Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Ochrona zasobów genowych zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona zasobów genowych zwierząt | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu Genetyki Ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zjawiskiem bioróżnorodności i jego znaczeniem w przyrodzie |
C-2 | Przybliżenie studentom programów ochrony różnych gatunków zwierząt oraz sposobów ich realizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ochrona zasobów genetycznych zwierząt dziko Szyjących | 1 |
T-A-2 | Wykorzystanie rodzimych ras zwierząt w produkcji żywności regionalnej i tradycyjnej | 1 |
T-A-3 | Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich | 1 |
T-A-4 | Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce | 1 |
T-A-5 | Rola rodzimych ras zwierząt trawożernych w kształtowaniu krajobrazu i zachowaniu regionów o dużym znaczeniu przyrodniczym | 1 |
T-A-6 | Rodzime rasy zwierząt jako element tradycji i kultury regionu | 1 |
T-A-7 | Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków Zwierząt na świecie | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan zasobów genetycznych zwierząt | 1 |
T-W-2 | Użytkowanie zasobów genetycznych zwierząt | 1 |
T-W-3 | Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych | 1 |
T-W-4 | Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach | 1 |
T-W-5 | Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce | 1 |
T-W-6 | Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków Zwierząt w Polsce | 3 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 7 |
A-A-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
A-A-4 | Konsultacje | 11 |
A-A-5 | Zaliczenie | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 14 |
A-W-3 | Konsultacje | 11 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Prezentacje studentów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O3.2_W01 Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie | BTinz_2A_W12, BTinz_2A_W13 | — | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O3.2_U01 Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności | BTinz_2A_U04, BTinz_2A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-W-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O3.2_K01 Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt | BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O3.2_W01 Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać potrzebę ochrony bioróznorodności, podaje przykłady programów ochrony zasobów genowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O3.2_U01 Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wksazywać zagrożenia związane ze spadkiem bioróznorodnosci i sposoby jej ograniczania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-N-O3.2_K01 Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość zanikania bioróżnorodności oraz potrzeby jej przeciwdziałaniu poprzez ochronę zasobów genowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red. Z. Litwińczuk, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, 2011
- Freeland J. R., Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Hartl D. L., Clark A. G., Podstawy Genetyki Populacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009