Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Edukacja żywieniowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Edukacja żywieniowa
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Seidler <Teresa.Seidler@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, towaroznawstwo żywności, fizjologia człowieka, dietetyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji żywieniowej różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.2
T-A-2Postawy względem żywności i żywienia.2
T-A-3Żywienie a zdrowie publiczne.2
T-A-4Psychologia żywienia.2
T-A-5Postawy w odniesieniu do nowej żywności.2
T-A-6Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.2
T-A-7Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.2
T-A-8Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.2
T-A-9Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.2
T-A-10Badanie postaw.2
T-A-11Skala Likerta w badaniu postaw.2
T-A-12Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.2
T-A-13Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.2
T-A-14Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.3
T-A-15Zasady psychodietetyki.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach26
A-A-2Analiza wskazanej literatury10
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-A-4Przygotowanie do egzaminu10
A-A-5Przygotowanie do zajęć10
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Konspekty
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad edukacji żywieniowej dla osób zdrowych i chorych, w układzie indywidualnym i zbiorowym
M-5Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D1zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22C-1, C-2T-A-10, T-A-11, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-9, T-A-8, T-A-12, T-A-13, T-A-1, T-A-2, T-A-14, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D1zcid_U01
Posiada umiejętność opracowania programu edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29C-1, C-2T-A-10, T-A-11, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-9, T-A-8, T-A-12, T-A-13, T-A-1, T-A-2, T-A-14, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D1zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1, C-2T-A-10, T-A-11, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-9, T-A-8, T-A-12, T-A-13, T-A-1, T-A-2, T-A-14, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D1zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D1zcid_U01
Posiada umiejętność opracowania programu edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu.
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafiprawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D1zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. 1. Gawęcki J, Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. 2. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  3. 3. Pilska M., Jeżewska-Zychowicz M., Psychologia żywienia. Wybrane zagadnienia., Wyd. SGGW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. 1. Gromadzka-Ostrwoska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  2. 2. Gutkowska K., Ozimek I., Laskowski W, Uwarunkowania konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2001
  3. 3. Wądołowska L, Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce, Wyd. UWM, Olsztyn, 2010
  4. 4. Jeżewska-Zychowicz, Pilska M, Postawy względem żywności i żywienia. Wybrane aspekty teoretyczne i metodyczne., Wyd. SGGW, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.2
T-A-2Postawy względem żywności i żywienia.2
T-A-3Żywienie a zdrowie publiczne.2
T-A-4Psychologia żywienia.2
T-A-5Postawy w odniesieniu do nowej żywności.2
T-A-6Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.2
T-A-7Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.2
T-A-8Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.2
T-A-9Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.2
T-A-10Badanie postaw.2
T-A-11Skala Likerta w badaniu postaw.2
T-A-12Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.2
T-A-13Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.2
T-A-14Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.3
T-A-15Zasady psychodietetyki.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach26
A-A-2Analiza wskazanej literatury10
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-A-4Przygotowanie do egzaminu10
A-A-5Przygotowanie do zajęć10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D1zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji żywieniowej różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.
Treści programoweT-A-10Badanie postaw.
T-A-11Skala Likerta w badaniu postaw.
T-A-3Żywienie a zdrowie publiczne.
T-A-4Psychologia żywienia.
T-A-6Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.
T-A-5Postawy w odniesieniu do nowej żywności.
T-A-9Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.
T-A-8Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.
T-A-12Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.
T-A-13Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.
T-A-1Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.
T-A-2Postawy względem żywności i żywienia.
T-A-14Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.
T-A-7Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Konspekty
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad edukacji żywieniowej dla osób zdrowych i chorych, w układzie indywidualnym i zbiorowym
M-5Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D1zcid_U01Posiada umiejętność opracowania programu edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji żywieniowej różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.
Treści programoweT-A-10Badanie postaw.
T-A-11Skala Likerta w badaniu postaw.
T-A-3Żywienie a zdrowie publiczne.
T-A-4Psychologia żywienia.
T-A-6Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.
T-A-5Postawy w odniesieniu do nowej żywności.
T-A-9Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.
T-A-8Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.
T-A-12Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.
T-A-13Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.
T-A-1Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.
T-A-2Postawy względem żywności i żywienia.
T-A-14Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.
T-A-7Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Konspekty
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad edukacji żywieniowej dla osób zdrowych i chorych, w układzie indywidualnym i zbiorowym
M-5Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafiprawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D1zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji żywieniowej różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.
Treści programoweT-A-10Badanie postaw.
T-A-11Skala Likerta w badaniu postaw.
T-A-3Żywienie a zdrowie publiczne.
T-A-4Psychologia żywienia.
T-A-6Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.
T-A-5Postawy w odniesieniu do nowej żywności.
T-A-9Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.
T-A-8Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.
T-A-12Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.
T-A-13Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.
T-A-1Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.
T-A-2Postawy względem żywności i żywienia.
T-A-14Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.
T-A-7Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Konspekty
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad edukacji żywieniowej dla osób zdrowych i chorych, w układzie indywidualnym i zbiorowym
M-5Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.