Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
Sylabus przedmiotu Zastosowanie metod biotechnologicznych w produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie metod biotechnologicznych w produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biotechnologii w ochronie środowiska, podstawy biotechnologii, chemii i ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Uwarunkowania rozwoju produkcji roślinnej na cele biopaliwowe w Polsce Północno-Zachodniej. Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii. | 1 |
T-P-2 | Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Technologia współspalania węgla i biomasy w paleniskach kotłowych jako efektywny sposób korzystania z odnawialnych źródeł energii. Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych). | 1 |
T-P-3 | Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych. Energooszczędna rola roślin oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w termomodernizacji budynków i instalacji grzewczych. | 2 |
T-P-4 | Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych. Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Konwencjonalne źródła energii i ich wpływ na środowisko naturalne. Niekonwencjonalne źródła energii. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii. | 2 |
T-W-2 | Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy). | 2 |
T-W-3 | Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu). | 1 |
T-W-4 | Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa. | 1 |
T-W-5 | Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii. | 1 |
T-W-6 | Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 4 |
A-P-2 | Samodzielne studiowanie materiału ćwiczeń. | 11 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 6 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D5_W01 Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. | BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
BT_2A_BPŻ-S-D5_W02 Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do produkcji biopaliw metodami biotechnologicznymi oraz scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. | BTinz_2A_W10 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D5_U01 Student dobiera odpowiednie substraty oraz potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii. Umie oszacować korzyści dla środowiska ze stosowania biopaliw. | BTinz_2A_U04, BTinz_2A_U05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D5_K01 Student posiada świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. | BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K03, BTinz_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D5_W01 Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. |
3,0 | Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii, ale nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna na umiarkowanym poziomie ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. | |
4,0 | Student dobrze zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. | |
4,5 | Student dobrze zna i charakteryzuje dobrym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i bierze udział w dyskusji. | |
5,0 | Student doskonale zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz bardzo dobrze zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i aktywnie uczestniczy w dyskusji. | |
BT_2A_BPŻ-S-D5_W02 Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do produkcji biopaliw metodami biotechnologicznymi oraz scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. | 2,0 | Student nie zna uregulowań prawnych energetyki odnawialnej, nie porafi dobrać odnawialnych surowców i odpadów do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologii produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. |
3,0 | Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz w stopniu dostatecznym porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw, ale nie potrafii scharakteryzować technologii produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. | |
3,5 | Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz w stopniu dostatecznym porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. | |
4,0 | Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz w stopniu dobrym porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. | |
4,5 | Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz porafi dobrze dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. Bierze udział w dyskusji. | |
5,0 | Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej oraz bardzo dobrze porafi dobrać odnawialne surowce i odpady do biotechnologicznej produkcji biopaliw i scharakteryzować technologie produkcji roślin wykorzystywanych do termicznego i mikrobiologicznego przetwarzania biomasy na energię. Bierze udział w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D5_U01 Student dobiera odpowiednie substraty oraz potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii. Umie oszacować korzyści dla środowiska ze stosowania biopaliw. | 2,0 | Student nie umie dobrać odpowiednich substratów oraz nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. |
3,0 | Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz w stopniu dostatecznym potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii , ale nie potrafi oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. | |
3,5 | Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz potrafi w umiarkowanym stopniu zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. | |
4,0 | Student potrafi dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. | |
4,5 | Student umie dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat. | |
5,0 | Student umie bardzo dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi bardzo doskonale zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-D5_K01 Student posiada świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. | 2,0 | Student nie posiada świadomości ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i nie jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. |
3,0 | Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. | |
3,5 | Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. | |
4,0 | Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. | |
4,5 | Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje na dobrym poziomie chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu bardzo dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć ścisłej współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie. |
Literatura podstawowa
- Bednarski W., Fiedurek J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
- Lewandowski W., M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WN-T, Warszawa, 2006
- GrzybekA., Gradziuk P., Kowalczyk K., Biopaliwa, Warszawa, 2003
- Kościk B., Rośliny energetyczne, WAR, Lublin, 2003
- Jabłoński W., Wnuk J., Odnawialne źródła energii w polityce energetycznej Unii Europejskiej i Polski, WSZiM, Sosnowiec, 2004