Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Podstawy oceanotechniki 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy oceanotechniki 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki i z fizyki z zakresu szkoły średniej.
W-2Wiadomości z podstaw oceanotechniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-2Instalacje siłowni okrętowych - rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.2
T-W-3Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych.2
T-W-4Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.2
T-W-5Instalacje ogólnookrętowe.2
T-W-6Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.3
T-W-7Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C02_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości układów napędowych statków, siłowni okrętowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz etapy ich projektowania i eksploatacji, jak również scharakteryzować zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice.
O_1A_W14, O_1A_W16, O_1A_W21C-1T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C02_U01
Student posiada umiejętności identyfikacji i analizy budowy i zastosowania układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń występujących w oceanotechnice.
O_1A_U07C-1T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C02_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące ryzyka związanego z układami napędowymi obiektów oceanotechnicznych.
O_1A_K07C-1T-W-6, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C02_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości układów napędowych statków, siłowni okrętowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz etapy ich projektowania i eksploatacji, jak również scharakteryzować zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C02_U01
Student posiada umiejętności identyfikacji i analizy budowy i zastosowania układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń występujących w oceanotechnice.
2,0Student nie potrafi dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń
3,0Student potrafi dokonać prostej identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń
3,5Student potrafi dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać ich oceny
4,0Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny
4,5Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C02_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące ryzyka związanego z układami napędowymi obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących w oceanotechnice, w szczególności dotyczących układów napędowych i systemów energetycznych
3,0Student rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać ich oceny
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
  2. Chądzyński W., Podstawy oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  3. Wojnowski W., Okrętowe siłownie spalinowe - część I-III, Wydawnictwo Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Gdynia, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
  2. Herdzik J., Poradnik motorzysty okrętowego, Trademar, Gdynia, 2007
  3. Mazurkiewicz B., Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009
  4. Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-2Instalacje siłowni okrętowych - rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.2
T-W-3Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych.2
T-W-4Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.2
T-W-5Instalacje ogólnookrętowe.2
T-W-6Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.3
T-W-7Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C02_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości układów napędowych statków, siłowni okrętowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz etapy ich projektowania i eksploatacji, jak również scharakteryzować zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-6Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-5Instalacje ogólnookrętowe.
T-W-1Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.
T-W-2Instalacje siłowni okrętowych - rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.
T-W-4Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.
T-W-3Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C02_U01Student posiada umiejętności identyfikacji i analizy budowy i zastosowania układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń występujących w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-6Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-5Instalacje ogólnookrętowe.
T-W-1Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.
T-W-2Instalacje siłowni okrętowych - rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.
T-W-4Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.
T-W-3Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń
3,0Student potrafi dokonać prostej identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń
3,5Student potrafi dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać ich oceny
4,0Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny
4,5Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C02_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące ryzyka związanego z układami napędowymi obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-6Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-4Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.
T-W-3Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących w oceanotechnice, w szczególności dotyczących układów napędowych i systemów energetycznych
3,0Student rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać ich oceny
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny