Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej
Sylabus przedmiotu Taksonomia molekularna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Taksonomia molekularna | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza ogólna z biologii |
W-2 | wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody systematyzowania organizmów żywych. | 1 |
T-A-2 | Programy komputerowe wykorzystywane w systematyce. | 1 |
T-A-3 | Taksonomiczne bazy danych. Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii. | 1 |
T-A-4 | Taksonomia molekularna wybranych gatunków roślin i zwierząt. | 2 |
T-A-5 | Diagnostyka molekularna patogenów. | 1 |
T-A-6 | sprawdzian zaliczeniowy | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Taksonomia linneuszowska. | 1 |
T-W-2 | Metody fenetyczne (taksonomia numeryczna) | 1 |
T-W-3 | Metody filogenetyczne (kladystyka, systematyka molekularna). | 1 |
T-W-4 | Bioróżnorodność i banki genów. Taksonomiczne bazy danych. | 1 |
T-W-5 | Taksonomiczne bazy danych. | 1 |
T-W-6 | Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii. Taksonomia molekularna roślin i zwierząt. | 1 |
T-W-7 | Diagnostyka molekularna patogenów. | 1 |
T-W-8 | sprawdzian zaliczeniowy | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 7 |
A-A-2 | praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń | 23 |
A-A-3 | sprawdzian pisemny | 1 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | praca własna - opanowanie materiału z wykładów | 21 |
A-W-3 | sprawdzian pisemny | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści wykładów |
S-2 | Ocena formująca: ocena opanowania umiejętności korzystania z wyników analiz molekularnych i programów komputerowych do ustalania zależności fenetycznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.1_W01 student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii | BT_2A_W01, BT_2A_W06, BT_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.1_U01 student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych | BT_2A_U06 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.1_K01 student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy | BT_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.1_W01 student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii | 2,0 | student nie charakteryzuje żadnej z metod analiz molekularnych stosowanych w taksonomii |
3,0 | student wymienia metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii | |
3,5 | student wymienia i krótko charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii | |
4,0 | student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii | |
4,5 | student obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii | |
5,0 | student bardzo obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.1_U01 student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych | 2,0 | student nie dokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych |
3,0 | student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu ponaddostatecznym | |
4,0 | student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | student sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji | |
5,0 | student bardzo sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.1_K01 student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy | 2,0 | ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu |
3,0 | ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu | |
3,5 | ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym | |
4,0 | ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu | |
4,5 | ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym | |
5,0 | ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu |
Literatura podstawowa
- Avise J. A., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009
- Krzanowska H., Zarys mechanizmów ewolucji, PWN Wydawnictwo Naukowe, 2002
- Stace C.A., Taksonomia roślin i biosystematyka, PWN Wydawnictwo Naukowe, 1993