Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo procesów technologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo procesów technologicznych | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikroekonomia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z pojęciami bezpieczeństwa pracy oraz bezpieczeństwa ekonomicznego i ekologicznego procesu. |
C-2 | Zapoznanie z rodzajami zagrożeń związanymi z różnymi technologiami. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności projektowania procesu technologicznego z uwzględnieniem kryterium bezpieczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad opracowania projektu. Podział na zespoły projektowe. Przydzielenie zadań. | 2 |
T-P-2 | Identyfikacja potencjału technologicznego i analiza zagrożeń występujących w wybranym przedsiębiorstwie przemysłowym. | 8 |
T-P-3 | Projekt technologii produkcji zadanego wyrobu z uwzględnieniem założonych priorytetów bezpieczeństwa. | 12 |
T-P-4 | Prezentacja projektów przez zespoły. Dyskusja uzyskanych wyników. | 6 |
T-P-5 | Ocena projektów - zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe z zakresu procesów technologicznych. Główne koncepcje teoretyczne i modele. Proces technologiczny jako system względnie odizolowany. Hierarchiczna struktura procesu technologicznego. | 4 |
T-W-2 | Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością. | 2 |
T-W-3 | Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne. | 6 |
T-W-4 | Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia. | 6 |
T-W-5 | Technologie obróbcze i montażowe. Charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji, klasyfikacja ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji. | 10 |
T-W-6 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach - wykonywanie projektu. | 22 |
A-P-2 | Uczestnictwo w zajęciach - prezentacja projektu, dyskusja wyników. | 8 |
A-P-3 | Badania poligonowe w wybranym przedsiębiorstwie - pozyskiwanie danych do projektu. | 16 |
A-P-4 | Przygotowanie prezentacji wyników projektu. | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe - wykonany projekt i jego prezentacja. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-03_W01 Student potrafi scharakteryzować zagrożenia bezpiecznego funkcjonowania systemu produkcyjnego oraz metody ich minimalizacji. | IB_1A_W14, IB_1A_W16, IB_1A_W21 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-03_U01 Student potrafi zidentyfikować zagrożenia występujące w procesie produkcyjnym i dobrać właściwe środki ochrony. | IB_1A_U01, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U05, IB_1A_U18, IB_1A_U19 | — | — | C-3 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-03_K01 Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie. | IB_1A_K04, IB_1A_K07, IB_1A_K08 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-03_W01 Student potrafi scharakteryzować zagrożenia bezpiecznego funkcjonowania systemu produkcyjnego oraz metody ich minimalizacji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-03_U01 Student potrafi zidentyfikować zagrożenia występujące w procesie produkcyjnym i dobrać właściwe środki ochrony. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-03_K01 Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Literatura podstawowa
- Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarzązaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
- Karczewski J. T., System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., 2000
- Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego, WNT, 2009
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, 2012
Literatura dodatkowa
- CIOP-PIB, Informacje nt. badań prowadzonych w CIOP-PIB, http://www.ciop.pl/425.html, 2012