Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praca przejściowa | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu przedmiotów kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykonanie pracy przejściowej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia |
C-2 | Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów. |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanej pracy przejściowej |
C-4 | Ukształtowanie wiadomości z zakresu sposobów pozyskiwania literatury przedmiotu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Ustalenie zasady zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-P-2 | Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego. | 29 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Dyskusja nad wybranymi tematami prac przejściowych oraz sposobem ich realizacji | 5 |
A-P-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 9 |
A-P-3 | Konsultacja w zakresie właściwego doboru literatury. | 2 |
A-P-4 | Formułowanie zadań i pomoc w doborze najlepszej metody ich rozwiązania. | 5 |
A-P-5 | Opracowanie podjętego problemu | 9 |
A-P-6 | Weryfikacja poprawności rozwiązywania zadań cząstkowych. | 7 |
A-P-7 | Przygotowanie prezentacji nt opracowywanego projektu | 2 |
A-P-8 | Uczestnictwo w prezentacjach realizowanych prac przejściowych | 10 |
A-P-9 | Prezentacja projektu opracowywanego w ramach pracy przejściowej | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pisemnego opracowanie rozwiązywanego przez studenta zadania/problemu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji dotyczącej rozwiązywanego zadania/problemu oraz sposobu referowania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-12_W01 Student zbierając materialy i przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa technicznego; w stopniu szczególnym uzyskuje i pogłębia wiedzę w wybranym obszarze zgodnym z tematyką pracy prxejściowe, z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, typowych metod i technologii w zakresie inżynierii bezpieczeństwa oraz poznaje szersze aspekty zastowań metod i technik bezpieczeństwa. | IB_1A_W20, IB_1A_W21, IB_1A_W34 | — | — | C-2 | T-P-2 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-12_U01 Student pisząc pracę przejściową potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, w tym w języku obcym, zinterpretować je i wlaściwie wykorzystać, także zgodnie z obowiązującym prawem, umie przygotować pisemny raport z wykonanej pracy i napisać go w sposób zrozumiały z zastosowaniem wlaściwej terminologii; potrafi przedstawić swoje wyniki w języku obcym w zwięzłej i zrozumiałej formie; potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji ustnej i multimedialnej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ją poszerzać tj. wykazuje umiejętność samokształcenia wymaganą w jego przyszłej pracy i rozwoju osobowym; zna podstawowe słownictwo techniczne, także w co najmniej jednym języku obcym co demosntruje pisząc opracowanie tekstowe zagadnienia specjalistycznego w zwięzłej formie streszczenia; używając właściwych technik, metod i narzędzi potrafi opracować i rozwiązać typowe zagadnienie/problem o charakterze zadania inżynierskiego. Potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu takich zadań, zaplanować harmonogram ich realizacji i dotrzymać go, oraz oszacować podstawowe koszty i skutki ekonomiczne wykonania takiego zadania, z uwazględnieniem obowiązującego prawa. Potrafi organizować a w razie potrzeby także kierować pracą grupy osób wykonujących zadanie inżynierskie. | IB_1A_U01, IB_1A_U04, IB_1A_U05, IB_1A_U06, IB_1A_U15, IB_1A_U16, IB_1A_U17, IB_1A_U18, IB_1A_U19, IB_1A_U20 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-P-2, T-P-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-12_K01 Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką pracy przejściowej ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i wskazać na ich słabe i mocne strony. | IB_1A_K04, IB_1A_K07, IB_1A_K08 | — | — | C-1 | T-P-2 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-12_W01 Student zbierając materialy i przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa technicznego; w stopniu szczególnym uzyskuje i pogłębia wiedzę w wybranym obszarze zgodnym z tematyką pracy prxejściowe, z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, typowych metod i technologii w zakresie inżynierii bezpieczeństwa oraz poznaje szersze aspekty zastowań metod i technik bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie ma zaktualizowanej wiedzy z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego. | |
4,0 | Student ma zaktualizowaną wiedzę z związanego z tematyką pracy przejściowej i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej, w pełni uporządkowaną i poszerzoną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danej wiedzy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-12_U01 Student pisząc pracę przejściową potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, w tym w języku obcym, zinterpretować je i wlaściwie wykorzystać, także zgodnie z obowiązującym prawem, umie przygotować pisemny raport z wykonanej pracy i napisać go w sposób zrozumiały z zastosowaniem wlaściwej terminologii; potrafi przedstawić swoje wyniki w języku obcym w zwięzłej i zrozumiałej formie; potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji ustnej i multimedialnej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ją poszerzać tj. wykazuje umiejętność samokształcenia wymaganą w jego przyszłej pracy i rozwoju osobowym; zna podstawowe słownictwo techniczne, także w co najmniej jednym języku obcym co demosntruje pisząc opracowanie tekstowe zagadnienia specjalistycznego w zwięzłej formie streszczenia; używając właściwych technik, metod i narzędzi potrafi opracować i rozwiązać typowe zagadnienie/problem o charakterze zadania inżynierskiego. Potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu takich zadań, zaplanować harmonogram ich realizacji i dotrzymać go, oraz oszacować podstawowe koszty i skutki ekonomiczne wykonania takiego zadania, z uwazględnieniem obowiązującego prawa. Potrafi organizować a w razie potrzeby także kierować pracą grupy osób wykonujących zadanie inżynierskie. | 2,0 | Student wykazuje bak podstaw wiedzy z zakresu tematyki pracy przejściowej, popełnia podstawowe błędy merytoryczne, myli pojęcia i podstawoe definicje. Nie potrafi dobrac własciwych metod dla rozwiązania problemu ewentualnie dobiera błędnie metody albo popelnia podstawowe błędy w stosowaniu metod. Ni zna, nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić lub uzsadnić podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa. Nie zna lub nie stosuje podstawowych zasad opracowania projektu, nie potrafi dotrzymać terminów realizacji ustalonych w harmonogramie. Nie potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyników swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, popełnia jednak nieliczne błędy merytoryczne, nie ma ugruntowanej wiedzy dotyczącej pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać co najmniej jedną właściwą metodę dla rozwiązania problemu ewentualnie dobiera inne metody ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w wąskim wymiarze. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, lecz zdarza mu się popełniać błędy, lecz nie natury zasadniczej, potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej. | |
4,0 | Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej. | |
4,5 | Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w poszerzonym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej. | |
5,0 | Student ma szeroką i ugruntowaną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Potrafi opisać podstawy tych metod i wyjaśnić zasady ich prawidłowego stosowania. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu inżynierii bezpieczeństwa w poszerzonym zakresie; jest innowacyjny i wprowadza własne oryginalne pomysły do rozwiązań jakie proponuje. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły, przejrzysty i atrakcyjny zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-12_K01 Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką pracy przejściowej ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i wskazać na ich słabe i mocne strony. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Literatura fachowa adekwatna, do sformułowanego tematu pracy, 2000 -, 2012
Literatura dodatkowa
- Bisewska A., Bisewski T., Jak pisać prace naukowe: poradnik dla studentów, Słońce i Księżyc, Rumia, 2010
- PN-85/N-09126, Sprawozdanie z pracy naukowo-badawczej, PKNiM, Warszawa, 1985
- PN-ISO 690:2002, Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma i struktura, Warszawa, 2002, Polski Komitet Normalizacji - ISO, Warszawa, 2002
- PN-ISO 690-2:1999, Informacja i dokumentacja - przypisy bibliograficzne. Arkusz 2: Dokumenty elektroniczne i ich części, Polski Komitet Normalizacji - ISO, Warszawa, 2011