Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo energetyczne | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania obliczeniow z zakresu bezpieczeństwa energetycznego i gospodarki paliwoweji | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu z zakresu bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie bezpieczeństwa energetycznego. | 1 |
T-W-2 | Bezpieczeństwo energetyczne odbiocy. | 1 |
T-W-3 | Źródła energii i ich zasoby. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka systemu energetycznego. | 1 |
T-W-5 | KLasyfikacja elektrowni i ich charakterystyka. | 2 |
T-W-6 | Aspekty bezpieczeństwa związane ze stosowaniem paliw rozszczepialnych. | 1 |
T-W-7 | Zasady bezpiecznego postępowania z wypalownym paliwem jądrowym | 1 |
T-W-8 | Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła. | 1 |
T-W-9 | Kogeneracja. | 1 |
T-W-10 | Magazynowanie energii. | 1 |
T-W-11 | Nowe technologie energetyczne. | 1 |
T-W-12 | Wodór jako paliwo perspektywiczne w energetyce rozproszonej. | 1 |
T-W-13 | Ochrona środowiska w energetyce. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie zadań obliczeniowych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie prezentacji | 7 |
A-P-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-3 | Opracowanie redakcyjne projektu | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 7 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-05_W14 Student powinien być w stanie wymienić zagrożenia dla prawidłowej pracy systemu energetycznego i wymienić podstawowe skutki ich wystapienia | IB_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_W27 Student powinien znać podstawowe zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i odpadami promieniotwórczymi | IB_1A_W27 | — | — | C-1 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_W34 Student powinien być w stanie zaproponowac odpowiednie technologie energetyczne w zakresie inżynierii bezpieczenstwa | IB_1A_W34 | — | — | C-1 | T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-05_U01 Student powinien być w stanie pozyskiwać informacje z literatury, także w języku obcym, w zakresie bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy | IB_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_U03 Student powinien umieć scharakteryzować system energetyczny, przedstawić zagrożenia dla jego niezawodnej pracy | IB_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-4 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_U04 Student powinien umieć opisać podstawowe ilościowe właściwości i cechy systemu energetycznego pod kątem bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy | IB_1A_U04 | — | — | C-1 | T-W-5 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_U05 Stdent potrafi przygotować prezentację dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy | IB_1A_U05 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_U15 Student powinien umieć ocenić dobór technologii energetycznej przez użytkownika | IB_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-8 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_U17 Student powinien umieć zaproponować sposób wytwarzania energii w układzie rozproszonym zapewniający bezpieczesntwo energetyczne użytkownika | IB_1A_U17 | — | — | C-1 | T-W-8 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_U18 Student potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach paliw i na tej podstawie określić potencjalne zagrożenie | IB_1A_U18 | — | — | C-1 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_U19 Student potrafi znaleźć źródła informacji o paliwach i zastosowac je do oceny zagrożeń | IB_1A_U19 | — | — | C-1 | T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-05_K04 Student ma świadomość odpowiedzialniści za własną pracę i gotowość do pracy w zespole | IB_1A_K04 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_K07 Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia i potrafi formułowac opinie dotyczące bezpieczeństwa energetycznego | IB_1A_K07 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D2-05_K08 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy | IB_1A_K08 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-05_W14 Student powinien być w stanie wymienić zagrożenia dla prawidłowej pracy systemu energetycznego i wymienić podstawowe skutki ich wystapienia | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić zagrożeń dla prawidłowej pracy systemu eneretycznego |
3,0 | Student zna jedno zagrożenie | |
3,5 | Student zna jedno zagrożenie i potrafi wyjaśnicjego skutki | |
4,0 | Student zna więcej niż jedno zagrożenie i potrafi wyjaśnicjego ich skutki | |
4,5 | Student zna wszystkie zagrożenie i potrafi wyjaśnć część ich skutków | |
5,0 | Student zna wszystkie zagrożenie i potrafi wyjaśnć wszystkie ich skutków | |
IB_1A_D2-05_W27 Student powinien znać podstawowe zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i odpadami promieniotwórczymi | 2,0 | Student nie wie co to są paliwa rozszczepialne |
3,0 | Student potrafi wyjaśnic co to sa paliwa rozszczepialne i podać ich właściwości | |
3,5 | Student zna zasady postępowania z paliwami rozszczepilanymi | |
4,0 | Student zna zasady postępowania z odpadami promienitwórczymi | |
4,5 | Student zna zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i z odpadami promienitwórczymi | |
5,0 | Student zna zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i z odpadami promienitwórczymi i potrafi wyminić sposoby ich przechowywania | |
IB_1A_D2-05_W34 Student powinien być w stanie zaproponowac odpowiednie technologie energetyczne w zakresie inżynierii bezpieczenstwa | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-05_U01 Student powinien być w stanie pozyskiwać informacje z literatury, także w języku obcym, w zakresie bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do pozyskiwania informacji z zakresu okreslonym efektem kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także kreuje własne propozycje | |
IB_1A_D2-05_U03 Student powinien umieć scharakteryzować system energetyczny, przedstawić zagrożenia dla jego niezawodnej pracy | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
IB_1A_D2-05_U04 Student powinien umieć opisać podstawowe ilościowe właściwości i cechy systemu energetycznego pod kątem bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także potrafi zaproponować najlepsze rozwiązanie | |
IB_1A_D2-05_U05 Stdent potrafi przygotować prezentację dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także potrafi przekonać oponentów do swojego zdania | |
IB_1A_D2-05_U15 Student powinien umieć ocenić dobór technologii energetycznej przez użytkownika | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
IB_1A_D2-05_U17 Student powinien umieć zaproponować sposób wytwarzania energii w układzie rozproszonym zapewniający bezpieczesntwo energetyczne użytkownika | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje wiele rozwiązań | |
IB_1A_D2-05_U18 Student potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach paliw i na tej podstawie określić potencjalne zagrożenie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także umie zinterpretować dodatkowe właściwości paliw | |
IB_1A_D2-05_U19 Student potrafi znaleźć źródła informacji o paliwach i zastosowac je do oceny zagrożeń | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-05_K04 Student ma świadomość odpowiedzialniści za własną pracę i gotowość do pracy w zespole | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
IB_1A_D2-05_K07 Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia i potrafi formułowac opinie dotyczące bezpieczeństwa energetycznego | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
IB_1A_D2-05_K08 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Chmielniak T., Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
- Lewandowski W.M, Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
- Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
- Biały W., Maszynoznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
- Paska J., Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła, Oficyna Wydwanicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Szargut J. Ziębik A, Podstawy energetyki cieplnej, Wyd. Naukowe PWN S.A., Warszawa, 1998