Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikroorganizmy w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroorganizmy w biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,50,59zaliczenie
laboratoriaL2 10 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium.1
T-L-2Skrining bakterii z płodów rolnych i ocena przydatności dla przemysłu mleczarskiego na postawie prób fermentacyjnych (kwas mlekowy, CO2), aktywności lipolitycznej i proteolitycznej izolatów.1
T-L-3Skrining mikroorganizmów rozkładających substancje ropopochodne.1
T-L-4Mikroorganizmy osadu czynnego - obserwacje mikroskopowe, próba ustalenia przynależności systematycznej.1
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.2
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.2
T-L-7Diazotrofia, mechanizm i znaczenie w rolnictwie. Obserwacje mikroskopowe mikroorganizmów asymilujących azot cząsteczkowy. Szczepionki i biopreparaty w rolnictwie2
10
wykłady
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.2
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.1
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.1
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.1
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.1
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).2
T-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie podanej literatury4
A-L-3konsultacje z prowadzącym przedmiot1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie podanej literatury4
A-W-3konsultacje z prowadzącym przedmiot1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Ćwiczenie laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C18_W01
Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
BT_1A_W16C-1T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C18_U01
Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu, potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami wykorzystanymi na zajęciach laboratoryjnych.
BT_1A_U10C-1T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-L-3M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C18_K01
Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
BT_1A_K05C-1T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C18_W01
Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
2,0Brak wiedzy o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,5Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,0Poszerzona wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,5Poszerzona wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
5,0Szeroka wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C18_U01
Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu, potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami wykorzystanymi na zajęciach laboratoryjnych.
2,0
3,0Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnoogią, brak wykorzystania dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C18_K01
Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
2,0
3,0Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1994
  2. Fiedurka J., Procesy jednostkowe w biotechnologii – ćwiczenia., Wydawn. UMCS, Lublin, 2000
  3. Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna., Politechnika Łódzka, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009, 2
  2. Nowak A., Marska B., Wronkowska H., Michalcewicz W., Błazak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii, Wdawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium.1
T-L-2Skrining bakterii z płodów rolnych i ocena przydatności dla przemysłu mleczarskiego na postawie prób fermentacyjnych (kwas mlekowy, CO2), aktywności lipolitycznej i proteolitycznej izolatów.1
T-L-3Skrining mikroorganizmów rozkładających substancje ropopochodne.1
T-L-4Mikroorganizmy osadu czynnego - obserwacje mikroskopowe, próba ustalenia przynależności systematycznej.1
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.2
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.2
T-L-7Diazotrofia, mechanizm i znaczenie w rolnictwie. Obserwacje mikroskopowe mikroorganizmów asymilujących azot cząsteczkowy. Szczepionki i biopreparaty w rolnictwie2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.2
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.1
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.1
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.1
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.1
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).2
T-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie podanej literatury4
A-L-3konsultacje z prowadzącym przedmiot1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie podanej literatury4
A-W-3konsultacje z prowadzącym przedmiot1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C18_W01Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16Ma wiedzę na temat różnorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.
Treści programoweT-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
T-L-2Skrining bakterii z płodów rolnych i ocena przydatności dla przemysłu mleczarskiego na postawie prób fermentacyjnych (kwas mlekowy, CO2), aktywności lipolitycznej i proteolitycznej izolatów.
T-L-3Skrining mikroorganizmów rozkładających substancje ropopochodne.
T-L-4Mikroorganizmy osadu czynnego - obserwacje mikroskopowe, próba ustalenia przynależności systematycznej.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,5Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,0Poszerzona wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,5Poszerzona wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
5,0Szeroka wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C18_U01Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu, potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami wykorzystanymi na zajęciach laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.
Treści programoweT-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-L-3Skrining mikroorganizmów rozkładających substancje ropopochodne.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnoogią, brak wykorzystania dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C18_K01Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.
Treści programoweT-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium.
T-L-7Diazotrofia, mechanizm i znaczenie w rolnictwie. Obserwacje mikroskopowe mikroorganizmów asymilujących azot cząsteczkowy. Szczepionki i biopreparaty w rolnictwie
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
T-L-2Skrining bakterii z płodów rolnych i ocena przydatności dla przemysłu mleczarskiego na postawie prób fermentacyjnych (kwas mlekowy, CO2), aktywności lipolitycznej i proteolitycznej izolatów.
T-L-3Skrining mikroorganizmów rozkładających substancje ropopochodne.
T-L-4Mikroorganizmy osadu czynnego - obserwacje mikroskopowe, próba ustalenia przynależności systematycznej.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0