Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Sylabus przedmiotu Technologie wodorowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie wodorowe | ||
Specjalność | Transport paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 32 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy związanej ze stosowaniem wodoru jako paliwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach | 28 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. | 2 |
T-W-2 | Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii. | 2 |
T-W-3 | Własności wodoru. | 2 |
T-W-4 | Metody pozyskiwania wodoru. | 4 |
T-W-5 | Przechowywanie i transport wodoru. Zbiorniki i stacje paliwowe. | 2 |
T-W-6 | Wodór jako paliwo do silników tłokowych i odrzutowych. | 2 |
T-W-7 | Zasada działania ogniwa paliwowego. | 2 |
T-W-8 | Podstawy termodynamiki i elektrochemii ogniw paliwowych. | 2 |
T-W-9 | Charakterystyki technologiczne stosowanych ogniw paliwowych. Komponenty i materiały stosowane w budowie ogniw paliwowych. | 4 |
T-W-10 | Paliwa do ogniw i ich przygotowanie. | 2 |
T-W-11 | Systemy pomocnicze ogniw paliwowych. | 2 |
T-W-12 | Przykłady zastosowań ogniw paliwowych w środkach transportu i w energetyce. | 2 |
T-W-13 | Zagadnienia bezpieczeństwa związane z użytkowaniem wodoru. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do ćwiczeń | 20 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 9 |
A-W-3 | Studiowanie źródeł internetowych | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 7 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-14-1_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie stosowania wodorui jako ppaliwa wykozrystywanego w silnikach konwencjonalnych jak i ogniwach paliwowych popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych. | TR_2A_W03, TR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-14-1_U01 Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie dotyczącym wykorzystania wodoru w transporcie na podstawie, których umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania urzadzeń i instalacji. Potrafi także opracować prosta specyfikację projektową systemu energetycznego w transporcie opartego na paliwie wodorowym. | TR_2A_U01, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U17 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-14-1_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem wodoru jako paliwa na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie. | TR_2A_K04, TR_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-14-1_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie stosowania wodorui jako ppaliwa wykozrystywanego w silnikach konwencjonalnych jak i ogniwach paliwowych popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-14-1_U01 Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie dotyczącym wykorzystania wodoru w transporcie na podstawie, których umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania urzadzeń i instalacji. Potrafi także opracować prosta specyfikację projektową systemu energetycznego w transporcie opartego na paliwie wodorowym. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-14-1_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem wodoru jako paliwa na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
- Chmielniak T. J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
- Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2006
- Jastrzębska G., Odnawialne źrodla energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
- Surygała J., Wodór jako paliwo, WNT, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Larminie J., Dicks A., Fuel Cell Systems Explained, John Wiley& Sons Ltd, 2011
- Barbir F., PEM Fuel Cells, Theory and Practice, Elsevier, 2006