Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i klimatyzacja

Sylabus przedmiotu Bilans cieplny w chłodnictwie i klimatyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i klimatyzacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Bilans cieplny w chłodnictwie i klimatyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami bilansowania cieplnego w chłodnictwie i klimatyzacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznymi w zakresie zagadnień omawianych na wykładach.10
T-A-2ZALICZENIE2
12
wykłady
T-W-1Bilans cieplny obiektów chłodzonych i klimatyzowanych7
T-W-2Zaliczenie1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Studiowanie literatury - rozwiązywanie zadań18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena opracowań zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_04_W02
słuchacz ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad bilansowania cieplnego w chłodnictwie i klimatyzacji
CiKPD_10-_W01C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_04_U01
słuchacz posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
CiKPD_10-_U02, CiKPD_10-_U01C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
CiKPD_10-_04_U02
sluchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
CiKPD_10-_U06C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_04_K01
Słuchacz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_04_W02
słuchacz ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad bilansowania cieplnego w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_04_U01
słuchacz posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
2,0słuchacz nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować opracowania, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0słuchacz potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
CiKPD_10-_04_U02
sluchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0słuchacz nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować opracowania, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_04_K01
Słuchacz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
2,0słuchacz nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0słuchacz ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5słuchacz ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0słuchacz ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania jednostek oceanotechnicznych
4,5słuchacz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz słuchacz zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania jednostek oceanotechnicznych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Słuchacz ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz słuchacz zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania jednostek oceanotechnicznych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. MARIAN CZAPP HENRYK HARUN, BILANS CIEPLNY POMIESZCZEŃ CHŁODNI, WYDAWNICTWO UCZELNIANE POLITECHNIKI KOSZALIŃSKIEJ, Koszalin, 1997
  2. Pełech A., Wentylacja i Klimatyzacja. Podstawy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznymi w zakresie zagadnień omawianych na wykładach.10
T-A-2ZALICZENIE2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans cieplny obiektów chłodzonych i klimatyzowanych7
T-W-2Zaliczenie1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Studiowanie literatury - rozwiązywanie zadań18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_04_W02słuchacz ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad bilansowania cieplnego w chłodnictwie i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_W01zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami bilansowania cieplnego w chłodnictwie i klimatyzacji
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznymi w zakresie zagadnień omawianych na wykładach.
T-W-1Bilans cieplny obiektów chłodzonych i klimatyzowanych
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena opracowań zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_04_U01słuchacz posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U02potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
CiKPD_10-_U01posiada umiejętność wyszukiwania,zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami bilansowania cieplnego w chłodnictwie i klimatyzacji
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznymi w zakresie zagadnień omawianych na wykładach.
T-W-1Bilans cieplny obiektów chłodzonych i klimatyzowanych
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena opracowań zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0słuchacz nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować opracowania, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0słuchacz potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_04_U02sluchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U06potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami bilansowania cieplnego w chłodnictwie i klimatyzacji
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznymi w zakresie zagadnień omawianych na wykładach.
T-W-1Bilans cieplny obiektów chłodzonych i klimatyzowanych
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena opracowań zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0słuchacz nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować opracowania, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0słuchacz potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_04_K01Słuchacz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami bilansowania cieplnego w chłodnictwie i klimatyzacji
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznymi w zakresie zagadnień omawianych na wykładach.
T-W-1Bilans cieplny obiektów chłodzonych i klimatyzowanych
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena opracowań zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0słuchacz nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0słuchacz ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5słuchacz ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0słuchacz ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania jednostek oceanotechnicznych
4,5słuchacz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz słuchacz zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania jednostek oceanotechnicznych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Słuchacz ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz słuchacz zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania jednostek oceanotechnicznych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny