Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Higiena i toksykologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena i toksykologia żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii, biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
C-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oszacowanie dziennego pobrania z dietą wybranych zanieczyszczeń środowiskowych.2
T-A-2Wpływ wybranych procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych w żywności.1
T-A-3Szkodniki magazynowe1
T-A-4Mięso jako źródło zarażeń pasożytami1
T-A-5Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności.1
T-A-6Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna.1
7
wykłady
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.1
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Trucizny, dawki, zatrucia i ich przyczyny.2
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.1
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.1
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności1
T-W-6Skażenia biologiczne żywności.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie prezentacji.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.18
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej17
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O4.2_W01
dokonuje charakteryztyki toksykologicznej substancji dodawanych celowo do żywności oraz substancji stanowiących jej zanieczyszczenie
BT_2A_W01C-2T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_W02
zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji
BT_2A_W01C-1T-W-2M-2, M-1S-2
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_W03
opisuje wybrane czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi
BT_2A_W01C-3T-A-3, T-A-4, T-W-6, T-W-1M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_U01
student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów
BT_2A_U04C-3, C-2T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_K01
rozumie potrzebę rozwijania kompetencji zawodowych
BT_2A_K01C-3, C-2, C-1T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O4.2_W01
dokonuje charakteryztyki toksykologicznej substancji dodawanych celowo do żywności oraz substancji stanowiących jej zanieczyszczenie
2,0
3,0student dokonuje charakterystyki toksykologicznej najważniejszych substancji dodawanych celowo do żywności oraz stanowiących jej zanieczyszczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_W02
zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji
2,0
3,0student wykazuje znajomość przemian, jakim podlegają ksenobiotyki w organizmie człowieka oraz opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_W03
opisuje wybrane czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi
2,0
3,0student opisuje najważniejsze czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_U01
student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów
2,0
3,0student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_K01
rozumie potrzebę rozwijania kompetencji zawodowych
2,0
3,0student w słabym stopniu rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  2. Brzozowska A. (red.), Toksykologia żywności - przewodnik do ćwiczeń., SGGW, Warszawa, 2010
  3. Gertig H., Żywność a zdrowie, PZWL, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oszacowanie dziennego pobrania z dietą wybranych zanieczyszczeń środowiskowych.2
T-A-2Wpływ wybranych procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych w żywności.1
T-A-3Szkodniki magazynowe1
T-A-4Mięso jako źródło zarażeń pasożytami1
T-A-5Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności.1
T-A-6Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.1
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Trucizny, dawki, zatrucia i ich przyczyny.2
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.1
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.1
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności1
T-W-6Skażenia biologiczne żywności.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie prezentacji.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej17
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-N-O4.2_W01dokonuje charakteryztyki toksykologicznej substancji dodawanych celowo do żywności oraz substancji stanowiących jej zanieczyszczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
Treści programoweT-A-5Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności.
T-A-6Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna.
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dokonuje charakterystyki toksykologicznej najważniejszych substancji dodawanych celowo do żywności oraz stanowiących jej zanieczyszczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O4.2_W02zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Trucizny, dawki, zatrucia i ich przyczyny.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje znajomość przemian, jakim podlegają ksenobiotyki w organizmie człowieka oraz opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O4.2_W03opisuje wybrane czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność
Treści programoweT-A-3Szkodniki magazynowe
T-A-4Mięso jako źródło zarażeń pasożytami
T-W-6Skażenia biologiczne żywności.
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opisuje najważniejsze czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O4.2_U01student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
Treści programoweT-A-5Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności.
T-A-6Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna.
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Trucizny, dawki, zatrucia i ich przyczyny.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O4.2_K01rozumie potrzebę rozwijania kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-A-5Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności.
T-A-3Szkodniki magazynowe
T-A-1Oszacowanie dziennego pobrania z dietą wybranych zanieczyszczeń środowiskowych.
T-A-6Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna.
T-A-4Mięso jako źródło zarażeń pasożytami
T-A-2Wpływ wybranych procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych w żywności.
T-W-6Skażenia biologiczne żywności.
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Trucizny, dawki, zatrucia i ich przyczyny.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w słabym stopniu rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych
3,5
4,0
4,5
5,0