Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności
Sylabus przedmiotu Analiza sekwencji nukleotydowych in silico:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza sekwencji nukleotydowych in silico | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość obsługi komputera osobistego z dostępem do Internetu. |
W-2 | Znajomość zagadnień z zakresu biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z teoretycznym i praktycznym wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych w analizie sekwencji nukleotydowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyszukiwanie rekordów w bazach sekwencji nukleotydowych - GenBank, EBI, DDBJ. | 1 |
T-A-2 | Analiza struktury rekordów GenBank. Projektowanie starterów oligonukleotydowych. | 1 |
T-A-3 | Analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA in silico | 1 |
T-A-4 | Znaczniki sekwencji ulegających ekspresji (EST) | 1 |
T-A-5 | Programy do wyszukiwania potencjalnych miejsc wiązania czynników transkrypcyjnych oraz regionów promotorowych. | 1 |
T-A-6 | Analiza i projektowanie wektorów do klonownia molekularnego. SNP - projektowanie testów genetycznych (PCR-RFLP, ACRS-PCR). | 1 |
T-A-7 | Porównywanie sekwencji nukleotydowych z wykorzystaniem programów dostępnych on-line (NCBI, EBI) | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja genomu - typy sekwencji nukleotydowych. | 1 |
T-W-2 | Bazy sekwencji nukleotydowych. GenBank - anatomia pliku. | 1 |
T-W-3 | Znaczenie programów bioinformatycznych w biologii molekularnej. Możliwości wykorzystania poszczególnych programów w analizie materiału genetycznego in silico (projektowanie starterów, analiza restrykcyjna, projektowanie wektorów) | 2 |
T-W-4 | Sekwencjonowanie DNA - analiza wyników. | 1 |
T-W-5 | Analiza sekwencji genów - promotory, UTR, eksony, introny. | 1 |
T-W-6 | Regiony międzygenowe. Analiza sekwencji mtDNA. | 1 |
T-W-7 | Porównywanie sekwencji nukleotydowych. Ewolucja molekularna. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie projektu. | 15 |
A-A-3 | Samodzielne korzystanie z oprogramowania dostępnego on-line. | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia materiału zajęć audytoryjnych. | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielna eksploracja baz danych sekwencji nukleotydowych. | 5 |
A-W-3 | Samodzielna analiza wyników sekwencjonowania DNA. | 5 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 7 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 20 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-4 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego przez studenta projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.3_W01 Definiuje typy sekwencji nukleotydowych. | BT_2A_W06, BT_2A_W07 | — | — | C-1 | T-A-7, T-W-6, T-W-5, T-W-1 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1 |
BT_2A_BTZ-S-O5.3_W02 Opisuje strukturę rekordów GenBank. Dobiera oprogramowanie wykorzystywane w analizach sekwencji nukleotydowych. | BT_2A_W07 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.3_U01 Potrafi przeprowadzić wybrane analizy sekwencji nukleotydowych in silico. | BT_2A_U06, BT_2A_U05 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.3_K01 Ma świadomość istnienia oprogramowania komputerowego wykorzystywanego w analizie sekwencji nukleotydowych. | BT_2A_K07, BT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.3_W01 Definiuje typy sekwencji nukleotydowych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BTZ-S-O5.3_W02 Opisuje strukturę rekordów GenBank. Dobiera oprogramowanie wykorzystywane w analizach sekwencji nukleotydowych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.3_U01 Potrafi przeprowadzić wybrane analizy sekwencji nukleotydowych in silico. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009
- Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008
- Teresa Attwood, Paul G. Higgs, Bioinformatyka i ewolucja molekularna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Jo McEntyre, Jim Ostell, The NCBI Handbook, National Center for Biotechnology Information (US); 2002-., Bethesda (MD), 2010, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21101/