Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Sensoryczne metody oceny jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sensoryczne metody oceny jakości żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z biochemii i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń2
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej2
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych2
T-L-4Zastosowanie metod profilowania smakowitości i tekstury wybranych produktów spożywczych.2
T-L-5Dobór i zastosowanie metod skalowania artykułów żywnościowych.2
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych2
T-L-7Porównanie metody kolejności a wielokrotnych uporządkowań artykułów żywnościowych2
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu sensorycznych metod oceny jakości2
T-W-2Podstawy metod analizy sensorycznej.4
T-W-3Warunki stosowania sensorycznych metod oceny jakości. Sprawność sensoryczna.2
T-W-4Przygotowanie próbek żywnościowych do oceny. Zasady zastosowania sensorycznych metod oceny jakości produktu. Kryteria doboru oceniających. Szkolenia w zakresie sensorycznych metod oceny jakości.2
T-W-5Charakterystyka metod sensorycznych stosowanych w analizie i ocenie jakości żywnosci.4
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio do produktu dobiera metody analizy sensorycznej.
ZBJZ_1A_W12C-1T-W-6M-3, M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_U01
Student posiada umiejętność doboru metod i przeprowadzenia własciwie dobranej analizy sensorycznej do produktów żywnościowych.
ZBJZ_1A_U02C-1, C-2T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-1M-3, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_K01
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K04C-1, C-2T-L-8M-3, M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio do produktu dobiera metody analizy sensorycznej.
2,0
3,0Zna najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_U01
Student posiada umiejętność doboru metod i przeprowadzenia własciwie dobranej analizy sensorycznej do produktów żywnościowych.
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_K01
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
2,0
3,0Nie jest pewny posiadanej wiedzy. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I., Sensoryczne badania żywności, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2009
  2. Gawęcki J., Jędryka T., Analiza sensoryczna, Wydawnictwo AE, 1999
  3. Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999
  4. Ackertnan D., Historia naturalna zmysłów, Książka i Wiedza, Warszawa, 1994
  5. Gawęcki J., Wagner W., Podstawy doświadczalnictwa w nauce o żywieniu i żywności, Skrypt AR, Poznań, 1988
  6. Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Andrzejewski H., Gołębiowska T., Ćwiczenia z analizy sensorycznej, Skrypt WSE, Poznań, 1974
  2. Fortuna T., Gibiński T. Nawotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, Skrypt AR, Kraków, 1992
  3. Fortuna T., Juszczuk L. Sobolewska- Zielińska J., Podstawy analizy żywności, AR, Kraków, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń2
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej2
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych2
T-L-4Zastosowanie metod profilowania smakowitości i tekstury wybranych produktów spożywczych.2
T-L-5Dobór i zastosowanie metod skalowania artykułów żywnościowych.2
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych2
T-L-7Porównanie metody kolejności a wielokrotnych uporządkowań artykułów żywnościowych2
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu sensorycznych metod oceny jakości2
T-W-2Podstawy metod analizy sensorycznej.4
T-W-3Warunki stosowania sensorycznych metod oceny jakości. Sprawność sensoryczna.2
T-W-4Przygotowanie próbek żywnościowych do oceny. Zasady zastosowania sensorycznych metod oceny jakości produktu. Kryteria doboru oceniających. Szkolenia w zakresie sensorycznych metod oceny jakości.2
T-W-5Charakterystyka metod sensorycznych stosowanych w analizie i ocenie jakości żywnosci.4
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_PO2-4_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio do produktu dobiera metody analizy sensorycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W12Zna metody zabezpieczania i oceny jakości surowców i żywności
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
Treści programoweT-W-6Błędy w analizie sensorycznej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_PO2-4_U01Student posiada umiejętność doboru metod i przeprowadzenia własciwie dobranej analizy sensorycznej do produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U02Potrafi dobrać metody oceny jakości i bezpieczeństwa surowców i produktów żywnościowych
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej
T-L-7Porównanie metody kolejności a wielokrotnych uporządkowań artykułów żywnościowych
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
S-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_PO2-4_K01Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
ZBJZ_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-8Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie jest pewny posiadanej wiedzy. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0