Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S3)
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Udział w zajęciach. Udział w sprawdzianach wiedzy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy o funkcjonowaniu człowieka w środowisku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Defincje i pojęcia w ekologii. Organizmy w środowisku. Nisze ekologiczne. Populacja i jej cechy. Antagonistyczne i nieantagonistyczne związki między populacjami. Ekosystem i jego części składowe. Łańcuchy i sieci pokarmowe. Krążenie materii i przepływ energii w ekosystemia. Globalne zmiany w ekosystemia. Ochrona środowiska( powietrze, woda, gleba, ludzie) Równowaga ekologiczna. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie i wygłoszenie referatu. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu pisemnego. | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład. Przygotowanie referatu przez słuchacza. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu. Wygłoszenie referatu. Udział w dyskusji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_A05c_W09 Zdobycie wiedzy o podstawach funkcjonowania człowieka w środowisku. | TICh_3A_W09 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_A05c_U02 Słuchacz potrafi przewidzieć skutki środowiskowe, ekonomiczne i społeczne dla konkretnej technologii chemicznej. | TICh_3A_U02 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_A05c_K02 Słuchacz potrafi aktywnie uzasadniac potrzeby zmian technologicznych, wynikające z podtrzymania równowagi ekologicznej w środowisku. | TICh_3A_K02 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_A05c_W09 Zdobycie wiedzy o podstawach funkcjonowania człowieka w środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź na 6 z 10 zadanych pytań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_A05c_U02 Słuchacz potrafi przewidzieć skutki środowiskowe, ekonomiczne i społeczne dla konkretnej technologii chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź na 6 z 10 zadanych pytan. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_A05c_K02 Słuchacz potrafi aktywnie uzasadniac potrzeby zmian technologicznych, wynikające z podtrzymania równowagi ekologicznej w środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Odpowiada na 6 z 10 zadanych pytan. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Eugene P. Odum, Podstawy Ekologii, PWRiL, 1963
- Pr. Zbiorowa, Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997, ISBN 83-01-12210-2
- J. Banaszek, H. Wiśniewski, Podstawy ekologii, 1999
Literatura dodatkowa
- J.E. Andrews, P.Brimblecombe, T.D.Jickells, P.S. Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000, ISBN 83-204-2488-7