Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Biologiczne metody utrwalania i przechowywania żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne metody utrwalania i przechowywania żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy z chemii i biochemii, mikrobiologii,podstawowa znajomość rodzajów żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności2
T-A-2Ocena organoleptyczna kiszonek1
T-A-3Procesy fermentacyjne w utrwalaniu żywności. Napoje mleczne fermentowane1
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów1
T-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów1
T-A-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
7
wykłady
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)2
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności1
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności1
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie1
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności1
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).1
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
A-A-4Konsultacje11
A-A-5Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury12
A-W-3Konsultacje15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-5Zaliczenie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_W01
Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
BT_2A_W13C-1T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_U01
Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
BT_2A_U04C-1T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_K01
Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
BT_2A_K01C-1T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_W01
Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_U01
Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
2,0Nie posiada umiejętności zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,0Posiada dostatecyna umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_K01
Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,0Student ma dostateczną świadomość zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Eugeniusz Pijanowski , Mieczysław Dłużewski, Ogókna Technologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997, 6
  2. Elżbieta BIller, Technologia żywności wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
  3. Piotr Palich,Aneta Ocieczek, Technologia żywności i towaroznawstwa, Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoly Turystyki i Hotelarstwa, BYdgoszcz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Eugeniusz Pijanowski, Ogólna technologia żywnośći Część II ćwiczenia, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Elzbieta Biller, Agnieszka Wierzbicka, Wybrane procesy w technologii żywnosci, SGGW, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności2
T-A-2Ocena organoleptyczna kiszonek1
T-A-3Procesy fermentacyjne w utrwalaniu żywności. Napoje mleczne fermentowane1
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów1
T-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów1
T-A-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)2
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności1
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności1
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie1
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności1
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).1
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
A-A-4Konsultacje11
A-A-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury12
A-W-3Konsultacje15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O3.2_W01Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O3.2_U01Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,0Posiada dostatecyna umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O3.2_K01Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,0Student ma dostateczną świadomość zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,5
4,0
4,5
5,0