Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Risks resulting from the use of GMOs:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Risks resulting from the use of GMOs | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość genetyki, hodowli roślin, podstaw inżynierii genetycznej oraz podstaw biotechnologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami, jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów) |
C-2 | Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodpornienia na pestycydy |
C-3 | Zapoznanie z etycznymi i prawnymi aspektami uwalniania organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rules on the release of GMOs into the environment. Legislation in force and proposed in Poland and other countries. | 4 |
T-A-2 | Rules for identifying and identifying gene construct elements or target genes in crops and selected food products - demonstration activities. | 8 |
T-A-3 | Legal, economic and ecological consequences of coexistence. Legal solutions based on the example of selected EU countries. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Methods for plant risk assessment of GM products in the EU. | 2 |
T-W-2 | Potential risk to human health arising from the use of BT toxin and the glyphosate and glufosinate-resistance genes. | 2 |
T-W-3 | Risks arising from the use of GMOs and the possibility of environmental pollution through gene transfer. | 2 |
T-W-4 | Risks that may arise from the use of food produced from GMOs and from the addition of GMOs. Transgenic plant food products on the national and EU markets. | 2 |
T-W-5 | Legal, social and economic aspects in the light of the emergence of possible risks arising from the cultivation of GM crops. | 2 |
T-W-6 | Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i certyfikację żywności GM. Institutions responsible for the safety and certification of GM food. | 1 |
T-W-7 | Identification of GMOs. Identification of gene constructs and selected elements of gene constructs using PCR technology. Other methods used to identify GMOs. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Attendance at lectures. | 15 |
A-A-2 | Preparation of a multimedia presentation. | 16 |
A-A-3 | Self-sufficient repetition of the material. | 8 |
A-A-4 | Discussion of the results, passing the course. | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance at lectures. | 15 |
A-W-2 | Individual consultations. | 5 |
A-W-3 | Credit for the material and discussion of the results. | 5 |
A-W-4 | Self-sufficient repetition of the material. | 15 |
A-W-5 | Preparation for the discussion. | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | prezentacja multimedialna |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTZ-A-O3.2_W01 uzyskanie wiedzy na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie | BTap_2A_W07, BTap_2A_W02, BTap_2A_W14 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.2_U01 Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO | BTap_2A_U04, BTap_2A_U08 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.2_K01 Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat | BTap_2A_K02, BTap_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTZ-A-O3.2_W01 uzyskanie wiedzy na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym student opanowal wiedzę na temat celów i metod tworzenia GMO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.2_U01 Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.2_K01 Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat | 2,0 | student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego |
3,0 | student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego. | |
3,5 | student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego | |
4,0 | student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie | |
4,5 | student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego | |
5,0 | student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego |
Literatura podstawowa
- Ministerstwo Środowiska, Organizmy modyfikowane genetycznie, http://gmo.ekoportal.pl/, Warszawa, 2012
- P. Węgleński (red.), Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006, wydanie 6 zmienione
- Gajewski W., Węgleński P, Inżynieria genetyczna, PWN, Warszawa, 2011, kilka wydań
- Allison L. A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2007
- Jendrośka J. i Jerzmański J. (red.), Prawo ochrony środowiska dla praktyków, Verlag Dashofer, Warszawa, 2011, wydawnictwo ciągłe, aktualizowane kwartalnie
Literatura dodatkowa
- Newell John tłum. z ang. A. Bartoszek-Pączkowska, W roli stwórcy? Dokąd zmierza inżynieria genetyczna, WTN, Warsyawa, 1997