Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Animal neonatology:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Animal neonatology | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic of the physiology and cell biology |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Get knowledge about fundamental processes of neonatal physiology |
C-2 | To familirise students with the newborn adaptation to extrauterine life |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Behavioral physiology of neonatal period. Newborn instincts. An animal newborn instinct to survive. Behavioral development. Husbandry of neonates. | 2 |
T-A-2 | Neonatal pulmonary physiology of term and preterm newborns. Molecular structure of surfactant. Surfactant metabolism in neonatal lung diseases. | 2 |
T-A-3 | Blood circulation in the fetus and newborn. The changes in the circulation after birth. Blood analysis in newborns. Neonatal biochemical screening for diseases | 2 |
T-A-4 | Nutritional requirements and feeding of growing newborns. Role of colostrum, milk and milk replacer. Immune system development in newborns of various animal species. | 2 |
T-A-5 | Neonatal renal physiology. Role of AQP2 in the renal water reabsorption in neonates. Hormonal regulation of water balance and acid- base management. Neonatal acute kidney injury. | 4 |
T-A-6 | Thermoregulation of the newborn. Brain temperature and thermoregulation. Brown adipose tissue thermogenesis in neonatal and cold - adapted animals. | 2 |
T-A-7 | Fetal and neonatal infections. Neonatal bacterial and fungal infection. Neonatal viral infection. Vaccination of newborn animals. | 2 |
T-A-8 | Endocrine and metabolic disease in newborn. Inborn errors of metabolism | 2 |
T-A-9 | Summary of the seminars. Written test. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to neonatology. Physiology of perinatal period. The development from fetus to newborn. The impact of mother's health on the health of newborns. Neonatal mortality and morbidity. General characteristics of preterm and term newborn. Newborn adaptation to extrauterine life. | 1 |
T-W-2 | Physiology of respiratory system in the neonatal period. The first breath. Regulation of breathing in newborn. Respiratory failure. | 1 |
T-W-3 | Blood and circulation in the neonates. The transition from fetal to neonatal circulation. Changes in the blood biochemical and hematological profile of neonates. | 2 |
T-W-4 | Development of digestive system. Infant digestion and microbiota composition. Physiology and enzymology of digestion in newborn. Intestinal immune system development. | 1 |
T-W-5 | The urinary system. Renal function in the neonate. Water – electrolyte balance in the neonate. Pathophysiology of fetal and neonatal kidneys. | 2 |
T-W-6 | Fetal and neonatal thermoregulation. Fetal heat production. Intrauterine temperature regulation. Dissipation of fetal heat. Non-shivering and shivering thermogenesis. Heat loss in neonates. Hypothermia at birth. | 2 |
T-W-7 | Summary of the lectures. Written test | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Mandatory participation in the seminars | 20 |
A-A-2 | Self study content of the seminars | 10 |
A-A-3 | Independent elaboration and presentation of selected issues. | 15 |
A-A-4 | Study of recommended literature | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 10 |
A-W-2 | Self study content of the lectures | 10 |
A-W-3 | Study of recommended literature | 5 |
A-W-4 | Preparing for the test | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lectures with the use of multimedia presentation |
M-2 | Work in groups |
M-3 | Didactic discussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Assesment of student activiti and preparing presentation |
S-2 | Ocena formująca: Written test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O6.4_W01 Student has a basic knowledge in the frame of neonatal physiology | BT_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O6.4_U01 Ability to describe the physiology of neonatal period. Ability to explain a newborn adaptation to extrauterine life. | BT_1A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-8 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O6.4_K01 Student understands and is sensitive to the needs of the newborn animals | BT_1A_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-A-6, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-8, T-W-1, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-W-6 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O6.4_W01 Student has a basic knowledge in the frame of neonatal physiology | 2,0 | |
3,0 | Student has a basic knowledge in the frame of material program. In the frame of expressing knowledge student makes a lot of mistakes. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O6.4_U01 Ability to describe the physiology of neonatal period. Ability to explain a newborn adaptation to extrauterine life. | 2,0 | |
3,0 | Student with the help of teacher is able to describe the physiology of perinatal period. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O6.4_K01 Student understands and is sensitive to the needs of the newborn animals | 2,0 | |
3,0 | Student understands and is sensitive to the needs of the newborn animals | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gary England, Angelika von Heimendahl, BSAVA Manual of Canine and Feline Reproduction and Neonatology, British Small Animal Veterinary Association, Quedgeley, Gloucs, United Kingdom, 2011
- Michael E. Peterson, Michelle Kutzler, Small Animal Pediatrics : The First 12 Months of Life, Elsevier Health Sciences, London, United Kingdom, 2010
Literatura dodatkowa
- William V. Bernard, Bonnie S. Barr, Equine Pediatric Medicine, CRc Press, 2018