Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | BT_1A_BT-N-C9_W01 | Zna i opisuje podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych. Zna strukturę różnicującą komórki podstawowych typów tkanek oraz ich funkcje w organizmie.
Student zna i objaśnia znaczenie organelli komórkowych oraz podstawowe procesy w nich zachodzące. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_W07 | Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów. |
---|
BT_1A_W02 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych. |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek. |
---|
C-3 | Zapoznanie studentów z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek. |
Treści programowe | T-L-2 | Barwienie rozmazu krwi metodą Pappenheima. Mikroskopowy obraz komórek kręgowców. Zróżnicowanie komórek zwierzęcych – przykłady i uzasadnienie biologiczne.
Zagadnienia do dyskusji: Budowa komórek a ich czynność. |
---|
T-L-1 | Omówienie organizacji i regulaminu zajęć. Wyjaśnienie zasad uzyskania zaliczenia. Zapoznanie z pracownią. Metody badawcze stosowane w biologii komórki.Wykonanie rozmazu świeżej krwi kręgowców. Gatunkowe różnice w budowie erytrocytów. Komórki pro- i eukariotyczne. |
T-L-9 | Metody wizualizacji jądra komórkowego i cytoplazmy leukocytów w mikroskopie świetlnym. Praktyczne rozpoznawanie etapów mejozy.
Zagadnienia do dyskusji: Molekularne mechanizmy regulacji przebiegu cyklu komórkowego. |
T-L-5 | Ocena roli glikokaliksu na przykładzie grup krwi u człowieka. Charakterystyka kory komórki i spektryny. Praktyczne rozpoznawanie etapów diapedezy.
Zagadnienia do dyskusji: Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Znaczenie kory komórki oraz glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.Mechanizm diapedezy. |
T-L-7 | Praktyczne rozpoznawanie połączeń międzykomórkowych i ich charakterystyka. Praktyczne rozpoznawanie procesów endo- i egzocytozy.
Zagadnienia do dyskusji: Znaczenie połączeń komórkowych w przekazywaniu informacji (przykłady). Połączenia komórkowe jako bariery. Mechanizm pobierania płynu zewnątrzkomórkowego przez komórkę (pinocytoza). Mechanizm endocytozy receptorowej (adsorpcyjnej). Fagocytoza – podstawowy mechanizm obrony nieswoistej. Egzocytoza konstytutywna i regulowana (przykłady). |
T-L-6 | Wykazanie niezbędności ATP w procesie skurczu mięśni. Zagadnienia do dyskusji: Molekularny mechanizm skurczu komórki mięśniowej.
Zagadnienia do dyskusji:Budowa i rola białek kurczliwych i regulujących. Jak wyjaśnić zdolność męskich komórek rozrodczych do aktywnego ruchu? |
T-L-3 | Mikroskopowy obraz wybranych komórek tkanki: nabłonkowej, łącznej, mięśniowej i nerwowej. Tkanki zwierzęce – charakterystyka ich komórek.
Zagadnienia do dyskusji:Mechanizm kodowania i przekazywania informacji w komórkach nerwowych. Sposób przekazywania informacji w synapsie elektrycznej i chemicznej. |
T-L-4 | Doświadczalne uszkodzenie błony komórkowej erytrocytów. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych. Wpływ zmian ciśnienia osmotycznego płynu zewnątrzkomórkowego na kształt i błonę komórkową erytrocytów.
Zagadnienia do dyskusji:Błony komórkowe i ich znaczenie. Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej (fosfolipidy i ich synteza, białka błony: peryferyjne, integralne i transbłonowe). Rodzaje i ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. |
T-L-8 | Badanie lokalizacji, rozmieszczenia i gęstości wybranych eksteroreceptorów.
Zagadnienia do dyskusji: Biologiczna „sprzeczność” pomiędzy wielością humoralnych czynników regulujących, a niewielką liczbą mechanizmów przenoszenia informacji wewnątrz komórek. Zależność między ilością liganda a gęstością receptorów komórkowych. |
T-L-10 | Wpływ pH i temperatury na aktywność enzymów. Doświadczalne uzasadnienie magazynowania glukozy w postaci polisacharydów w komórkach.
Zagadnienia do dyskusji: Znaczenie enzymów w katalizowaniu reakcji i określaniu kierunku przebiegu szlaków metabolicznych w komórce. |
T-W-3 | Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami. Pojęcie i klasyfikacja receptorów. Receptory powierzchni komórki. Wewnątrzkomórkowe kaskady sygnalizacyjne. Wtórne przekaźniki. Receptory cytozolowe i jądrowe. |
T-W-4 | Struktura, skład i rola cytoplazmy. Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mikrotubule-podział, funkcje i lokalizacja w różnych typach komórek. Rola centrosomu w organizacji mikrotubul. Rola białek motorycznych. Podział, funkcje i występowanie filamentów pośrednich. Struktura, funkcja i lokalizacja filamentów aktynowych. Mechanizm polimeryzacji aktyny. Wiązanie aktyny z białkami motorycznymi (miozyny) w struktury kurczliwe. |
T-W-7 | Organizacja jądra w poszczególnych fazach cyklu komórkowego. Organizacja i struktura chromatyny. Funkcja i struktura jąderka. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza (fazy G1, S, G2 i G0) i mitoza (faza M). Cytokineza. |
T-W-1 | Cechy żywej komórki (metabolizm, ruch, pobudliwość, wzrost, rozmnażanie). Chemiczne składniki komórki (atomy, cząsteczki, związki chemiczne). Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek (błona komórkowa, cytozol, jądro, przedziały wewnątrzkomórkowe). Zróżnicowanie komórek (pro- i eukariota). Tkanki (roślinne i zwierzęce). |
T-W-5 | Struktura błony siateczki śródplazmatycznej. Gładka i szorstka (ziarnista) siateczka śródpazmatyczna i ich rola w procesach metabolicznych komórek. Rybosomy i polisomy. Rybosomy a translacja. Powstawanie lizosomów. Lizosomy pierwotne i wtórne. Struktura i właściwości lizosomów w różnych komórkach. Lokalizacja i ultrastruktura aparatu Golgiego. Odrębności strukturalne
i czynnościowe aparatu Golgiego w komórkach roślinnych i zwierzęcych. Aparat Golgiego a czynność wydzielnicza komórek. Transport pęcherzykowy, egzo- i endocytoza. |
T-W-2 | Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Organizacja błony komórkowej. Dwuwarstwa lipidowa (skład chemiczny, struktura, płynność). Białka błonowe. Biosynteza składników błony. Formowanie i przemiana błon. Dynamika błony komórkowej. Kora komórki. Warstwa powierzchniowa. Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Przenośniki błonowe. Kanały jonowe. Źródła energii dla transportu błonowego. |
T-W-6 | Budowa i rozmieszczenie mitochondriów komórce. Błony mitochondrialne. Łańcuch oddechowy, fosforylacja oksydacyjna i biosynteza ATP. Udział mitochondriów w przemianach metabolicznych. DNA mitochondrialny i biogeneza mitochondriów. Typy plastydów i ich rola. Chloroplasty, budowa i organizacja. |
T-W-8 | Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Czas trwania i regulacja cyklu komórkowego, geny, białka i punkty kontrolne. Degradacja białek, rola lizosomów, proteasomów i ubikwityny. |
Metody nauczania | M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
---|
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego. |
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-3 | Praca w grupach. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia ocena z zaliczenia kolokwiów cząstkowych oraz z zaliczenia przygotowania do zajęć labolatoryjnych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
- wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |