Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo transportu lotniczego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo transportu lotniczego | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów transportowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane w efekcie zaliczenia przedmiotów podstawowych oraz kierunkowych na kierunku inżynieria bezpieczeństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy o organizacji i zasadach działania transportu lotniczego, instytucjach międzynarodowych i urzędach krajowych powołanych do czuwania nad bezpieczeństwem i zarządzania bezpieczeństwem w ruchu krajowym i międzynarodowym. |
C-2 | Przekazanie studentom wiedzy na temat infrastruktury transportu lotniczego (samoloty, lotniska, urządzenia i systemy techniczne do nadzorowania i kierowania lotami, infratsruktura pomocnicza naziemna lotnictwa cywilnego) oraz na temat organizacji i struktury przewozów lotniczych i rodzaju oraz niebezpiecznych wlaściwościach transportowanych ładunków |
C-3 | Przekazanie studentom wiedzy na temat rodzajów zagrożeń i charakterystyki podstawowych zagrożeń związanych z właściwościami urządzeń technicznych transportu lotniczego i infrastruktury, wadami i błędami organizacyjnymi i zarządzania bezpieczeństwem lotów, błędami personelu powietrznego i obsługi naziemnej. |
C-4 | Przekazanie studentom wiedzy na temat wymagań prawnych międzynarodowych i krajowych, technicznych i organizacyjnych w lotnictwie cywilnym ustalonych dla zapewnienia bezpieczeństwa |
C-5 | Przekazanie studentom wiedzy na temat podstawowych środków technicznych oraz organizacyjnych i zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym stosowanych dla zwiększenia bezpieczeństwa |
C-6 | Uzyskanie przez studenta umiejętności ustalenia czynników i rodzajów oraz określenia poziomu zagrożenia technicznego oraz zagrożenia wynikającego z innych naruszeń zasad bezpieczeństwa związanych z ochroną przez wrogimi lub bezprawnymi działaniami |
C-7 | Uzyskanie przez studenta umiejętności doboru i zastosowania właściwego sposobu zabezpieczenia techniczngeo, doboru wlaściwego działania organizacyjnego lub środka prawnego w celu usunięcia lub ograniczenia czynnika zagrożenia i uzyskania zwiększenia bezpieczeństwa w transporcie lotniczym |
C-8 | Ukształtowanie u studenta komptencji polegającej na rozumieniu potrzby stałego podnoszenia wiedzy i umiejętności w celu poprawy jego efektywności działania dla zwiększenia bezpieczeństwa, podwyższenia poziomu jego profesjonalizmu w działaniu zgodnie z etyką zawodową, z poszanowaniem różnorodności poglądów i kultur w związku z międzynarodowym charakterem transportu lotniczego. Wykształcenie u studenta świadomości roli społecznej absolwenta kierunku inżynieria bezpieczeństwa w przekazywaniu społeczeństwu wiedzy na temat bezpieczeństwa i informowaniu o zagrożeniach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie programu, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć | 1 |
T-A-2 | Zagadnienia dotyczące organizacji systemu cywilnego transportu lotniczego i wymagań prawnych w transporcie lotniczym | 3 |
T-A-3 | Zagadnienie budowy technicznej środków transporu lotniczego - samolotów, infrastruktury naziemnej lotniskowej i środków nadzorowania, kierowania ruchem lotniczym i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego | 4 |
T-A-4 | Zagadnienia eksploatacji technicznej samolotów i systemów technicznego bezpieczństwa w samolotach | 3 |
T-A-5 | Analiza wypadków lotniczych - uszkodzenia i awarie techniczne samolotów, błędy w organizacji i kontroli ruchu lotniczego, katastrofy z powodu błędów ludzi, katastrofy wywołane warunkami atmosferycznymi, zagrożenia i akty wrogie terrorystyczne na lotniskach i w samolotach | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie studentów z tematyką i zasadami wykonania projektów oraz zasadami uczestnictwa w zajęciach z projektowania i zaliczenia tej formy zajęć. | 1 |
T-P-2 | Monitorowanie ruchu pasażerów i odprawa pasażerów. Monitorowanie bagażu. Techniki i urządzenia do kontroli bagażu i wykrywania materiałów kontrolowanych, wybuchowych i broni. | 4 |
T-P-3 | Plany zabezpieczenia lotnisk i wyposażenia lotnisk w urządzenia kontroli i nadzoru. Wymagania techniczne w zakresie utrzymania właściwego stanu technicznego i ochrony lotnisk. | 4 |
T-P-4 | Konstrukcja i wymagania techniczne dla obiektów infrastruktury lotnisk. | 2 |
T-P-5 | Wybrane systemy techniczne bezpieczeństwa w samolocie cywilnym. Urządzenia i systemy monitorowania i kontroli wybranych czynników zagrożenia. | 3 |
T-P-6 | Prezentacja projektów i zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymaganą oraz zalecaną literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka cywilnego lotniczego systemu transportowego. Międzynarodowy i krajowy system instytucjonalny i prawny w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego. | 1 |
T-W-3 | Własności i właściwości statków powietrznych. Eksploatacja techniczna samolotów. Obsługa techniczna statków powietrznych w praktyce. Utrzymanie zdatności statków powietrznych w procesie długotrwałej eksploatacji. | 2 |
T-W-4 | Stan bezpieczeństwa lotów. Instytucjonalno-prawny system bezpieczeństwa lotniczego. | 1 |
T-W-5 | System monitorowania zdrowia i kwalifikacji personelu lotniczego. | 1 |
T-W-6 | Służba poszukiwania i ratownictwa lotniczego. Badania wypadków lotniczych. | 1 |
T-W-7 | Systemy technicznego bezpieczeństwa statków powietrznych. Instalacje techniczne monitorowania i zapewnienia bezpieczeństwa. | 2 |
T-W-8 | Infrastruktura naziemna transportu lotniczego. Administracja, zarządzanie i służby techniczne oraz utrzymania ruchu lotnisk. | 1 |
T-W-9 | Strefy bezpieczeństwa i obszary wydzielone lotnisk. Wyposażenie techniczne i infrastruktura bezpieczeństwa lotnisk. | 1 |
T-W-10 | Służby ratownictwa i gaszenia pożarów na lotniskach. | 1 |
T-W-11 | Ochrona terytorium lotniska, kontrola bagażu, ładunków niebezpiecznych (materiałów wybuchowych, broni, amunicji, narkotyków). Współdziałanie służb lotniskowych z innymi służbami bezpieczeństwa (służby ochrony, Straż Graniczna, Policja, Służba Celna, Służby Specjalne). | 1 |
T-W-12 | Środki techniczne i instalacje monitorowania i kontroli pasażerów, ładunków, bezpieczeństwa stref i obszarów. | 1 |
T-W-13 | Przykłady wypadków lotniczych na terenach lotnisk i analiza ich przyczyn. Postępowanie powypadkowe na lotniskach: zabezpieczenie dowodów, opieka nad świadkami i uczestnikami zdarzeń. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury, studiowanie raportów powypadkowych i przygotowanie opisów wypadków lotniczych | 5 |
A-A-3 | Studiowanie opisów, rysunków oraz schematów konstrukcji i systemów technicznych samolotów i lotnisk | 3 |
A-A-4 | Powtórzenie i utrwalenie materiału; przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie zajęć | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Przeszukiwanie danych literaturowych, studiowanie przepisów, poszukiwanie danych katalogowych | 6 |
A-P-3 | Studiowanie literatury, zapoznanie sie z przepisami i metodyką obliczeń oraz projektowania | 8 |
A-P-4 | Wykonywanie projektów, obliczenia, edycja tekstu, wykonanie rysunków | 16 |
A-P-5 | Wykonanie prezentacji projektow i przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach wykładowych - obowiązkowych | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury dotyczącej wypadków samolotów i bezpieczeństwa w transporcie lotniczym, przepisów prawnych i podręczników na temat bezpieczeństwa w transporcie lotniczym | 4 |
A-W-3 | Przeszukiwanie baz danych z opisami i raportami o wypadkach samolotów i w transporcie lotniczym; przygotowanie opisów case study | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu i uczestniczenie w egzaminie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o rodzajach wystepujących zagrożeń, czynnikach zagrożenia, podstawach wykrywania, zabezpieczenia biernego i czynnego zwalczania róznorodnych rodzajow zagrożeń. |
M-2 | Wykład problemowy w celu przedstawienia przebiegu rzeczywistych wypadków lotniczych oraz omówienia problemów związanych z określoną grupą czynników zagrożenia lub doborem środkow technciznych i organizacyjnych bezpieczeństwa |
M-3 | Cwiczenia audytoryjne dla poszerzenia wiedzy uzyskanej na wykładzie, utrwalenie jej i przekształcenie w pordstatowe umiejętności rozumienia i zastosowania elementów wiedzy w działaniu inżynierskim |
M-4 | Cwiczenia projektowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego wymagającego wyszukania materiałów pomocniczych do obliczeń (w tym przepisów i danych katalogowych), wykonania projektu związanego z przedstawieniem koncepcji, wykonaniem podstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie graficznej (plan, rysunek, schemat) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń udytoryjnych i projektowych. Egzamin składajacy sie z części pisemnej, możliwa forma to test wielokrotnego wyboru, oraz części ustnej sprawdzającej efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowa wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć projektowych, na podstawie oceny projektów wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych projektów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-08_W01 Student zna zasady organizacji cywilnego transportu lotniczego w skali międzynarodowej i w kraju; zna podstawowe przepisy prawne i zasady dotyczące bezpieczeństwa transportu lotniczego; student zna międzynarodowe i krajowe instytucje i urzady powołane dla czuwania nad i zarządzania bezpieczńśtwem w ruchu lotniczym. | IB_1A_W10 | — | — | C-1, C-8 | T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
IB_1A_D3-08_W02 Student ma podstawową wiedzę techniczną w zakresie infrastruktury transportu lotniczego, dotyczącą samolotów i ich napędu, infrastruktury naziemnej do nadzorowania i kierownia lotami, infrastruktury lotnisk w zakresie dotyczącym obsługi ruchu pasażerów i towarów oraz zapewnienia obsługi samolotów, pasażerów i towarów; specjalnej infrastrktury lotnisk służącej do ochrony lotnisk i pasażerów oraz służb technicznych iinfrastruktury technicznej stosowanej dla zapewnienia bezpieczeństwa technicznego samolotów i infrastruktury lotnisk. | IB_1A_W18, IB_1A_W20, IB_1A_W21 | — | — | C-1, C-2, C-7 | T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
IB_1A_D3-08_W03 Sudent zna podstawowe czynniki zagrożenia związane z transportem lotniczym, dotyczące samolotów i ich systemów technicznych, infrastruktury lotnisk i infrastruktury obslugi i bezpieczeństwa lotów. Student zna podstawowe rodzaje zagrożeń związane z bezpieczeństwem, wymagające działań w sferze ochrony lotnisk i samolotów przed wrogimi aktami, napadem zbrojnym, dzialalnością przestępczą, kradzieżami i rozbojem, przemytem | IB_1A_W14, IB_1A_W16, IB_1A_W20 | — | — | C-6, C-3 | T-W-1, T-W-9, T-W-11, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
IB_1A_D3-08_W04 Student zna środki i infrastrukturę tehniczną samolotów i lotnisk służacą dla zwiększenia bezpieczństwa technicznego lotów i bezpieczeństwa ludzi oraz towarów. Zna podstawowe zasady eksploatacji i zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury transportu lotniczego | IB_1A_W21, IB_1A_W27, IB_1A_W34 | — | — | C-6, C-3, C-8 | T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-2, T-A-3, T-A-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
IB_1A_D3-08_W05 Student zna podstawy prawne, oragnizacyjne oraz środki techniczne infrastrukry samolotu i lotnisk służące dla ochrony przed wrogimi lub przestępczymi atakami, jak terroryzm, napaść zbrojna, kradzieże, przemyt itp. oraz zna rodzaje i organizację służb ochrony i podstawy prawne oraz zakresy ich działania | IB_1A_W10, IB_1A_W21, IB_1A_W27, IB_1A_W32 | — | — | C-6, C-5, C-4, C-7 | T-P-6, T-P-3, T-P-2, T-A-2, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-08_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskać właściwe i niezbędne informacje, zinterpretować je i zastosować do rozwiązania zadanego problemu zagrożenia samolotu lub elementu infrastruktury transportu lotniczego oraz na podstawie uzyskanych informacji lub wyników badania potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki badań, obliczeń lub projektu | IB_1A_U01 | — | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-4 | S-1, S-3 |
IB_1A_D3-08_U02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć i wykonanych projektów potrafi przedstawić i zinterpretować wyniki projektu i obliczeń związane z wymaganiami prawnymi, czynnikami zagrożenia dotyczącymi procesu transportu lotniczego lub infratsruktury tego transportu, oraz technicznych metod zabezpieczeń i ochrony od tych zagrożeń; potrafi także przygotować i przedstawić w języku polskim szersze opracowanie na ww temat a także zwięzłą informację w języku obcym nowożytnym; potrafi przedstawić te zagadnienia w formie pisemnego opracowania, prezentacji ustnej oraz prezentacji z wykorzystaniem technik komputerowych i środków multimedialnych. | IB_1A_U01, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U05 | — | — | C-5, C-4, C-1, C-3 | T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3 |
IB_1A_D3-08_U03 Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym typowym dla lotnisk i infrastruktury naziemnej transportu lotniczego, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w transporcie lotniczym oraz zna zasady bezpieczeństwa i metody zabezpieczeń związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników zagrożenia w tego typu obiektach i w środowisku pracy. Potrafi zaprojektować typowy system zabezpieczenia lub ochrony obiektu terminala lotniczego, np. kontroli bagażu, lub procesu technologicznego, prawidłowo zidentyfikować i ocenić czynnki zagrożenia oraz dobrać urządzenia, materiały lub konstrukcje stanowiące bariery bezpieczeństwa | IB_1A_U12, IB_1A_U13, IB_1A_U15 | — | — | C-6, C-1, C-3, C-7, C-8 | T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-2, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-7 | M-2, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-08_K01 Student podczas zajęć nabywa kompetencje i stosuje zasadę odpowiedzialności za wyniki pracy własnej i zespołu w którym działa; | IB_1A_K04 | — | — | C-6, C-7, C-8 | T-P-1, T-P-6, T-P-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-4 | S-3 |
IB_1A_D3-08_K02 Student znając czynniki zagrożeń wystepujące w samolotach, na lotniskach i terminalach lotniskowych i ich otoczeniu ma świadomość występowania tego typu zagrożeń w działalności ludzkiej i w obiektach transportu lotniczego. Potrafi ocenić takie zagrożenia i formułować wnioski z takich ocen; rozumie swoją społeczną rolę informowania i ostrzegania o tego typu zagrożeniach i odpowiedzialnie to czyni w sytuacjach zagrożenia pasażerów lub obiektów lotniczych | IB_1A_K07, IB_1A_K08 | — | — | C-8 | T-P-3, T-P-2, T-A-5, T-W-1, T-W-13, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-08_W01 Student zna zasady organizacji cywilnego transportu lotniczego w skali międzynarodowej i w kraju; zna podstawowe przepisy prawne i zasady dotyczące bezpieczeństwa transportu lotniczego; student zna międzynarodowe i krajowe instytucje i urzady powołane dla czuwania nad i zarządzania bezpieczńśtwem w ruchu lotniczym. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia zasad organizacji cywilnego transportu lotniczego i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lotniczym lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zasad organizacji cywilnego transportu lotniczego i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lotniczym lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zasad organizacji cywilnego transportu lotniczego i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lotniczym lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zasad organizacji cywilnego transportu lotniczego i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lotniczym i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zasad organizacji cywilnego transportu lotniczego i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lotniczym w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia zasad organizacji cywilnego transportu lotniczego i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lotniczym, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_D3-08_W02 Student ma podstawową wiedzę techniczną w zakresie infrastruktury transportu lotniczego, dotyczącą samolotów i ich napędu, infrastruktury naziemnej do nadzorowania i kierownia lotami, infrastruktury lotnisk w zakresie dotyczącym obsługi ruchu pasażerów i towarów oraz zapewnienia obsługi samolotów, pasażerów i towarów; specjalnej infrastrktury lotnisk służącej do ochrony lotnisk i pasażerów oraz służb technicznych iinfrastruktury technicznej stosowanej dla zapewnienia bezpieczeństwa technicznego samolotów i infrastruktury lotnisk. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa stosowanych w transporcie lotniczym, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_D3-08_W03 Sudent zna podstawowe czynniki zagrożenia związane z transportem lotniczym, dotyczące samolotów i ich systemów technicznych, infrastruktury lotnisk i infrastruktury obslugi i bezpieczeństwa lotów. Student zna podstawowe rodzaje zagrożeń związane z bezpieczeństwem, wymagające działań w sferze ochrony lotnisk i samolotów przed wrogimi aktami, napadem zbrojnym, dzialalnością przestępczą, kradzieżami i rozbojem, przemytem | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia czynników i rodzajów zagrożenia w transporcie lotniczym niezbędnych dla oceny ryzyka lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji, nie potrafi dobrać z literatury pomocniczych narzędzi ani danych. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia czynników i rodzajów zagrożenia w transporcie lotniczym niezbędnych dla oceny ryzyka lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. czynniki zagrożenia i ich typowe rodzaje w różnych obiektach i procesach w transporcie lotniczym, niezbędne dla ustalenia ryzyka – ale nie potrafi wyjaśnić lub uzasadnić takiego wyboru. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia czynników i rodzajów zagrożenia w transporcie lotniczym niezbędnych dla oceny ryzyka lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. czynniki zagrożenia i ich typowe rodzaje w różnych obiektach i procesach ,w transporcie lotniczym , niezbędna dla ustalenia ryzyka i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu zadawalającym. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia czynników i rodzajów zagrożenia w transporcie lotniczym niezbędnych dla oceny ryzyka i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. czynniki zagrożenia i ich typowe rodzaje w różnych obiektach i procesach w transporcie lotniczym, niezbędne dla ustalenia ryzyka i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia czynników i rodzajów zagrożenia w transporcie lotniczym niezbędnych dla oceny ryzyka i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. czynniki zagrożenia i ich typowe rodzaje w różnych obiektach i procesach w transporcie lotniczym, niezbędne dla ustalenia ryzyka i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym. | |
5,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia czynników i rodzajów zagrożenia w transporcie lotniczym niezbędnych dla oceny ryzyka w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. czynniki zagrożenia i ich typowe rodzaje w różnych obiektach i procesach w transporcie lotniczym, niezbędne dla ustalenia ryzyka i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym. | |
IB_1A_D3-08_W04 Student zna środki i infrastrukturę tehniczną samolotów i lotnisk służacą dla zwiększenia bezpieczństwa technicznego lotów i bezpieczeństwa ludzi oraz towarów. Zna podstawowe zasady eksploatacji i zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury transportu lotniczego | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia infrastruktury transportu lotniczego oraz służb technicznych i systemów bezpieczeństwa stosowanych w transporcie lotniczym, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_D3-08_W05 Student zna podstawy prawne, oragnizacyjne oraz środki techniczne infrastrukry samolotu i lotnisk służące dla ochrony przed wrogimi lub przestępczymi atakami, jak terroryzm, napaść zbrojna, kradzieże, przemyt itp. oraz zna rodzaje i organizację służb ochrony i podstawy prawne oraz zakresy ich działania | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-08_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskać właściwe i niezbędne informacje, zinterpretować je i zastosować do rozwiązania zadanego problemu zagrożenia samolotu lub elementu infrastruktury transportu lotniczego oraz na podstawie uzyskanych informacji lub wyników badania potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki badań, obliczeń lub projektu | 2,0 | Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o czynnikach zagrożenia samolotu lub elementów infrastruktury transportu lotniczego ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla oceny stwarzanego zagrożenia. |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o czynnikach zagrożenia samolotu lub elementów infrastruktury transportu lotniczego i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny stwarzanego zagrożenia | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o czynnikach zagrożenia samolotu lub elementów infrastruktury transportu lotniczego i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku. | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o czynnikach zagrożenia samolotu lub elementów infrastruktury transportu lotniczego. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o czynnikach zagrożenia i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny stwarzanego zagrożenia samolotu lub elementów infrastruktury transportu lotniczego; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwej informacji o czynnikach zagrożenia samolotu lub elementów infrastruktury transportu lotniczego i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym. | |
IB_1A_D3-08_U02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć i wykonanych projektów potrafi przedstawić i zinterpretować wyniki projektu i obliczeń związane z wymaganiami prawnymi, czynnikami zagrożenia dotyczącymi procesu transportu lotniczego lub infratsruktury tego transportu, oraz technicznych metod zabezpieczeń i ochrony od tych zagrożeń; potrafi także przygotować i przedstawić w języku polskim szersze opracowanie na ww temat a także zwięzłą informację w języku obcym nowożytnym; potrafi przedstawić te zagadnienia w formie pisemnego opracowania, prezentacji ustnej oraz prezentacji z wykorzystaniem technik komputerowych i środków multimedialnych. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić wyników projektu lub obliczeń ani przedstawić poprawnego opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy. |
3,0 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy | |
4,0 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny. | |
IB_1A_D3-08_U03 Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym typowym dla lotnisk i infrastruktury naziemnej transportu lotniczego, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w transporcie lotniczym oraz zna zasady bezpieczeństwa i metody zabezpieczeń związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników zagrożenia w tego typu obiektach i w środowisku pracy. Potrafi zaprojektować typowy system zabezpieczenia lub ochrony obiektu terminala lotniczego, np. kontroli bagażu, lub procesu technologicznego, prawidłowo zidentyfikować i ocenić czynnki zagrożenia oraz dobrać urządzenia, materiały lub konstrukcje stanowiące bariery bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia. Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani metod analitycznych dla oceny czynników zagrożenia ani doboru i projektu metod zabezpieczenia. |
3,0 | Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia. Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani metod analitycznych dla oceny czynników zagrożenia ani doboru i projektu metod zabezpieczenia. | |
3,5 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy i właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym.. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania prostego projektu systemu zabezpieczenia | |
4,0 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń | |
5,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń. Potrafi wskazać inne metody zabezpieczenia oraz omówić je i porównać ich koszt i skuteczność. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-08_K01 Student podczas zajęć nabywa kompetencje i stosuje zasadę odpowiedzialności za wyniki pracy własnej i zespołu w którym działa; | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. | |
IB_1A_D3-08_K02 Student znając czynniki zagrożeń wystepujące w samolotach, na lotniskach i terminalach lotniskowych i ich otoczeniu ma świadomość występowania tego typu zagrożeń w działalności ludzkiej i w obiektach transportu lotniczego. Potrafi ocenić takie zagrożenia i formułować wnioski z takich ocen; rozumie swoją społeczną rolę informowania i ostrzegania o tego typu zagrożeniach i odpowiedzialnie to czyni w sytuacjach zagrożenia pasażerów lub obiektów lotniczych | 2,0 | Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu zagrożeń występujących w samolotach, na lotniskach i w termianalch lotniskowych - w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń w transporcie lotniczym. |
3,0 | Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń występujących w samolotach, na lotniskach i w termianalch lotniskowych - w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyko i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń tego typu w transporcie lotniczym.. | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń występujących w samolotach, na lotniskach i w termianalch lotniskowych - w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyko i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń tego typu w transporcie lotniczym.. | |
4,0 | Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń występujących w samolotach, na lotniskach i w termianalch lotniskowych - w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyko i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń tego typu w transporcie lotniczym.. | |
4,5 | Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń występujących w samolotach, na lotniskach i w termianalch lotniskowych - w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyko i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń tego typu w transporcie lotniczym.. | |
5,0 | Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń występujących w samolotach, na lotniskach i w termianalch lotniskowych - w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyko i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń tego typu w transporcie lotniczym.. |
Literatura podstawowa
- Danilecki, S., Eksploatowanie samolotów, Ofic. Wydawn. Polit. Wrocławskiej, Wrocław, 2004, ISBN 83-7085-817-1
- Krystek, Ryszard [red.], 2. Krystek, Ryszard, [red.]. Zintegrowany system bezpieczeństwa trasnportu. I tom. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1743-6.
- Krystek, Ryszard, [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. II tom. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1760-3.
- Krystek, Ryszard, [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. III tom. Koncepcja zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKiŁ, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1781-8.
- Lewitowicz jerzy [red.], 5. Lewitowicz, Jerzy, [red.]. Podstawy eksploatacji statków powietrznych. Statek powietrzny i elementy teorii, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2001, Tom 1, ISBN 83-900817-4-1.
- Lewitowicz, Jerzy i Kustroń, Kamila, 6. Lewitowicz, Jerzy i Kustroń, Kamila. Podstawy eksploatacji statków powietrznych. Własności i właściwości eksploatacyjne statku powietrznego, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2003, Tom 2, ISBN 83-900817-9-2.
- Lewitowicz, Jerzy, [red.], Podstawy eksploatacji statków powietrznych. Systemy eksploatacji statków powietrznych, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2006, Tom 3, ISBN 83-914337-8-1
- Lewitowicz, Jerzy [red.], 8. Lewitowicz, Jerzy, [red.]. Podstawy eksploatacji statków powietrznych. Badania eksploatacyjne statkow powietrznych, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2007, Tom 4, ISBN 973-83-914337-9-X.
- Lewitowicz, Jerzy i Żyluk, Andrzej, Podstawy eksploatacji statków powietrznych. Techniczna eksploatacja statków powietrznych, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2009, Tom 5, ISBN 978-83-61021-20-9
Literatura dodatkowa
- ICAO, Convention on International Civil Aviation, ICAO, Montreal, 2006, 9-th Edition
- ICAO, Lotniska. Aneks 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Tom I. Projektowanie lotnisk oraz eksploatacja, ICAO, Montreal - Warszawa, 1995, Wyd. 2, Tłum. L. G órecki (MTiGM)
- ICAO, Lotniska. Aneks 14 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Tom II. Lotniska śmigłowcowe, ICAO, Montreal, 1995, Wyd. 2, Tłum. L. Górecki (MTiGM)
- ICAO, Podręcznik służb lotniskowych (tłumaczenie). Cz. I. Ratownictwo i zwalczanie pożarów, ICAO, Montreal, 2011, Wyd. 3, Tłum. L. Górecki (MTiGM)
- Traktat o otwartych przestworzach, sporządzony w Helsinkach dnia 24 marca 1992 r., Dz.U. z 2001 nr 103 poz. 1127, Warszawa, 2001
- Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., Dz. U. Nr 35, poz. 212 z 1959 r. z późn. zm., Warszawa, 1959
- Oświadczenie Rządowe w sprawie mocy obowiązującej załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago 7 grudnia 1944 r., Dz. U. Nr 146, poz. 1413 z 2003 r., Warszawa, 2003
- Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (z późn. zm.), Dz. U. 2002 Nr 130, poz. 1112; tekst ujedn. Dz. U. 2006 Nr 100, poz. 696, Warszawa, 2006, (tekst ujednolicony)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych, Dz. U. Nr 122, poz. 1273 z późn. zm., Warszawa, 2004
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 31 sierpnia 1998 r. w sprawie przepisów techniczno – budowlanych dla lotnisk cywilnych, Dz. U. Nr 130, poz. 859 z późn. zm., Warszawa, 1998
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska, Dz. U. Nr 130, poz. 1192 z późn.zm., Warszawa, 2003
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych, Dz. U. Nr 130, poz. 1193 z późn.zm., Warszawa, 2003
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie służby informacji lotniczej oraz szczegółowych zasad działania telekomunikacji lotniczej, Dz. U. Nr 78, poz. 736, Warszawa, 2004
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji lądowisk, Dz. U. Nr 118, poz. 1238, Warszawa, 2004
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie wymagań dla lądowisk, Dz. U. Nr 170, poz. 1791, Warszawa, 2004
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2005 r. w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych, Dz. U. Nr 197, poz. 1634, Warszawa, 2005
- Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych, Dz. U. Nr 35, poz. 225, Warszawa, 2007
- Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2002
- Rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie przestrzeni powietrznej), Wydawnictwo UE, Bruksela, 2011
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, roporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2008
- Rozporządzenie (WE) nr 1108/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r. zmieniające rozporządzenia (WE) nr 216/2008 w zakresie lotnisk, zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej oraz uchylające dyrektywę 2006/23/WE, 2009
- ULC, http://www.ulc.gov.pl/index.php, Oficjalna strona Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Warszawa, 2012
- ICAO, http://www.icao.int/, Oficjalna strona International Civil Aviation Organization, Montreal, 2012
- ICAO, State of global aviation safety - 2011 report, Int. Civil Aviation Organization, Montreal, 2011