Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
Sylabus przedmiotu Ocena i wykorzystanie surowców zwierzęcych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena i wykorzystanie surowców zwierzęcych | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z fizjologii, mikrobiologii, biochemii, żywienia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien nabyć wiedzę o właściwościach (skład chemiczny, wartość odżywcza, przemiany biologiczne) surowców zwierzęcych ( mleko, mięso, tłuszcze, artykuły uboczne) oraz poznać metody oceny ich jakości technologicznej i mikrobiologicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena wartości rzeźnej różnych gatunków zwierząt. | 1 |
T-A-2 | Pozyskiwanie mięsa zwierząt rzeźnych (klasyfikacja poubojowa, rozbiór tusz). | 1 |
T-A-3 | Metody (fizyczne, chemiczne, sensoryczne) stosowane w ocenie jakości mięsa surowego oraz jego przydatności technologicznej. | 1 |
T-A-4 | Metody chemiczne, biologiczne i organoleptyczne w ocenie świeżości mięsa. | 1 |
T-A-5 | Ocena chemiczna, organoleptyczna i higieniczna mleka surowego i spożywczego. | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody oznaczania jakości mięsa i jego właściwości przetwórczych. Oznaczanie wodochłonności (metoda Grau i Hamma, wyciek termiczny), pH i barwy mięsa różnych gatunków zwierząt metodą aparaturową i wzrokową. Określenie składowych barwy metodą uproszczoną oraz w systemie CIELAB i CIELCh. | 2 |
T-L-2 | Ocena świeżości mięsa: Ocena organoleptyczna. Próba gotowania. Pomiar kwasowości mięsa. Badanie obecności amoniaku (próba Nesslera, próba Ebera). Wykrywanie siarkowodoru. Próby biologiczne (wykrywanie obecności peroksydazy w mięsie). | 2 |
T-L-3 | Ocena jakości mleka: ocena cech fizycznych (oznaczanie gęstości, oznaczanie kwasowości czynnej i miareczkowej). Ocena jakości higienicznej mleka: próba z alizaryną, ocena organoleptyczna. Próba na obecność peroksydazy. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Surowce zwierzęce podział i wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu spożywczego. Produkcja w Polsce i na świecie. Przepisy regulujące wykorzystanie mięsa zwierząt rzeźnych, artykułów ubocznych, mleka i jaj w karmach dla zwierząt | 1 |
T-W-2 | Skład chemiczny, wartość odżywcza, właściwości fizyko-chemiczne mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych. Wykorzystanie mięsa jako surowca w żywieniu psów. | 2 |
T-W-3 | Przemiany poubojowe (endogenne i egzogenne) zachodzące w mięsie i ich wpływ na jakość surowca | 1 |
T-W-4 | Uboczne artykuły poubojowe (wartość odżywcza - nerki, wątroby, serca, płuca, jelita , wymiona , MDOM) i ich wykorzystanie w żywieniu psów. Tłuszcze zwierzęce - charakterystyka, jełczenie tłuszczów. | 1 |
T-W-5 | Właściwości chemiczne, fizyczne i odżywcze mleka oraz jego przetworów i ich wykorzystanie w żywieniu psów. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i pisemnego zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia pisemnego z ćwiczeń. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej z zagadnień związanych z przedmiotem. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
M-3 | Wykonanie ćwiczeń labolatoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania ćwiczeń praktycznych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_10_W01 Student posiada wiedzę z właściwości fizykochemicznych oraz metod oceny surowców zwierzęcych wykorzystywanych w produkcji karm dla zwierząt. | Kn_2A_W06, Kn_2A_W05 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_10_U01 Przy pomocy poznanych metod oceny surowca do produkcji karm jest w stanie ocenić jego przydatność do produkcji i wpływ na jakość wytworzonej karmy oraz jego pozytywny lub negatywny wpływ na zdrowie zwierząt. | Kn_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-L-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_10_K01 Student jest świadomy wyboru odpowiednich surowców do produkcji karm zna ich właściwości technologiczne oraz ma świadomość ich pozytywnego i negatywnego wpływu na jakość karm. | Kn_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_10_W01 Student posiada wiedzę z właściwości fizykochemicznych oraz metod oceny surowców zwierzęcych wykorzystywanych w produkcji karm dla zwierząt. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym z właściwości fizykochemicznych oraz metod oceny surowców zwierzęcych wykorzystywanych w produkcji karm dla zwierząt. |
3,0 | Student posiada wiedzy na poziomie dostatecznym z właściwości fizykochemicznych oraz metod oceny surowców zwierzęcych wykorzystywanych w produkcji karm dla zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_10_U01 Przy pomocy poznanych metod oceny surowca do produkcji karm jest w stanie ocenić jego przydatność do produkcji i wpływ na jakość wytworzonej karmy oraz jego pozytywny lub negatywny wpływ na zdrowie zwierząt. | 2,0 | Brak umięjętności zastosowania poznanych metod do oceny jakości surowca oraz jego przydatności do produkcji karmy dla zwierząt. |
3,0 | Dostateczne umięjętności w zastosowaniu poznanych metod do oceny jakości surowca oraz jego przydatności do produkcji karmy dla zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_10_K01 Student jest świadomy wyboru odpowiednich surowców do produkcji karm zna ich właściwości technologiczne oraz ma świadomość ich pozytywnego i negatywnego wpływu na jakość karm. | 2,0 | Student nie zna właściwości surowców zwierzęcych i nie ma świadomości ich pozytywnego i negatywnego wpływu na jakość karm dla zwierzą |
3,0 | Student zna właściwości surowców zwierzęcych i ma świadomość ich pozytywnego i negatywnego wpływu na jakość karm dla zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Olszewski, Atlas rozbioru tusz zwierząt rzeźnych., WNT, Warszawa, 2005
- J.Kortz, Ocena surowców rzeźnych. Skrypt dla studentów, AR Szczecin, 2001
- pod red. Z.Litwińczuka, Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw., Wydawnictwo Lekarskie PZWL., 2011
- Pod red. Kijowskiego J., Sikory T., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem żywności., WNT, Warszawa, 2003