Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Klimatyzacja komfortu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 2
Przedmiot Klimatyzacja komfortu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.4
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.4
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.2
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.2
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.2
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.2
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.1
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.1
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.1
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.8
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.1
T-A-12Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.2
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.2
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.2
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.1
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.1
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.1
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.2
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).1
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).1
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.2
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.1
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.4
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.4
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.2
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.2
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń2
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-7_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka.
O_2A_W02C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-16, T-W-15, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-13M-1S-1
O_2A_O02-7_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji na obiektach oceanotechnicznych.
O_2A_W03C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-16, T-W-15, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-13M-1S-1
O_2A_O02-7_W03
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów.
O_2A_W16C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-16, T-W-15, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-7_U01
Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych - wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu klimatyzacjii, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
C-1T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-10, T-A-2, T-A-11, T-A-12M-2S-2
O_2A_O02-7_U02
Potrafi zaprojektować urządzenia i systemy klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
C-1T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-10, T-A-2, T-A-11, T-A-12M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-7_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi.
C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-16, T-W-15, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-13, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-10, T-A-2, T-A-11, T-A-12M-1, M-2S-1, S-2
O_2A_O02-7_K02
Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków.
C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-16, T-W-15, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-13, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-10, T-A-2, T-A-11, T-A-12M-1, M-2S-1, S-2
O_2A_O02-7_K03
Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań.
C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-16, T-W-15, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-13, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-10, T-A-2, T-A-11, T-A-12M-1, M-2S-1, S-2
O_2A_O02-7_K04
Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań.
C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-16, T-W-15, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-13, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-10, T-A-2, T-A-11, T-A-12M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-7_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
O_2A_O02-7_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji na obiektach oceanotechnicznych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
O_2A_O02-7_W03
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-7_U01
Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych - wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu klimatyzacjii, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
O_2A_O02-7_U02
Potrafi zaprojektować urządzenia i systemy klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-7_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_O02-7_K02
Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_O02-7_K03
Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_O02-7_K04
Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
  2. Fanger P. O., Komfort cieplny, PWN, Warszawa, 1974
  3. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN Instytu geografii i przestrzennego zagospodarowania im. S. Leszczyńskiego, Warszawa, 2004
  4. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  5. Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  6. Normy:, PN-85/N-08013; PN-85/N-08011; PN-73/B-03431; PN-87/08009; PN-76/B-03420; PN-78/B-03421
  7. Recknagel, Sprenger, Schramek, Honmann, Kompendium wiedzy. Ogrzewanie i klimatyzacja, Omni Scala, Wrocław, 2008
  8. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.4
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.4
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.2
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.2
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.2
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.2
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.1
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.1
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.1
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.8
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.1
T-A-12Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.2
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.2
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.2
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.1
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.1
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.1
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.2
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).1
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).1
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.2
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.1
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.4
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.4
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.2
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.2
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_W01Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji na obiektach oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_W03Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_U01Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych - wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu klimatyzacjii, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-A-12Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_U02Potrafi zaprojektować urządzenia i systemy klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-A-12Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-A-12Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_K02Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-A-12Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_K03Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-A-12Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_K04Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-A-12Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli