Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Selekcja zwierząt wspomagana markerami, a jakość pozyskiwanych produktów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Selekcja zwierząt wspomagana markerami, a jakość pozyskiwanych produktów
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki oraz metod inżynierii genetycznej zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z praktycznymi możliwościami wykorzystania wiedzy o markerach genetycznych zwierząt w celu wpływania na jakość pozyskiwanych produktów pochodzenia zwierzęcego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka.2
T-A-2Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą.2
T-A-3Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą.2
T-A-4Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi.1
7
wykłady
T-W-1Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych.1
T-W-2Mleko - moźliwości doskonalenia jakości i składu w oparciu o markery molekularne.2
T-W-3Molekularny mechanizm przemian glikolityczno - energetycznych w procesie konwersji mięśni w mięso.2
T-W-4Molekularne i komórkowe mechanizmy miogenezy we wspomaganym markerami doskonalenu jakości mięśni/mięsa.2
T-W-5Molekularne i komórkowe mechanizmy adipogenezy i jej związek z otłuszczeniem mięśni/mięsa.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.7
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-A-3Przygotowanie projektu.8
A-A-4Zaliczenie materiału.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_W01
Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów.
BT_2A_W14C-1T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_U01
Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego.
BT_2A_U04, BT_2A_U06C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_K01
Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności.
BT_2A_K02C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_W01
Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów.
2,0
3,0Student definiuje wpływ zmienności genetycznej na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_U01
Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować test molekularny do analizy zmienności w regionach genomu odpowiadających za kształtowanie jakości żywności pochodzenia zwierzęcego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_K01
Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności.
2,0
3,0student nie unika podejmowania działań, wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Zwierzchowski, M. Świtoński, Genomika bydła i świni., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka.2
T-A-2Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą.2
T-A-3Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą.2
T-A-4Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych.1
T-W-2Mleko - moźliwości doskonalenia jakości i składu w oparciu o markery molekularne.2
T-W-3Molekularny mechanizm przemian glikolityczno - energetycznych w procesie konwersji mięśni w mięso.2
T-W-4Molekularne i komórkowe mechanizmy miogenezy we wspomaganym markerami doskonalenu jakości mięśni/mięsa.2
T-W-5Molekularne i komórkowe mechanizmy adipogenezy i jej związek z otłuszczeniem mięśni/mięsa.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.7
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-A-3Przygotowanie projektu.8
A-A-4Zaliczenie materiału.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O2.3_W01Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktycznymi możliwościami wykorzystania wiedzy o markerach genetycznych zwierząt w celu wpływania na jakość pozyskiwanych produktów pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-W-1Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych.
T-A-3Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą.
T-A-2Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą.
T-A-1Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka.
T-A-4Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje wpływ zmienności genetycznej na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O2.3_U01Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BT_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktycznymi możliwościami wykorzystania wiedzy o markerach genetycznych zwierząt w celu wpływania na jakość pozyskiwanych produktów pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-A-3Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą.
T-A-2Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą.
T-A-1Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka.
T-A-4Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować test molekularny do analizy zmienności w regionach genomu odpowiadających za kształtowanie jakości żywności pochodzenia zwierzęcego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O2.3_K01Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktycznymi możliwościami wykorzystania wiedzy o markerach genetycznych zwierząt w celu wpływania na jakość pozyskiwanych produktów pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-W-4Molekularne i komórkowe mechanizmy miogenezy we wspomaganym markerami doskonalenu jakości mięśni/mięsa.
T-W-3Molekularny mechanizm przemian glikolityczno - energetycznych w procesie konwersji mięśni w mięso.
T-W-2Mleko - moźliwości doskonalenia jakości i składu w oparciu o markery molekularne.
T-W-5Molekularne i komórkowe mechanizmy adipogenezy i jej związek z otłuszczeniem mięśni/mięsa.
T-W-1Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych.
T-A-3Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą.
T-A-2Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą.
T-A-1Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka.
T-A-4Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nie unika podejmowania działań, wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0