Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Linie komórkowe w nanonbioinżynierii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Linie komórkowe w nanonbioinżynierii | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość pojęć z zakresu biologii komórki i biologii rozrodu. |
W-2 | Znajomośći podstaw fizjologii oraz biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie wiedzy z zakresu hodowli komórek i tkanek, ze szczególnym uwzględnieniem ich wykorzystania w nanobioinżynierii |
C-2 | Poznanie procedur obejmujących prowadzenie hodowli komórkowych w obszarze działań nanobioinżynierii |
C-3 | Zdobycie praktycznych umiejętności w pracy z wybranymi liniami/hodowlami komórowymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych | 2 |
T-L-2 | Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej | 2 |
T-L-3 | Pasażowanie hodowli komórek adherentnych | 2 |
T-L-4 | Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej | 2 |
T-L-5 | Wykrywanie obecności mykoplazm w hodowlach komórkowych; Przygotowanie komórek do krioprezerwacji | 2 |
T-L-6 | Hodowle komórek ziarnistych i osłonki wewnętrznej pęcherzyka jajnkowego | 4 |
T-L-7 | Hodowle komórek lutealnych | 3 |
T-L-8 | Hodowle komórek nabłonkowych jajowodu. | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja | 3 |
T-W-2 | Podziały komórkowe i różnicowanie komórek w warunkach in vitro | 2 |
T-W-3 | Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka wybanych hodowli komórowych 3D | 3 |
T-W-5 | Gonadalne linie komórkowe | 3 |
T-W-6 | Znaczenie nanocząsteczek w procesach rozrodczych. Cytotoksyczny wpływ nanocząsteczek na komórki układu rozrodczego. Wykorzystanie nanocząsteczek jako markerów w diagnostyce zaburzeń procesów rozrodczych. | 4 |
T-W-7 | Wykorzystanie nanocząsteczek w seksowaniu plemników. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych - praca w grupach | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych - praca indywidualna | 10 |
A-L-3 | Opracowanie wyników z laboratorium | 3 |
A-L-4 | czytanie wskazanej literatury | 3 |
A-L-5 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny |
M-2 | Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C4_W01 Student zna i posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli/linii komórkowych i możliwością ich wykorzystania w nanobioinżynierii | BTna_2A_W01, BTna_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C4_U01 Student potrafi pracować z wybranymi liniami komórkowymi przy zachowianu zasad aseptyki. | BTna_2A_U09, BTna_2A_U05 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C4_K01 Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych wymaganych przy pracy z hodowlami in vitro | BTna_2A_K08 | — | — | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C4_W01 Student zna i posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli/linii komórkowych i możliwością ich wykorzystania w nanobioinżynierii | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C4_U01 Student potrafi pracować z wybranymi liniami komórkowymi przy zachowianu zasad aseptyki. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C4_K01 Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych wymaganych przy pracy z hodowlami in vitro | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- R. Ian Freshney, Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, John Wiley & Sons, Hoboken, NJ, 2015, 1118873645
Literatura dodatkowa
- Kawiak J., Zabel M., Seminaria z cytofizjologii, Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2002