiczeń z rysunku technicznego, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecin, 1982
- Dobrzański T., Rysunek Techniczny Maszynowy., Wydawnictwa Naukowo Techniczne., Warszawa, 1990
- Praca zbiorowa., Mały Poradnik Mechanika t I i II., Wydawnictwa Naukowo Techniczne., Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Dietrich J. i in., Podstawy konstrukcji Maszyn. Cz. I, II, III., WNT., Waeszawa, 2009
- Kawka T., Balejko J., Kolbiarz A. i in., Przewodnik metodyczny do ćwiczeń z maszynoznawstwa ogólnego., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie. Skrypt dla studentów AR w Szczecinie, Szczecin, 1977