Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Taksonomia molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Taksonomia molekularna
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza ogólna z biologii
W-2wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody systematyzowania organizmów żywych.2
T-A-2Programy komputerowe wykorzystywane w systematyce.3
T-A-3Taksonomiczne bazy danych. Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.3
T-A-4Taksonomia molekularna wybranych gatunków roślin i zwierząt.4
T-A-5Diagnostyka molekularna patogenów.2
T-A-6sprawdzian zaliczeniowy1
15
wykłady
T-W-1Taksonomia linneuszowska.2
T-W-2Metody fenetyczne (taksonomia numeryczna)1
T-W-3Metody filogenetyczne (kladystyka, systematyka molekularna).2
T-W-4Bioróżnorodność i banki genów.2
T-W-5Taksonomiczne bazy danych.2
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.2
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.2
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.1
T-W-9sprawdzian zaliczeniowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczesnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń14
A-A-3sprawdzian pisemny1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna - opanowanie materiału z wykładów14
A-W-3sprawdzian pisemny1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści wykładów
S-2Ocena formująca: ocena opanowania umiejętności korzystania z wyników analiz molekularnych i programów komputerowych do ustalania zależności fenetycznych
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_W01
student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_U01
student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych
BTinz_2A_U06C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_K01
student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
BTinz_2A_K07C-1T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_W01
student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
2,0student nie charakteryzuje żadnej z metod analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,0student wymienia metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,5student wymienia i krótko charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,0student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,5student obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
5,0student bardzo obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_U01
student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych
2,0student nie dokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych
3,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu ponaddostatecznym
4,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dobrym
4,5student sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji
5,0student bardzo sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_K01
student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu

Literatura podstawowa

  1. Avise J. A., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009
  2. Krzanowska H., Zarys mechanizmów ewolucji, PWN Wydawnictwo Naukowe, 2002
  3. Stace C.A., Taksonomia roślin i biosystematyka, PWN Wydawnictwo Naukowe, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody systematyzowania organizmów żywych.2
T-A-2Programy komputerowe wykorzystywane w systematyce.3
T-A-3Taksonomiczne bazy danych. Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.3
T-A-4Taksonomia molekularna wybranych gatunków roślin i zwierząt.4
T-A-5Diagnostyka molekularna patogenów.2
T-A-6sprawdzian zaliczeniowy1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Taksonomia linneuszowska.2
T-W-2Metody fenetyczne (taksonomia numeryczna)1
T-W-3Metody filogenetyczne (kladystyka, systematyka molekularna).2
T-W-4Bioróżnorodność i banki genów.2
T-W-5Taksonomiczne bazy danych.2
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.2
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.2
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.1
T-W-9sprawdzian zaliczeniowy1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczesnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń14
A-A-3sprawdzian pisemny1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna - opanowanie materiału z wykładów14
A-W-3sprawdzian pisemny1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O1.1_W01student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BTinz_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych
Treści programoweT-W-3Metody filogenetyczne (kladystyka, systematyka molekularna).
T-W-4Bioróżnorodność i banki genów.
T-W-5Taksonomiczne bazy danych.
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.
T-W-2Metody fenetyczne (taksonomia numeryczna)
T-W-1Taksonomia linneuszowska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie charakteryzuje żadnej z metod analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,0student wymienia metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,5student wymienia i krótko charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,0student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,5student obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
5,0student bardzo obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O1.1_U01student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych
Treści programoweT-A-3Taksonomiczne bazy danych. Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.
T-A-4Taksonomia molekularna wybranych gatunków roślin i zwierząt.
T-A-5Diagnostyka molekularna patogenów.
T-A-2Programy komputerowe wykorzystywane w systematyce.
T-A-1Metody systematyzowania organizmów żywych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opanowania umiejętności korzystania z wyników analiz molekularnych i programów komputerowych do ustalania zależności fenetycznych
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych
3,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu ponaddostatecznym
4,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dobrym
4,5student sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji
5,0student bardzo sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O1.1_K01student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych
Treści programoweT-W-5Taksonomiczne bazy danych.
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opanowania umiejętności korzystania z wyników analiz molekularnych i programów komputerowych do ustalania zależności fenetycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu