Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z genetyki roślin uprawnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z genetyki roślin uprawnych
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki, mechanizmów rozmnażania roślin wyższych oraz zasad dziedziczenia cech u organizmów eukariotycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta o dziedzicznych mechanizmach determinacji wybranych cech roślin uprawnych, m. in. determinacji rozwoju organów rozrodczych, samoniezgodności, spoczynku pożniwnego nasion itp.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zjawisko ksenii. Analiza dziedziczenia jednogenowego na przykładzie zabarwienia ziarniaka u żyta.1
T-A-2Dziedziczenie dwóch komplementarnie współdziałających genów kontrolujących zawartość alkaloidów u łubinu1
T-A-3Epistatyczne współdziałania nieallelicznych genów u cebuli i kukurydzy1
T-A-4Genetyczna kontrola męskiej sterylności u żyta. Współdziałanie genów jądrowych z cytoplazmatycznymi. Analiza współdziałań nieallelicznych w obrębie dziedziczenia trójgenowego.1
T-A-5Genetyczne mechanizmy warunkujące porastanie przedżniwne u zbóż.1
T-A-6Karłowatość u zbóż - charakterystyka genów karłowatości u pszenicy i żyta. Indukowana mutageneza i jej znaczenie dla zmienności genetycznej roślin uprawnych1
T-A-7Sprawdzian zaliczeniowy1
7
wykłady
T-W-1Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych1
T-W-2Genetyczna determinacja budowy kwiatów hermafrodytycznych oraz rozdzielnopłciowych1
T-W-3Genetyczna determinacja płci u roślin wyższych1
T-W-4Genetyczne podłoże męskiej sterylności1
T-W-5Samoniezgodność i inne dziedziczne mechanizmy determinujące obcopłodność i samopłodność1
T-W-6Spoczynek pożniwny i odporność zbóż na porastanie - uwarunkowania genetyczne1
T-W-7Krzyżowania międzygatunkowe i międzyrodzajowe oraz ich znaczenie dla ewolucji gatunków roślin uprawnych1
T-W-8Polipoloidalność wśród roślin upranych. Znaczenie chromosomu 5B w ewolucji i hodowli pszenic.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach7
A-A-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury z przedmiotu15
A-A-3Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego8
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury15
A-W-3Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O2.2_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
BT_2A_W01, BT_2A_W15C-1T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O2.2_U01
Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
BT_2A_U04, BT_2A_U05C-1T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-2M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O2.2_K01
Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
BT_2A_K01C-1T-A-5, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O2.2_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
2,0Ma nie posiada poszerzonej wiedzy z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych.
3,0Ma częściowo poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Nie umie formułować wniosków w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
3,5Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych, ale nie umie dobrze formułować wniosków w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
4,0Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować podstawowe wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
4,5Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie biegle formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
5,0Ma głęboko poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie doskonale formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O2.2_U01
Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
2,0Nie potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyników eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
3,0Potrafi pod nadzorem w stopniu elementarnym zaplanować przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
3,5Potrafi samodzielnie zaplanować i częściowo poprawnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
4,0Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
4,5Potrafi samodzielnie zaplanować i dokładnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
5,0Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki złożonego eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych i dogłębnie je zinterpretować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O2.2_K01
Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
2,0Nie wykazuje świadomości znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
3,0Ma częściowoą świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
3,5Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
4,0Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje elementarną potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
4,5Ma dobrą świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje wybitną potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie

Literatura podstawowa

  1. Górny A., Zarys genetyki zbóż, Instytut Genetyki Roślin PAN, Poznań, 2005
  2. Malinowski E., Genetyka, PWN, Warszawa, 1978
  3. Hoffmann w., Mudra A., Plarre W., Szczegółowa hodowla roślin, PWRiL, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Allard, Podstawy hodowli roślin, PWRiL, Warszawa, 1970

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zjawisko ksenii. Analiza dziedziczenia jednogenowego na przykładzie zabarwienia ziarniaka u żyta.1
T-A-2Dziedziczenie dwóch komplementarnie współdziałających genów kontrolujących zawartość alkaloidów u łubinu1
T-A-3Epistatyczne współdziałania nieallelicznych genów u cebuli i kukurydzy1
T-A-4Genetyczna kontrola męskiej sterylności u żyta. Współdziałanie genów jądrowych z cytoplazmatycznymi. Analiza współdziałań nieallelicznych w obrębie dziedziczenia trójgenowego.1
T-A-5Genetyczne mechanizmy warunkujące porastanie przedżniwne u zbóż.1
T-A-6Karłowatość u zbóż - charakterystyka genów karłowatości u pszenicy i żyta. Indukowana mutageneza i jej znaczenie dla zmienności genetycznej roślin uprawnych1
T-A-7Sprawdzian zaliczeniowy1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych1
T-W-2Genetyczna determinacja budowy kwiatów hermafrodytycznych oraz rozdzielnopłciowych1
T-W-3Genetyczna determinacja płci u roślin wyższych1
T-W-4Genetyczne podłoże męskiej sterylności1
T-W-5Samoniezgodność i inne dziedziczne mechanizmy determinujące obcopłodność i samopłodność1
T-W-6Spoczynek pożniwny i odporność zbóż na porastanie - uwarunkowania genetyczne1
T-W-7Krzyżowania międzygatunkowe i międzyrodzajowe oraz ich znaczenie dla ewolucji gatunków roślin uprawnych1
T-W-8Polipoloidalność wśród roślin upranych. Znaczenie chromosomu 5B w ewolucji i hodowli pszenic.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach7
A-A-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury z przedmiotu15
A-A-3Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury15
A-W-3Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O2.2_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta o dziedzicznych mechanizmach determinacji wybranych cech roślin uprawnych, m. in. determinacji rozwoju organów rozrodczych, samoniezgodności, spoczynku pożniwnego nasion itp.
Treści programoweT-A-4Genetyczna kontrola męskiej sterylności u żyta. Współdziałanie genów jądrowych z cytoplazmatycznymi. Analiza współdziałań nieallelicznych w obrębie dziedziczenia trójgenowego.
T-A-1Zjawisko ksenii. Analiza dziedziczenia jednogenowego na przykładzie zabarwienia ziarniaka u żyta.
T-A-5Genetyczne mechanizmy warunkujące porastanie przedżniwne u zbóż.
T-A-6Karłowatość u zbóż - charakterystyka genów karłowatości u pszenicy i żyta. Indukowana mutageneza i jej znaczenie dla zmienności genetycznej roślin uprawnych
T-W-3Genetyczna determinacja płci u roślin wyższych
T-W-8Polipoloidalność wśród roślin upranych. Znaczenie chromosomu 5B w ewolucji i hodowli pszenic.
T-W-7Krzyżowania międzygatunkowe i międzyrodzajowe oraz ich znaczenie dla ewolucji gatunków roślin uprawnych
T-W-5Samoniezgodność i inne dziedziczne mechanizmy determinujące obcopłodność i samopłodność
T-W-2Genetyczna determinacja budowy kwiatów hermafrodytycznych oraz rozdzielnopłciowych
T-W-4Genetyczne podłoże męskiej sterylności
T-W-6Spoczynek pożniwny i odporność zbóż na porastanie - uwarunkowania genetyczne
T-W-1Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma nie posiada poszerzonej wiedzy z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych.
3,0Ma częściowo poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Nie umie formułować wniosków w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
3,5Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych, ale nie umie dobrze formułować wniosków w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
4,0Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować podstawowe wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
4,5Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie biegle formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
5,0Ma głęboko poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie doskonale formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O2.2_U01Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta o dziedzicznych mechanizmach determinacji wybranych cech roślin uprawnych, m. in. determinacji rozwoju organów rozrodczych, samoniezgodności, spoczynku pożniwnego nasion itp.
Treści programoweT-A-3Epistatyczne współdziałania nieallelicznych genów u cebuli i kukurydzy
T-A-4Genetyczna kontrola męskiej sterylności u żyta. Współdziałanie genów jądrowych z cytoplazmatycznymi. Analiza współdziałań nieallelicznych w obrębie dziedziczenia trójgenowego.
T-A-6Karłowatość u zbóż - charakterystyka genów karłowatości u pszenicy i żyta. Indukowana mutageneza i jej znaczenie dla zmienności genetycznej roślin uprawnych
T-A-2Dziedziczenie dwóch komplementarnie współdziałających genów kontrolujących zawartość alkaloidów u łubinu
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyników eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
3,0Potrafi pod nadzorem w stopniu elementarnym zaplanować przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
3,5Potrafi samodzielnie zaplanować i częściowo poprawnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
4,0Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
4,5Potrafi samodzielnie zaplanować i dokładnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
5,0Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki złożonego eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych i dogłębnie je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O2.2_K01Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta o dziedzicznych mechanizmach determinacji wybranych cech roślin uprawnych, m. in. determinacji rozwoju organów rozrodczych, samoniezgodności, spoczynku pożniwnego nasion itp.
Treści programoweT-A-5Genetyczne mechanizmy warunkujące porastanie przedżniwne u zbóż.
T-W-3Genetyczna determinacja płci u roślin wyższych
T-W-8Polipoloidalność wśród roślin upranych. Znaczenie chromosomu 5B w ewolucji i hodowli pszenic.
T-W-5Samoniezgodność i inne dziedziczne mechanizmy determinujące obcopłodność i samopłodność
T-W-2Genetyczna determinacja budowy kwiatów hermafrodytycznych oraz rozdzielnopłciowych
T-W-4Genetyczne podłoże męskiej sterylności
T-W-6Spoczynek pożniwny i odporność zbóż na porastanie - uwarunkowania genetyczne
T-W-1Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje świadomości znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
3,0Ma częściowoą świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
3,5Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
4,0Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje elementarną potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
4,5Ma dobrą świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje wybitną potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie