Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Zaburzenia rozwojowe u ludzi i zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaburzenia rozwojowe u ludzi i zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiadomości z zakresu anatomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przygotowanie do samodzielnego rozpoznania zaburzeń rozwojowych u zwierząt w poszczególnych układach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Anomalie układu pokarmowego. | 2 |
T-A-2 | Wady układu krążenia. | 2 |
T-A-3 | Zaburzenia szkieletu kończyn. | 2 |
T-A-4 | Anomalie mózgowia i czaszki, zaburzenia czynnościowe na podłożu dysplazji mózgu. | 2 |
T-A-5 | Różne formy karłowatości: karłowatość prawdziwa, karłowatość rzekoma proporcjonalna, karłowatość rzekoma nieproporcjonalna, achondroplazja. | 3 |
T-A-6 | Zaburzenia układu oddechowego. | 2 |
T-A-7 | Zapoznanie się z formami zaburzeń powstałych z nadmiaru - zdwojenia wolne i połączone. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określenie przedmiotu i jego znaczenie dla nauki, jego miejsca wśród dziedzin biologicznych. | 2 |
T-W-2 | Uwagi do zasad terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółowa charakterystyka najważniejszych wad występujących u zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Główne formy zaburzeń rozwojowych, ich geneza, przyczyny, podstawy etiologii, nazewnictwo oraz podział na wady genetyczne i środowiskowe. | 2 |
T-W-4 | Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u zwierząt domowych. | 2 |
T-W-5 | Wpływ czynników środowiskowych na wady wrodzone (biologiczne, chemiczne, fizyczne). | 2 |
T-W-6 | Skutki zdrowotne zatrucia środowiska metalami ciężkimi (miedź, ołów, kadm, rtęć, żelazo, cynk). Znaczenie ekologiczne i toksyczność ozonu i glinu.Wady układu kostnego, choroba Alzheimera, uszkodzenie watroby i mózgu. | 3 |
T-W-7 | Zaburzenia środowiskowo-genetyczne. Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny; prelekcja; preparaty |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_W01 definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z wadami wrodzonymi ui zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad pomiędzy układami | BT_1A_W17 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_U01 potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u zwierząt | BT_1A_U02 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_K01 ocenia znaczenie podstawowych anomalii rozwojowych oraz potrafi wskazać różnice wystepujące pomiędzy anomaliami | BT_1A_K04, BT_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_W01 definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z wadami wrodzonymi ui zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad pomiędzy układami | 2,0 | nie definiuje pojęcia wada wrodzona, nie wymienia podstawowych wad wrodzonych występujących u zwierząt |
3,0 | zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u zwierząt | |
3,5 | zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u zwierząt oraz potrafi scharakteryzować najwazniejsze wady wystepujace u zwierząt | |
4,0 | zna i opisuje wiekszość anomalii rozwojowych wystepujących u zwierząt | |
4,5 | definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów | |
5,0 | zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych, ich genezę, przyczyny, podstawy etiologii oraz szczegółową charakterystykę najważniejszych wad rozwojowych wystepujących u zwierząt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_U01 potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u zwierząt | 2,0 | nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u zwierząt |
3,0 | potrafi rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u zwierząt | |
3,5 | zna terminologię zaburzeń rozwojowych | |
4,0 | potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową | |
4,5 | potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową i zakwalifikować do jakich wad należy | |
5,0 | zna zasady terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wad rozwojowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_K01 ocenia znaczenie podstawowych anomalii rozwojowych oraz potrafi wskazać różnice wystepujące pomiędzy anomaliami | 2,0 | brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy |
3,0 | ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność do jej przekazania | |
3,5 | otwartość na przekazanie nabytej wiedzy | |
4,0 | świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy | |
4,5 | otwartość, kreatywność i postepowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki | |
5,0 | aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności szczególnie przy bezpośrednie j styczności z przypadkami wad wrodzonych u zwierząt |
Literatura podstawowa
- Kubasiewicz M., Zaburzenia rozwojowe u zwierząt gospodarskich, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 1986
- Kruś S., Anatomia patologiczna, PZWL, Warszawa, 1980
- Nieberle K., Cohrs P., Szczegółowa anatomia patologiczna zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1968
Literatura dodatkowa
- Stojałowski K., Anatomia patologiczna w zarysie, PZWL, Warszawa, 1971