Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia w ochronie roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia w ochronie roślin | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw biotechnologii oraz inżynierii genetycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studnetów z problematyką stresów biotycznych i abiotycznych w uprawie i hodowli roślin |
C-2 | przybliżenie metod oraz strategii stosowanych dla podniesienia tolerancji/odporności roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny |
C-3 | omówienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz różnych aplikacji biologii molekularnej dla celu podwyższenia tolerancji roślin na stresowe czynniki środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasolenie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na zasolenie. | 1 |
T-A-2 | Susza a okresowe niedobory wody. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na suszę. | 1 |
T-A-3 | Tolerancja na metale cięzkie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na obecność metali ciężkich. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej w celu poprawienia odporności roślin na zasolenie. | 1 |
T-A-4 | Stres wywołany chłodem. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin chłód. | 1 |
T-A-5 | Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hodowla odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej. Reakcje genotypów na stresowe czynniki środowiska. | 1 |
T-W-2 | Hodowla odmian odpornych na choroby i szkodniki. Poszukiwanie i wykorzystywanie genów odporności na drodze mutacji. Rodzaje odporności na patogeny grzybowe. | 1 |
T-W-3 | Wykorzystanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Poszukiwanie źródeł odporności przy pomocy selekcji w kulturach in vitro. Poszukiwanie markerów molekularnych i genów odporności na choroby.Transformacje genetyczne. | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka ważnych z punktu widzenia hodowli roślin chorób i szkodników roślin uprawnych. Dziedziczenie. Metody hodowli. | 1 |
T-W-5 | Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Molekularne mechanizmy tolerancji na stresy. Kierunki w hodowli w zakresie odporności na czynniki abiotyczne. | 1 |
T-W-6 | Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roślin uprawnych na czynniki wywołujące stres. | 1 |
T-W-7 | Niedobory pokarmowe. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na niedobór makro i mikroelementów. Źródła genów odporności i metody selekcji w kierunku tolerancji na niedobory pokarmowe. Rola inżynierii genetycznej i technik MAS w celu poprawienia tolerancji roślin na stres wywołany niedoborami pokarmowymi. | 1 |
T-W-8 | Mapowanie genetyczne, a poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne. | 1 |
T-W-9 | Przedstawienie i dyskusja nad treściami referatów. Sprawdzian pisemny z realizowanej formy zajęć. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 5 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie i wygłoszenie referatu na zadany temat. | 20 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego zaliczającego formę przedmiotu. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający odpowiednią formę zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D9_W01 definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod dla potrzeb poprawienia odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcjonowania i wykorzystywania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizaowania ich negatywnego skutku. | BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D9_U01 zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. | BTinz_2A_U04, BTinz_2A_U01 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D9_K01 rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie, lub we współpracy | BTinz_2A_K03, BTinz_2A_K01 | — | — | C-1, C-3 | T-A-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D9_W01 definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod dla potrzeb poprawienia odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcjonowania i wykorzystywania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizaowania ich negatywnego skutku. | 2,0 | student nie zna definicji i metod hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Nie zna źródeł odporności i nie opisuje metod ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej. |
3,0 | student w stopniu podstawowym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu podstawowym zna źródła odporności. W stopniu podstawowym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej. | |
3,5 | student w stopniu zadowalającym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu zadowalającym zna źródła odporności. W stopniu zadowalającym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej. | |
4,0 | student w stopniu dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu dobrym zna źródła odporności. W stopniu dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej. | |
4,5 | student w stopniu ponad dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu ponad dobrym zna źródła odporności. W stopniu ponad dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej. | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu bardzo dobrym zna źródła odporności. W stopniu bardzo dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D9_U01 zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. | 2,0 | student nie potrafi opisać mechanizmów odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Nie potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu podstawowym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. | |
3,5 | student potrafi w stopniu zadowalającym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu zadowalającym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. | |
4,0 | student potrafi w stopniu dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. | |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. | |
5,0 | student bardzo dobrze potrafi opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i bardzo dobrze rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D9_K01 rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie, lub we współpracy | 2,0 | student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy | |
3,5 | student rozumie w stopniu zadowalającym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy | |
4,0 | student rozumie w stopniu dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy | |
4,5 | student rozumie w stopniu ponad dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy | |
5,0 | student rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S. (red.), Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, Rozdział 8: Reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
- Michalik Barbara, Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Drukpol s.c., Kraków, 1996
- Michalik Barbara (red.), Hodowla roślin, PWRiL, Poznań, 2009, Część III: Biotechnologia w hodowli roślin.
Literatura dodatkowa
- Ashraf M., Harris PJC. (red)., Abiotic stresses - Plant resistance through breeding and molecular approaches, Food Product Press - Haworth Press, New York, London, Oxford, 2005
- Autorzy prac naukowych, Różne publikacje naukowe traktujące o tematyce stresów biotycznych oraz abiotycznych u roślin, Wydawnictwa naukowe, 2011