Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej
Sylabus przedmiotu Zasady uwalniania GMO do środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zasady uwalniania GMO do środowiska | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy gentyki molekularnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie różnych metod modyfikacji genetycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich wady i zalet w kontekście ochrony środowiska oraz zdrowia ludzi i zwierząt |
C-2 | Uświadomienie korzyści i zagrożeń płynących z uwalniania GMO do środowiska |
C-3 | Zapoznanie z etycznymi i prawnymi aspektami uwalniania organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady uwalniania GMO do środowiska. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach | 2 |
T-A-2 | Zasady wprowadzania GMO do obrotu komercyjnego - testy, oznakowanie, prawodawstwo. | 1 |
T-A-3 | Analiza przykładowych, zastosowanych już rozwiązań | 4 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie | 4 |
T-W-2 | Cele modyfikacji genetycznych różnych organizmów | 2 |
T-W-3 | Ocena ewentualnych zagrożeń wynikających ze wprowadzenia GMO do środowiska az do obrotu komercyjnego | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 15 |
A-A-3 | Konsultacje indywidualne | 4 |
A-A-4 | Omówienie wyników, zaliczenie przedmiotu | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Konsultacje indywidualne | 4 |
A-W-3 | zaliczenie materiału i omówienie wyników | 4 |
A-W-4 | Samodzielne powtórzenie materiału | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do dyskusji | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | prezentacja multimedialna |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O2.2_W01 Student ma wiedzę na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie oraz zagrożeń związanych z tworzeniem i wykorzystaniem praktycznym GMO w różnych dziedzinach, a także zna podstawy prawodawstwa w tym zakresie | BT_2A_W06, BT_2A_W07, BT_2A_W08, BT_2A_W10, BT_2A_W14, BT_2A_W13 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-A-3 | M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O2.2_U01 Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO | BT_2A_U04 | — | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-W-3 | M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O2.2_K01 Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat | BT_2A_K02, BT_2A_K03, BT_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O2.2_W01 Student ma wiedzę na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie oraz zagrożeń związanych z tworzeniem i wykorzystaniem praktycznym GMO w różnych dziedzinach, a także zna podstawy prawodawstwa w tym zakresie | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O2.2_U01 Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O2.2_K01 Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat | 2,0 | student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego |
3,0 | student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego. | |
3,5 | student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego | |
4,0 | student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie | |
4,5 | student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego | |
5,0 | student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego |
Literatura podstawowa
- Ministerstwo Środowiska, Organizmy modyfikowane genetycznie, http://gmo.ekoportal.pl/, Warszawa, 2012
- P. Węgleński (red.), Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006, wydanie 6 zmienione
- Gajewski W., Węgleński P, Inżynieria genetyczna, PWN, Warszawa, 2011, kilka wydań
- Allison L. A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2007
- Jendrośka J. i Jerzmański J. (red.), Prawo ochrony środowiska dla praktyków, Verlag Dashofer, Warszawa, 2011, wydawnictwo ciągłe, aktualizowane kwartalnie
Literatura dodatkowa
- Newell John tłum. z ang. A. Bartoszek-Pączkowska, W roli stwórcy? Dokąd zmierza inżynieria genetyczna, WTN, Warsyawa, 1997