Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Technologia remontu maszyn okrętowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia remontu maszyn okrętowych
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz silników i układów napędowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasad przeprowadzania remontów maszyn i urządzeń okrętowych, w tym ocena stanu technicznego, metody i procedury montażu i demontażu, dokumentacja techniczno-ruchowa, weryfikacja i regenaracja elementów, próby zdawczo-odbiorcze, posadowienie na fundamencie oraz montaż armatury i rurociągów.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania weryfikacji elementów maszyn i urządzeń okrętowych, montażu i demontażu oraz oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych oraz kontroli jakości ich montażu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Weryfikacja elementów silników spalinowych: głowic, tulei cylindrowych, tłoków i pierścieni, sworzni, korbowodów, panewek oraz wałów korbowych.12
T-L-2Montaż i demontaż oraz ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych (sprężarek tłokowych, pomp wyporowych i wirowych).12
T-L-3Demontaż i montaż oraz kontrola jakości montażu układu tłokowo-korbowego.6
T-L-4Demontaż i montaż oraz pomiar deformacji tulei cylindrowej.6
T-L-5Demontaż i montaż panewek z kontrolą napięcia wstępnego w śrubach korbowodowych.6
T-L-6Zaliczenie.3
45
wykłady
T-W-1Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń.2
T-W-2Specyfikacje remontowe.2
T-W-3Metody i procedury montażu i demontażu maszyn i urządzeń.2
T-W-4Dokumentacja techniczno-ruchowa (DTR).2
T-W-5Rodzaje zanieczyszczeń, metody i sposoby ich usuwania.2
T-W-6Weryfikacja elementów maszyn i urządzeń.2
T-W-7Ogólne procesy regeneracji elementów maszyn i urządzeń.2
T-W-8Remonty okrętowych silników spalinowych (weryfikacja i regeneracja głowic, tulei, wałów korbowych, łożysk ślizgowych, tłoków i innych elementów układu tłokowo-korbowego).4
T-W-9Remonty maszyn i urządzeń pomocniczych.2
T-W-10Montaż i próby zdawczo-odbiorcze maszyn i urządzeń.2
T-W-11Błędy montażowe i kontrola jakości montażu.2
T-W-12Montaż okrętowego silnika głównego w stoczni - etapy i operacje montażowe. Montaż maszyn i urządzeń pomocniczych na statku.2
T-W-13Posadowienie maszyn i urządzeń okrętowych na fundamencie.2
T-W-14Montaż armatury i rurociągów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.45
A-L-2Przygotowanie sprawozdań.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.15
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-10_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasad przeprowadzania remontów maszyn i urządzeń okrętowych, w tym ocena stanu technicznego, metody i procedury montażu i demontażu, dokumentacja techniczno-ruchowa, weryfikacja i regenaracja elementów, próby zdawczo-odbiorcze, posadowienie na fundamencie oraz montaż armatury i rurociągów.
O_1A_W10, O_1A_W14, O_1A_W19C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-12M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-10_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności przeprowadzania weryfikacji elementów maszyn i urządzeń okrętowych, montażu i demontażu oraz oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych oraz kontroli jakości ich montażu.
O_1A_U04, O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U15C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5M-4, M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-10_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa związane z niewłaściwą eksploatacją maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji, a także potrafi pracować w zespole ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
O_1A_K04, O_1A_K07C-2T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5M-4, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-10_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasad przeprowadzania remontów maszyn i urządzeń okrętowych, w tym ocena stanu technicznego, metody i procedury montażu i demontażu, dokumentacja techniczno-ruchowa, weryfikacja i regenaracja elementów, próby zdawczo-odbiorcze, posadowienie na fundamencie oraz montaż armatury i rurociągów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-10_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności przeprowadzania weryfikacji elementów maszyn i urządzeń okrętowych, montażu i demontażu oraz oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych oraz kontroli jakości ich montażu.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i analiz oraz przygotować sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-10_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa związane z niewłaściwą eksploatacją maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji, a także potrafi pracować w zespole ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz nie potrafi pracować w zespole
3,0Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi pracować w zespole
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc i częściowo ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc i ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc i ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Kowalski A., Żaczek Z., Technologia remontu siłowni okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1973
  2. Nagawiecki J., Technologia napraw silników wysokoprężnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976
  3. Piaseczny L., Technologia naprawy okrętowych silników spalinowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1992
  4. Piaseczny L., Technologia polimerów w remontach okrętów, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 2002
  5. Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Grudziński K., Jaroszewicz W., Posadawianie maszyn i urządzeń na podkładkach fundamentowych odlewanych z tworzywa EPY, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2002
  2. Dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń okrętowych
  3. Materiały własne KMCiSO

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Weryfikacja elementów silników spalinowych: głowic, tulei cylindrowych, tłoków i pierścieni, sworzni, korbowodów, panewek oraz wałów korbowych.12
T-L-2Montaż i demontaż oraz ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych (sprężarek tłokowych, pomp wyporowych i wirowych).12
T-L-3Demontaż i montaż oraz kontrola jakości montażu układu tłokowo-korbowego.6
T-L-4Demontaż i montaż oraz pomiar deformacji tulei cylindrowej.6
T-L-5Demontaż i montaż panewek z kontrolą napięcia wstępnego w śrubach korbowodowych.6
T-L-6Zaliczenie.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń.2
T-W-2Specyfikacje remontowe.2
T-W-3Metody i procedury montażu i demontażu maszyn i urządzeń.2
T-W-4Dokumentacja techniczno-ruchowa (DTR).2
T-W-5Rodzaje zanieczyszczeń, metody i sposoby ich usuwania.2
T-W-6Weryfikacja elementów maszyn i urządzeń.2
T-W-7Ogólne procesy regeneracji elementów maszyn i urządzeń.2
T-W-8Remonty okrętowych silników spalinowych (weryfikacja i regeneracja głowic, tulei, wałów korbowych, łożysk ślizgowych, tłoków i innych elementów układu tłokowo-korbowego).4
T-W-9Remonty maszyn i urządzeń pomocniczych.2
T-W-10Montaż i próby zdawczo-odbiorcze maszyn i urządzeń.2
T-W-11Błędy montażowe i kontrola jakości montażu.2
T-W-12Montaż okrętowego silnika głównego w stoczni - etapy i operacje montażowe. Montaż maszyn i urządzeń pomocniczych na statku.2
T-W-13Posadowienie maszyn i urządzeń okrętowych na fundamencie.2
T-W-14Montaż armatury i rurociągów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.45
A-L-2Przygotowanie sprawozdań.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-10_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasad przeprowadzania remontów maszyn i urządzeń okrętowych, w tym ocena stanu technicznego, metody i procedury montażu i demontażu, dokumentacja techniczno-ruchowa, weryfikacja i regenaracja elementów, próby zdawczo-odbiorcze, posadowienie na fundamencie oraz montaż armatury i rurociągów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasad przeprowadzania remontów maszyn i urządzeń okrętowych, w tym ocena stanu technicznego, metody i procedury montażu i demontażu, dokumentacja techniczno-ruchowa, weryfikacja i regenaracja elementów, próby zdawczo-odbiorcze, posadowienie na fundamencie oraz montaż armatury i rurociągów.
Treści programoweT-W-2Specyfikacje remontowe.
T-W-3Metody i procedury montażu i demontażu maszyn i urządzeń.
T-W-5Rodzaje zanieczyszczeń, metody i sposoby ich usuwania.
T-W-6Weryfikacja elementów maszyn i urządzeń.
T-W-7Ogólne procesy regeneracji elementów maszyn i urządzeń.
T-W-8Remonty okrętowych silników spalinowych (weryfikacja i regeneracja głowic, tulei, wałów korbowych, łożysk ślizgowych, tłoków i innych elementów układu tłokowo-korbowego).
T-W-9Remonty maszyn i urządzeń pomocniczych.
T-W-1Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń.
T-W-4Dokumentacja techniczno-ruchowa (DTR).
T-W-10Montaż i próby zdawczo-odbiorcze maszyn i urządzeń.
T-W-11Błędy montażowe i kontrola jakości montażu.
T-W-13Posadowienie maszyn i urządzeń okrętowych na fundamencie.
T-W-14Montaż armatury i rurociągów.
T-W-12Montaż okrętowego silnika głównego w stoczni - etapy i operacje montażowe. Montaż maszyn i urządzeń pomocniczych na statku.
Metody nauczaniaM-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-10_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności przeprowadzania weryfikacji elementów maszyn i urządzeń okrętowych, montażu i demontażu oraz oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych oraz kontroli jakości ich montażu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U15potrafi pracować w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram pracy zespołu i dopilnować jego realizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasad przeprowadzania remontów maszyn i urządzeń okrętowych, w tym ocena stanu technicznego, metody i procedury montażu i demontażu, dokumentacja techniczno-ruchowa, weryfikacja i regenaracja elementów, próby zdawczo-odbiorcze, posadowienie na fundamencie oraz montaż armatury i rurociągów.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania weryfikacji elementów maszyn i urządzeń okrętowych, montażu i demontażu oraz oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych oraz kontroli jakości ich montażu.
Treści programoweT-W-2Specyfikacje remontowe.
T-W-3Metody i procedury montażu i demontażu maszyn i urządzeń.
T-W-6Weryfikacja elementów maszyn i urządzeń.
T-W-8Remonty okrętowych silników spalinowych (weryfikacja i regeneracja głowic, tulei, wałów korbowych, łożysk ślizgowych, tłoków i innych elementów układu tłokowo-korbowego).
T-W-9Remonty maszyn i urządzeń pomocniczych.
T-W-4Dokumentacja techniczno-ruchowa (DTR).
T-W-10Montaż i próby zdawczo-odbiorcze maszyn i urządzeń.
T-W-11Błędy montażowe i kontrola jakości montażu.
T-L-2Montaż i demontaż oraz ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych (sprężarek tłokowych, pomp wyporowych i wirowych).
T-L-4Demontaż i montaż oraz pomiar deformacji tulei cylindrowej.
T-L-1Weryfikacja elementów silników spalinowych: głowic, tulei cylindrowych, tłoków i pierścieni, sworzni, korbowodów, panewek oraz wałów korbowych.
T-L-3Demontaż i montaż oraz kontrola jakości montażu układu tłokowo-korbowego.
T-L-5Demontaż i montaż panewek z kontrolą napięcia wstępnego w śrubach korbowodowych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i analiz oraz przygotować sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-10_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa związane z niewłaściwą eksploatacją maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji, a także potrafi pracować w zespole ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania weryfikacji elementów maszyn i urządzeń okrętowych, montażu i demontażu oraz oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych oraz kontroli jakości ich montażu.
Treści programoweT-W-6Weryfikacja elementów maszyn i urządzeń.
T-W-8Remonty okrętowych silników spalinowych (weryfikacja i regeneracja głowic, tulei, wałów korbowych, łożysk ślizgowych, tłoków i innych elementów układu tłokowo-korbowego).
T-W-9Remonty maszyn i urządzeń pomocniczych.
T-W-1Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń.
T-L-2Montaż i demontaż oraz ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych (sprężarek tłokowych, pomp wyporowych i wirowych).
T-L-4Demontaż i montaż oraz pomiar deformacji tulei cylindrowej.
T-L-1Weryfikacja elementów silników spalinowych: głowic, tulei cylindrowych, tłoków i pierścieni, sworzni, korbowodów, panewek oraz wałów korbowych.
T-L-3Demontaż i montaż oraz kontrola jakości montażu układu tłokowo-korbowego.
T-L-5Demontaż i montaż panewek z kontrolą napięcia wstępnego w śrubach korbowodowych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz nie potrafi pracować w zespole
3,0Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi pracować w zespole
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc i częściowo ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc i ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc i ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny