Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Chemiczne metody instrumentalne w biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemiczne metody instrumentalne w biotechnologii | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Biochemii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosc podstawowych zagadnien z chemii organicznej i nieorganicznej oraz chemii analitycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Dostarczenie studentowi wiedzy o istniejacych metodach i technikach analitycznych stosowanych w biotechnologii |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami badań analitycznych tj.: wyborem metody analitycznej, planu badania, zasadami pobierania próbki, praktycznego pomiaru oraz oceny uzyskanego wyniku, ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy obliczeń w analizie chemicznej, okresśanie objętości roztworów, sposoby wyrażania stężeń - zadania | 2 |
T-A-2 | Metody kalibracji w analizie instrumentalnej - zadania | 2 |
T-A-3 | Spektrofotometria UV-VIS - zadania | 4 |
T-A-4 | Metody chromatograficzne - zadania | 4 |
T-A-5 | Ocena wyników analizy instrumentalnej - zadania | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy: statystyczna interpretacja wyników | 2 |
T-W-2 | Wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilosciowej. | 2 |
T-W-3 | Spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metoda AAS, emisyjna spektrometria atomowa. | 2 |
T-W-4 | Wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego. Chromatografia gazowa: aparatura, wybór parametrów analizy, zastosowanie. | 3 |
T-W-5 | Wysokosprawna chromatografia cieczowa: aparatura, fazy ruchome i mechanizmy rozdzielcze, zastosowanie. Cgromatografia jonowa | 2 |
T-W-6 | Elektrochemiczne metody analizy. Istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, konduktometria, polarografia | 2 |
T-W-7 | Spektrometria mas, metody luminescencyjne, metody termoanalityczne | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Wykonanie samodzielnie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej | 10 |
A-A-4 | Opracowanie konspektów ćwiczeń | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiału wykładowego | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się studenta do zaliczenia wykładów | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metody problemowe: rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPR-S-06-3_W01 Student posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w biotechnologii, zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych w instrumentalnej analizie chemicznej | BTinz_2A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPR-S-06-3_U01 Student posiada umiejętność doboru metod instrumentalnych do odpowiednich analiz chemicznych stosowanych w biotechnologii; potrafi opracować i interpretować wyniki analizy | BTinz_2A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPR-S-06-3_K01 Student potrafi pracować w zespole, działać w sposób świadomy | BTinz_2A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPR-S-06-3_W01 Student posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w biotechnologii, zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych w instrumentalnej analizie chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w biotechnologii; posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania i przygotowania próbek do analizy; w stopniu dostatecznym zna podsatwowe metody kalibracji i obliczenia stosowane w instrumentalnej analizie chemicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPR-S-06-3_U01 Student posiada umiejętność doboru metod instrumentalnych do odpowiednich analiz chemicznych stosowanych w biotechnologii; potrafi opracować i interpretować wyniki analizy | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność doboru metod instrumentalnych do odpowiednich analiz chemicznych stosowanych w biotechnologii; potrafi opracować i interpretować wyniki analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPR-S-06-3_K01 Student potrafi pracować w zespole, działać w sposób świadomy | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi pracować w zespole, działać w sposób świadomy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2008
- Namieśnik A.J., Łukasiak J., Jamrógiewicz Z., Pobieranie próbek środowiskowych do analizy, PWN, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
- Zieliński W., Rajca A. (red.), Metody spektroskopowe, WNT, Warszaw, 2000