Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Dobór materiałów konstrukcyjnych i pomocniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dobór materiałów konstrukcyjnych i pomocniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Kwiatkowski <Konrad.Kwiatkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu: Podstawy chemii |
W-2 | Zaliczenie przedmiotu: Materiałoznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z właściwościami materiałów, które są wynikiem najnowszych badań w obszarze inżynierii materiałowej oraz ukształtowanie świadomości zjawisk zachodzących w materiałach podczas ich eksploatacji |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru materiału dla rozwiązań konstrukcyjnych z uwzględnieniem warunków eksploatacji oraz technologii i kosztów wytwarzania wyrobu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza właściwości fizyko - chemicznych tworzyw polimerowych | 4 |
T-L-2 | Wybrane metody i aspekty przetwórstwa tworzyw polimerowych | 4 |
T-L-3 | Oznaczanie wybranych właściwości mechanicznych tworzyw polimerowych | 4 |
T-L-4 | Technologia wytwarzania materiałów kompozytowych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do materiałów konstrukcyjnych: definicje, klasyfikacja, ogólna charakterystyka, względny ekonomiczne | 4 |
T-W-2 | Struktura i uporządkowania bliskiego i dalekiego zasięgu zależnie od rodzaju materiału: porównanie tworzyw metalicznych i polimerowych | 6 |
T-W-3 | Właściwości mechaniczne materiałów polimerowych: fizyczne podstawy modułów sprężystości, wytrzymałości na rozciąganie, granicy plastyczności, twardości, ciągliwości, mechanizmy odkształceń, zużycia ściernego i niszczenia materiałów | 6 |
T-W-4 | Metody umacniania i plastyczności polikryształów, plastyczne płynięcie w ośrodku ciągłym | 2 |
T-W-5 | Technologia materiałów kompozytowych, wpływ warunków eksploatacji na właściwości kompozytów | 4 |
T-W-6 | Kryteria doboru materiałów konstrukcyjnych na podstawie ich właściwości fizycznych w zależności od rozwiązań konstrukcyjnych oraz warunków eksploatacji | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach lab. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć lab. | 5 |
A-L-3 | Analiza wyników i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład metodą podająco-aktywizującą: wykład informacyjny z elemntami dyskusji |
M-2 | Laboratoria: pokaz i samodzielne wykonanie ćwiczenia / stanowiska laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian wiedzy i przygotowania do laboratorium poprzez pisemne zaliczenia każdego ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian wiedzy poprzez pisemne zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D08_W01 Po zakończeniu kursu student powinien: definiować właściwości materiałów polimerowych oraz czynniki wpływające na kierunek zmian tych właściwości, charakteryzować zjawiska zachodzące w strukturze materiału podczas jego eksploatacji, znać kryteria doboru materiałów w zależności od rozwiązań konstrukcyjnych oraz warunków eksploatacji | BJ_1A_W08, BJ_1A_W13, BJ_1A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D08_U01 Student potrafi dobierać materiały konstrukcyjne do określonych warunków eksploatacji produktu kierując się ich właściwościami fizycznymi oraz technologicznością wyrobu | BJ_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D08_K01 Student nabędzie umiejętności w podejmowaniu decyzji o doborze materiałów do konkretnych zastosowań oraz samodzielności w realizacji powierzonych zadań | BJ_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D08_W01 Po zakończeniu kursu student powinien: definiować właściwości materiałów polimerowych oraz czynniki wpływające na kierunek zmian tych właściwości, charakteryzować zjawiska zachodzące w strukturze materiału podczas jego eksploatacji, znać kryteria doboru materiałów w zależności od rozwiązań konstrukcyjnych oraz warunków eksploatacji | 2,0 | Student nie przyswoił podstawowych zagadnień związanych z doborem materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z strategią doboru materiałów | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy wiedzą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z strategią doboru materiałów, potrafi analizować warunki eksploatacji danego detalu w odniesieniu do zjawisk zachodzących w strukturze materiału | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy wiedzą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student zna zagadnienia związane z strategią doboru materiałów, potrafi definiować właściwości materiałów polimerowych oraz czynniki wpływające na kierunek zmian tych właściwości, potrafi analizować warunki eksploatacji danego detalu i na tej podstawie formułować wymagania co do materiału |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D08_U01 Student potrafi dobierać materiały konstrukcyjne do określonych warunków eksploatacji produktu kierując się ich właściwościami fizycznymi oraz technologicznością wyrobu | 2,0 | Student nie potrafi sformuować podstawowych zasad doboru materiałów do warunków eksploatacji produktu |
3,0 | Student potrafi określić elementarne zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacji | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy umiejętnościami studenta ocenianymi na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi ocenić przydatność danego materiału do określonych warunków eksploatacji poprzez analizę jego właściwości fizycznych | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzyumiejętnościami studenta ocenianymi na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student potrafi analizować i weryfikować decyzje dotyczące zasadności użycia danego materiału do określonych warunków eksploatacji oraz oceniać jego dobór pod kątem możliwości formoawnia / przetwarzania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D08_K01 Student nabędzie umiejętności w podejmowaniu decyzji o doborze materiałów do konkretnych zastosowań oraz samodzielności w realizacji powierzonych zadań | 2,0 | Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem |
3,0 | Student potrafi określić elementarne zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacji, jednak nie wykazuje własnej inicjatywy w poszerzaniu wiedzy. | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi analizować właściwości materiałów oraz ocenić ich przydatność pod kątem konkretnego zastosowania | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student podejmuje celne decyzje dotyczące doboru materiałów pracujących w określonych warunkach, samodzielnie potrafi również przeprowadzić analizę przypadku |
Literatura podstawowa
- Ashby M.F., Jones D.R.H, Materiały inzynierskie. Własciwosci i zastosowanie, WNT, Warszawa, 1995
- Ashby M.F., Jones D.R.H, Materiały inzynierskie. Kształtowanie struktury i własciwosci, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Przygocki W., Włochowicz A., Fizyka polimerów, PWN, Warszawa, 2001
- Sperling L.H., Introduction to physical polymer science, Wiley&Sons, New York, 1992