Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Mikroskopia i mikroanaliza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroskopia i mikroanaliza
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy nanotechnologii i nanonauki
W-2Analiza Instrumentalna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładu jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopii elektronowej i mikroanalizą oraz ich zastosowaniem w nanotechnologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy analizy obrazów nanomateriałów (TEM, SEM, AFM).20
20
wykłady
T-W-1Mikroanaliza: - spektroskopia dyspersji energii promieniowania rentgenowskiego, - spektroskopia strat energii elektronów.6
T-W-2Mikroskopia elektronowa6
T-W-3Zapoznanie się z podstawowymi technikami mikroskopii bliskich oddziaływań: - skaningowa mikroskopia tunelowa, - mikroskopia sił atomowych: mod statyczny oraz dynamiczny, - mikroskopia optyczna bliskiego pola,6
T-W-4Preparatyka próbek do analizy mikroskopowej2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych20
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia15
A-A-3Udział w demonstracji pracy aparatów11
46
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach20
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-W-4Konsultacje z prowadzącym6
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu slużącego do identyfikacji nanomateriałów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI-S-D1_W01
Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
BTna_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI-S-D1_U01
Student potrafi dobierać i zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze do charakterystyki nanomateriałów
BTna_2A_U08C-1T-A-1M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI-S-D1_K01
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych
BTna_2A_K01C-1T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI-S-D1_W01
Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI-S-D1_U01
Student potrafi dobierać i zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze do charakterystyki nanomateriałów
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a także interpretować otrzymane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI-S-D1_K01
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Yao, Nan; Wang, Zhong L, Handbook of Microscopy for Nanotechnology, Springer, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy analizy obrazów nanomateriałów (TEM, SEM, AFM).20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mikroanaliza: - spektroskopia dyspersji energii promieniowania rentgenowskiego, - spektroskopia strat energii elektronów.6
T-W-2Mikroskopia elektronowa6
T-W-3Zapoznanie się z podstawowymi technikami mikroskopii bliskich oddziaływań: - skaningowa mikroskopia tunelowa, - mikroskopia sił atomowych: mod statyczny oraz dynamiczny, - mikroskopia optyczna bliskiego pola,6
T-W-4Preparatyka próbek do analizy mikroskopowej2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych20
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia15
A-A-3Udział w demonstracji pracy aparatów11
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach20
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-W-4Konsultacje z prowadzącym6
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI-S-D1_W01Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopii elektronowej i mikroanalizą oraz ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-W-1Mikroanaliza: - spektroskopia dyspersji energii promieniowania rentgenowskiego, - spektroskopia strat energii elektronów.
T-W-2Mikroskopia elektronowa
T-W-3Zapoznanie się z podstawowymi technikami mikroskopii bliskich oddziaływań: - skaningowa mikroskopia tunelowa, - mikroskopia sił atomowych: mod statyczny oraz dynamiczny, - mikroskopia optyczna bliskiego pola,
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu slużącego do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI-S-D1_U01Student potrafi dobierać i zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze do charakterystyki nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopii elektronowej i mikroanalizą oraz ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-A-1Podstawy analizy obrazów nanomateriałów (TEM, SEM, AFM).
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu slużącego do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a także interpretować otrzymane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI-S-D1_K01Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopii elektronowej i mikroanalizą oraz ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-A-1Podstawy analizy obrazów nanomateriałów (TEM, SEM, AFM).
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu slużącego do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0