Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Konstrukcja okrętów 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcja okrętów 2
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,50,50zaliczenie
projektyP6 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy matematyki, mechaniki ogólnej, rysunku technicznego, wytrzymałości materiałów, metaloznawstwa z poprzedzających semestrów.
W-2Podstawy konstrukcji okrętów z przedmiotu Konstrukcja okrętów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowych umiejętności projektowania konstrukcji środkowej części kadłuba statków morskich różnych typów w oparciu o wymagania przepisów towarzystw klasyfikacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wstępny konstrukcji sekcji przestrzennej w środkowej części kadłuba morskiego statku towarowego.28
T-P-2Zaliczenie zajęć.2
30
wykłady
T-W-1Charakterystyki konstrukcyjne wybranych typów statków i innych jednostek pływających: masowce, kontenerowce, tankowce, chemikaliowce, gazowce, Ro-Ro, promy pasażersko-samochodowe, wycieczkowce, statki szybkie, statki eksploracji i eksploatacji zasobów morza, doki pływające, jednostki zanurzalne.28
T-W-2Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych.30
A-P-2Praca własna nad zadanymi zagadnieniami.7
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia projektu.1
38
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.30
A-W-2Własne studia literaturowe.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.3
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_null_W01
Absolwent posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
O_1A_W18C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_null_U01
Absolwent potrafi zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
O_1A_U13C-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_null_K01
Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
O_1A_K04C-1M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_null_W01
Absolwent posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy na temat konstrukcji poznanych typów statków.
3,0Posiada bardzo powierzchowną i z wieloma brakami wiedzę na temat konstrukcji poznanych typów statków.
3,5Posiada powierzchowną i z brakami wiedzę na temat konstrukcji poznanych typów statków.
4,0Posiada znaczną wiedzę na temat konstrukcji poznanych typów statków.
4,5Posiada szeroką wiedzę na temat konstrukcji poznanych typów statków.
5,0Posiada bardzo szeroką i wnikliwą wiedzę na temat konstrukcji poznanych typów statków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_null_U01
Absolwent potrafi zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
2,0Absolwent nie potrafi zadowalająco zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
3,0Absolwent potrafi wystarczająco dobrze zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
3,5Absolwent słabo potrafi zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
4,0Absolwent potrafi dobrze zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
4,5Absolwent potrafi dość dobrze zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_null_K01
Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Absolwent nie potrafi współpracować i realizować zadań w grupie oraz nie posiada świadomości konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
3,0Absolwent współpracuje i realizuje zadania w grupie z istotnymi brakami oraz ma niewielką świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
3,5Absolwent z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
4,0Absolwent dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
4,5Absolwent bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze współpracować i w pełni realizować zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.

Literatura podstawowa

  1. Wewiórski S., Wituszyński K., Konstrukcja stalowego kadłuba okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
  2. Więckiewicz W., Budowa kadłubów statków morskich, WSM, Gdynia, 1999
  3. Wakuła W., Konstrukcja kadłuba okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1975

Literatura dodatkowa

  1. Orszulok W., Wytrzymałość kadłuba statku w eksploatacji, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1983
  2. Faltinsen O.M., Sea Loads on Ships and Offshore Structures, Cambridge Ocean Technology, 1993
  3. Pałucha K., Puchalski J., Śliwiński A., Statki poziomiego ładowania, TRADEMAR, Gdynia, 1996
  4. Puchalski J., Drewno, celuloza, papier w transporcie morskim, TRADEMAR, Gdynia, 1998
  5. Grzybowski L., Łączyński B., Nardzonek A., Puchalski J., Kontenery w transporcie morskim, TRADEMAR, Gdynia, 1997
  6. Wiewióra A., Wesołek Z., Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, TRADEMAR, Gdynia, 1999
  7. Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, TRADEMAR, Gdynia, 2005
  8. Puchalski J., Soliwoda J., Eksploatacja masowców, TRADEMAR, Gdynia, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wstępny konstrukcji sekcji przestrzennej w środkowej części kadłuba morskiego statku towarowego.28
T-P-2Zaliczenie zajęć.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyki konstrukcyjne wybranych typów statków i innych jednostek pływających: masowce, kontenerowce, tankowce, chemikaliowce, gazowce, Ro-Ro, promy pasażersko-samochodowe, wycieczkowce, statki szybkie, statki eksploracji i eksploatacji zasobów morza, doki pływające, jednostki zanurzalne.28
T-W-2Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych.30
A-P-2Praca własna nad zadanymi zagadnieniami.7
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia projektu.1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.30
A-W-2Własne studia literaturowe.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.3
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_null_W01Absolwent posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W18ma wiedzę w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowych umiejętności projektowania konstrukcji środkowej części kadłuba statków morskich różnych typów w oparciu o wymagania przepisów towarzystw klasyfikacyjnych.
Treści programoweT-W-2Zaliczenie wykładów.
T-W-1Charakterystyki konstrukcyjne wybranych typów statków i innych jednostek pływających: masowce, kontenerowce, tankowce, chemikaliowce, gazowce, Ro-Ro, promy pasażersko-samochodowe, wycieczkowce, statki szybkie, statki eksploracji i eksploatacji zasobów morza, doki pływające, jednostki zanurzalne.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy na temat konstrukcji poznanych typów statków.
3,0Posiada bardzo powierzchowną i z wieloma brakami wiedzę na temat konstrukcji poznanych typów statków.
3,5Posiada powierzchowną i z brakami wiedzę na temat konstrukcji poznanych typów statków.
4,0Posiada znaczną wiedzę na temat konstrukcji poznanych typów statków.
4,5Posiada szeroką wiedzę na temat konstrukcji poznanych typów statków.
5,0Posiada bardzo szeroką i wnikliwą wiedzę na temat konstrukcji poznanych typów statków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_null_U01Absolwent potrafi zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowych umiejętności projektowania konstrukcji środkowej części kadłuba statków morskich różnych typów w oparciu o wymagania przepisów towarzystw klasyfikacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie potrafi zadowalająco zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
3,0Absolwent potrafi wystarczająco dobrze zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
3,5Absolwent słabo potrafi zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
4,0Absolwent potrafi dobrze zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
4,5Absolwent potrafi dość dobrze zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze zaprojektować konstrukcję kadłuba statku w części środkowej z dokładnością odpowiednią dla projektu koncepcyjnego zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_null_K01Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowych umiejętności projektowania konstrukcji środkowej części kadłuba statków morskich różnych typów w oparciu o wymagania przepisów towarzystw klasyfikacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie potrafi współpracować i realizować zadań w grupie oraz nie posiada świadomości konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
3,0Absolwent współpracuje i realizuje zadania w grupie z istotnymi brakami oraz ma niewielką świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
3,5Absolwent z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
4,0Absolwent dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
4,5Absolwent bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze współpracować i w pełni realizować zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji wybranych typów statków.