Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka molekularna roślin uprawnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka molekularna roślin uprawnych | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać ugruntowana wiedzę z zakresu biologii molekularnej i genetyki, podstaw biotechnologii, podstaw hodowli roślin i metod biotechnologicznych możliwych do zastosowania w hodowli roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin. |
C-2 | Doskonalenie pracy laboratoryjnej z wykorzystaniem różnych technik molekularnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego w realizacji ćwiczeń. Izolacja DNA i białek z tkanek roślinnych, ocena spektrofotometryczna koncentracji i czystości izolatów. Wykonanie reakcji PCR wybranych technik markerowych. | 2 |
T-L-2 | Identyfikacja polimorfizmu białek w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie metod IEF i SDS-PAGE na potrzeby fingerprintingu oraz analizy podobieństwa i pokrewieństwa genetycznego. | 2 |
T-L-3 | Identyfikacja polimorfizmu markerów DNA generowanych techniką PCR w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie obrazów elektroforetycznych markerów RAPD, ISSR, MP-PCR, DS-PCR, rISSR z żeli poliakrylamidowych i agarozowych. | 2 |
T-L-4 | Identyfikacja polimorfizmu SNP markerów sprzężonych z cechą wysokości roślin. Porównanie wyników rozdziałów elektroforetycznych SSCP i HD (heterodupleksów) w poliakryloamidowych żelach natywnych, oraz AS-PCR (generowanych przez SNP-azę, z zastosowaniem dodatkowych nukleotydów mismatch oraz innych modyfikacji) w żelach agarozowych. | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie techniki SSR do rozróżniania pokoleń F1 i F2 mieszańców heterozyjnych. Porównianie wyników otrzymanych z rozdziału markerów SSR w aparatach płytowych (denaturowane żele poliakryloamidowe) i aparatach kapilarnych (sekwenator automatyczny). | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań. | 1 |
T-W-2 | Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin. | 1 |
T-W-3 | Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu. | 1 |
T-W-4 | Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne. | 2 |
T-W-5 | Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa. | 2 |
T-W-6 | Sprawdzian pisemny. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów. | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego. | 11 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem aparatury badawczej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy laboratoryjnej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Referat na temat przykładów zastosowania wybranych technik molekularnych w diagnostyce roślin. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D5_W01 Student powinien zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporządkować najbardziej przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowania aplikacyjne. | BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D5_U01 Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego, sformułować hipotezę badawczą umożliwiającą jego rozwiązanie, zaprojektować eksperyment badawczy i opisać wyniki. | BTinz_2A_U06 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-3 |
BT_2A_BTR-S-D5_U02 Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne. | BTinz_2A_U08, BTinz_2A_U05 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D5_K01 Student będzie świadomy mozliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki. | BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K07, BTinz_2A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D5_W01 Student powinien zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporządkować najbardziej przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowania aplikacyjne. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać najważniejszych kierunków diagnostycznych roślin, oraz podać techniki markerowych możliwych do zastosowania w diagnostyce. |
3,0 | Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podaje techniki markerowe możliwe do zastosowania. | |
3,5 | Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich krótką charakterystyką. | |
4,0 | Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. | |
4,5 | Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. Potrafi dobrać technikę do konkretnego problemu diagnostycznego oraz wskazać zastosowania aplikacyjne. | |
5,0 | Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, bardzo dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. Potrafi dobrać technikę do konkretnego problemu diagnostycznego oraz wskazać zastosowania aplikacyjne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D5_U01 Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego, sformułować hipotezę badawczą umożliwiającą jego rozwiązanie, zaprojektować eksperyment badawczy i opisać wyniki. | 2,0 | Student nie wykonał projektu. |
3,0 | Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu bardzo dobrym. | |
5,0 | Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu znakomitym. | |
BT_2A_BTR-S-D5_U02 Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne. | 2,0 | Student nie umie dobrać techniki laboratoryjnej do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjnej. |
3,0 | Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu bardzo dobrym. | |
5,0 | Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu znakomitym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-D5_K01 Student będzie świadomy mozliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki. | 2,0 | Student nie nabył kompetencji w stopniu zadowalającym. |
3,0 | Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student nabył kompetencje w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym. | |
5,0 | Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym |
Literatura podstawowa
- Malepszy S., Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2
- Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Clark M.S., Plant Molecular Biology - A Laboratory Manual, Springer, Heidelberg, 1997
- Hoelzel A.R., Molecular genetic analysis of population, IRL Press, Oxford, 1994