Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Technologia w produkcji stoczniowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia w produkcji stoczniowej | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa okrętów | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z nauki o materiałach oraz technik wytwarzania. |
W-2 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z wytrzymałości materiałów oraz konstrukcji okrętów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami technologii wykorzystywanych w produkcji stoczniowej. |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności projektowania procesu technologicznego produkcji wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie technologii stoczniowych procesów produkcyjnych wybranych rejonów konstrukcji kadłuba statku. | 28 |
T-P-2 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Rozwój struktury obiektów oceanotechnicznych i jej wpływ na technologie w procesach stoczniowych. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja konstrukcyjno - technologiczna jednostek montażowych. Podstawowe metody budowy statków oraz obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka stoczni, struktura wydziałów produkcyjnych. Oprzyrządowanie wykorzystywane w produkcji stoczniowej, jej mechanizacja, automatyzacja, robotyzacja oraz tendencje rozwojowe. | 2 |
T-W-4 | Dokumentacja technologiczna stoczniowych procesów produkcyjnych. | 2 |
T-W-5 | Obróbka wstępna i właściwa materiałów wykorzystywanych w procesach stoczniowych. Prefabrykacja wstępna. | 6 |
T-W-6 | Prefabrykacja sekcji płaskich oraz przestrzennych. Montaż kadłuba statku na pochylni. Kontrola jakości wymiarowej. | 8 |
T-W-7 | Transport w stoczniowych procesach produkcyjnych. | 2 |
T-W-8 | Metody wodowania statków oraz charakterystyka prac wyposażeniowych kadłuba. | 4 |
T-W-9 | Technologiczność konstrukcji, kryteria technologiczno-ekonomiczne. Integracja stoczniowych procesów technologicznych budowy i wyposażania. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Praca własna nad zadaniami projektowymi. | 7 |
A-P-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 1 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć. | 3 |
A-W-4 | Udział w egzaminie. | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników zadań projektowych oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (projekty). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-09_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii wykorzystywanych w stoczniowych procesach produkcyjnych do budowy obiektów oceanotechnicznych. | O_1A_W11, O_1A_W19 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-09_U02 potrafi zaprojektować technologię procesu produkcyjnego wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku. | O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U10, O_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-09_K01 ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności. | O_1A_K02, O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K06, O_1A_K07, O_1A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-P-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-09_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii wykorzystywanych w stoczniowych procesach produkcyjnych do budowy obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw technologii w procesach stoczniowych. |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii wykorzystywanych w stoczniowych procesach produkcyjnych do budowy obiektów oceanotechnicznych na poziomie podstawowym. | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii wykorzystywanych w stoczniowych procesach produkcyjnych do budowy obiektów oceanotechnicznych na poziomie średnim. | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii wykorzystywanych w stoczniowych procesach produkcyjnych do budowy obiektów oceanotechnicznych na poziomie dobrym. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii wykorzystywanych w stoczniowych procesach produkcyjnych do budowy obiektów oceanotechnicznych na poziomie średniozaawansowanym. | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technologii wykorzystywanych w stoczniowych procesach produkcyjnych do budowy obiektów oceanotechnicznych na poziomie zaawansowanym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-09_U02 potrafi zaprojektować technologię procesu produkcyjnego wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować technologii procesu produkcyjnego wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować technologię procesu produkcyjnego wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku na poziomie podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować technologię procesu produkcyjnego wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku na poziomie średnim.i. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować technologię procesu produkcyjnego wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku na poziomie dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować technologię procesu produkcyjnego wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku na poziomie średniozaawansowanym. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować technologię procesu produkcyjnego wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku na poziomie zaawansowanym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-09_K01 ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości, przy uwzględnieniu oczekiwań społecznych innych osób. |
Literatura podstawowa
- Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1971
- Doerffer J., Technologia Wyposażenia Kadłuba Okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1975
- Doerffer J., Technologia remontu kadłubów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1966
- Doerffer J., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1971
- Storch R.L., Ship Production, Cornell Maritime Press, Centreville, USA, 1995, 2
- Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing - Materials, Processes and Systems, John Wiley&Sons, 2002, II
- Więckiewicz W., Budowa kadłubów statków morskich, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1999
- Szarejko J., Rusztowania robocze w budownictwie okrętowym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
Literatura dodatkowa
- Jakubiec M., Lesiński K., Czajkowski H., Technologia konstrukcji spawanych, WNT, Warszawa, 1980
- Augustyn J., Śledziewski E., Technologiczność stalowych konstrukcji spawanych, Arkady, Warszawa, 1974
- Weriurski S., Wituszyński K., Konstrukcja stalowego kadłuba okrętowego, Gdańsk, 1977
- Żurowski A., Pomiary geodezyjne w budownictwie morskim, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1980
- Szarejko J., Poradnik ślusarza okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1983
- Wiebeck E., Technologie des Schiffskorperbaus, Technik, Berlin, 1980
- Journal of Ship Production and Design
- Przegląd Spawalnictwa