Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo żywności | ||
Specjalność | Transport żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa żywności podczas transportu i przechowywania . |
C-2 | Przekazanie umiejętności w zakresie analizy krytycznej funkcjonowania łańcucha żywnościowego. |
C-3 | Nabycie świadomości zagrożeń występujących podczas transportu i przechowywania żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcie jakości i bezpieczeństwa towarów żywnościowych. | 2 |
T-A-2 | Warunki zapewnienia bezpieczeństwa żywności na wszystkich etapach łańcucha żywnościowego. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka etapów i procedur systemu HACCP. | 6 |
T-A-4 | Analiza sytuacji prowadzących do utraty jakości żywności w różnych fazach cyklu żywnościowego. | 4 |
T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Pojęcie jakości i bezpieczeństwa towarów żywnościowych. | 2 |
T-W-3 | Znakowanie żywności. | 2 |
T-W-4 | Pojęcie łańcucha żywnościowego. | 2 |
T-W-5 | Klasyfikacja zagrożeń w łańcuchu żywnościowym (fizyczne, chemiczne, biologiczne). | 2 |
T-W-6 | Warunki zapewnienia bezpieczeństwa żywności na wszystkich etapach łańcucha żywnościowego. | 3 |
T-W-7 | Bezpieczeństwo obsługi ładunków szybko psujących się w portach morskich. | 3 |
T-W-8 | Sposoby zapobiegania utraty jakości produktów spożywczych. Charakterystyka etapów i procedur systemu HACCP. | 4 |
T-W-9 | Analiza zagrożeń i krytyczne punkty kontroli wg systemu HACCP. Systemy GMP, GHP | 4 |
T-W-10 | Instytucje zajmujące się bezpieczeństwem żywności w Polsce. | 3 |
T-W-11 | Analiza sytuacji prowadzących do utraty jakości żywności w różnych fazach cyklu żywnościowego. | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia. | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia. | 3 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie |
M-2 | Metody problemowe / wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów) |
M-4 | Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie osiągniętych efektów przez test (wykłady). |
S-2 | Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-09_W01 Student ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa przewozu i przechowywania żywności. | TR_2A_W09, TR_2A_W11, TR_2A_W13 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-5 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-09_U01 Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania łańcucha żywnościowego. | TR_2A_U01, TR_2A_U13, TR_2A_U15, TR_2A_U18 | — | — | C-2 | T-A-2 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-09_K01 Student jest wrażliwy na zagrożenia występujące podczas transportu i przechowywania żywności. | TR_2A_K07, TR_2A_K08 | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-09_W01 Student ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa przewozu i przechowywania żywności. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-09_U01 Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania łańcucha żywnościowego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-09_K01 Student jest wrażliwy na zagrożenia występujące podczas transportu i przechowywania żywności. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
- Szymanowski W., Zarządzanie łańcuchami dostaw żywności w Polsce. Kierunki zmian., Difin, Warszawa, 2008
- Food quality and safety systems: a training manual on food hygiene and the Hazard Analysis and Critical Control Point (HACCP) system, FAO, 1998
Literatura dodatkowa
- Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999