Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia w przemyśle farmaceutycznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia w przemyśle farmaceutycznym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizjologii, biochemii, mikrobiologii i immunologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków |
C-2 | Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wtórne metabolity. | 1 |
T-A-2 | Biotechnologia w produkcji antybiotyków. | 2 |
T-A-3 | Klonowanie ssaków. Zwierzęta transgeniczne. | 1 |
T-A-4 | Metody biotechnologiczne w produkcji białek terapeutycznych. | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja wybranych szczepów mikroorganizmów użytecznych biotechnologicznie. | 3 |
T-L-2 | Określanie potencjału biotechnologicznego wybranych szczepów mikroorganizmów. | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do biotechnologii farmaceutycznej. | 2 |
T-W-2 | Źródła substancji czynnych biologicznie. | 1 |
T-W-3 | Skrining szczepów wysokowydajnych. | 1 |
T-W-4 | Leki produkowane metodami biotechnologicznymi. Bezpieczeństwo nowo powstałych leków. Farmakokinetyka i farmakodynamika leków wytwarzanych za pomocą technik biotechnologicznych. | 1 |
T-W-5 | Biotechnologiczne możliwości zastąpienia eksperymentów na zwierzątch. Normotermicznie hemoperfundowane narządy dużych ssaków. Ubój zwierząt, pozyskiwanie krwi oraz konserwowanie narządów. Aparatura niezbędna do perfuzji izolowanych narządów. Roztwory dializacyjne. | 1 |
T-W-6 | Techniki biotechnologiczne w produkcji roślinnych metabolitów wtórnych. Wykorzystanie biotechnologii w badaniach kontrolnych leków i kosmetyków. | 1 |
T-W-7 | Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej w medycynie. Somatyczna terapia genowa. Systemy transferu genów. Mitochondrialna terapia genowa. Produkcja sztucznych tkanek. Etyczne oraz społeczne problemy/kontrowersje związane z biotechnologią faramceutyczną. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia audytoriów. | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów. | 20 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 6 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Praca w grupach |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O10.1_W01 Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków | BT_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
BT_1A_BT-N-O10.1_W02 Student zna główne techniki biotechnologiczne wykorzystywane w produkcji oraz testowaniu leków. Student posiada wiedzę w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie. | BT_1A_W10 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O10.1_U01 Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków | BT_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O10.1_K01 Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka | BT_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O10.1_W01 Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków | 2,0 | Student nie zna roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BT_1A_BT-N-O10.1_W02 Student zna główne techniki biotechnologiczne wykorzystywane w produkcji oraz testowaniu leków. Student posiada wiedzę w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie. | 2,0 | Student nie zna technik biotechnologicznych w produkcji i testowaniu leków. Student nie posiada wiedzy w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie. |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę na temat technik biotechnologicznych w produkcji i testowaniu leków. Student wykazuje minimum wiedzy w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie. Student popełnia wiele błedów. | |
3,5 | Student zna dostatecznie techniki biotechnologiczne w produkcji i testowaniu leków. Student posiada ograniczoną wiedze w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie. | |
4,0 | Student zna dobrze techniki biotechnologicznych w produkcji i testowaniu leków. Student potrafi omówić możliwości wykorzystania biotechnologii w medycynie. | |
4,5 | Student zna bardzo dobrze techniki biotechnologiczne w produkcji i testowaniu leków. Student potrafi szeroko omówić mozliwości wykorzystania biotechnologii w medycynie. | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze oraz potrafi szeroko i szczegółowo omówić techniki biotechnologiczne w produkcji i testowaniu leków.Student posiada pogłębioną wiedzę oraz potrafi szeroko omówić możliwości zastosowania biotechnologii w medycynie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O10.1_U01 Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków | 2,0 | Student nie wykorzystuje umiejętności dotyczących znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków | |
4,5 | Student potrafi dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O10.1_K01 Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka | 2,0 | Student nie postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; nie ma świadomości wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka |
3,0 | Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej a także ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka |
Literatura podstawowa
- Chmiel A., Biotechnologia: podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
- Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Akadamia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
- Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa, 2004
- Kayser O., Muller R. H. (red.), Biotechnologia Farmaceutyczna, PWN, Warszawa, 2003
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Maleszy S. (red.), Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2001