Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Układanie psów pasterskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Układanie psów pasterskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę ogólną z zakresu szkolenia psów pasterskich, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy oraz wie na czym polega ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów). | 2 |
T-L-2 | Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy. | 2 |
T-L-3 | Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów. | 2 |
T-L-4 | Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami. | 2 |
T-L-5 | Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim. | 1 |
T-L-6 | Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich. | 1 |
T-L-7 | Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pasterskie psy zaganiające i pasterskie psy stróżujące. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz. Wady wykluczające psy z hodowli. | 3 |
T-W-3 | Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-L-3 | Czytanie wskazanego piśmiennictwa. | 16 |
A-L-4 | Konsultacje naukowe. | 6 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | czytanie wskazanego piśmiennictwa | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia pisemnego | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metoda praktyczna - pokaz. |
M-3 | Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie. |
M-4 | Metoda eksponująca - film dydaktyczny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W09.4_W01 Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. | Kninz_2A_W03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W09.4_U01 Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa. | Kninz_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W09.4_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje. | Kninz_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W09.4_W01 Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. | 2,0 | |
3,0 | Ogólna wiedza na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W09.4_U01 Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W09.4_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie na poziomie dostatecznym podstowowe zasady postępowania przy wyborze, wychowaniu, szkoleniu i pielęgnacji psów pasterskich. Zasady etyki stosuje w praktyce, ma świadomość zagrożeń związanych z nieprawidłowo prowadzonym szkoleniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wojciech Śmietana, Pasterski pies stróżujący. Wychowanie i szkolenie owczarka podhalańskiego, WWF Polska, Warszawa, 2006
- Waldoch B., Pozytywne szkolenie psów, Werset, 2007
- A.M. Redliccy, Brytyjskie psy pasterskie, Mako Press, 2000
Literatura dodatkowa
- Burner Margit, Berneński pies pasterski. Poradnik opiekuna., RM, 2009
- Wilson D., Złe nawyki psa. Zwalczanie, zapobieganie., PWRiL. Warszawa, 1997
- Nowak S. Mysłajek R. W., Ochrona zwierząt hodowlanych przed wilkami., Stowarzyszenie dla Natury „Wilk”. Godziszka, 1999
- Budek E., Border Collie - poradnik Wydawca: Egros Seria: Hobby 2008, Egros, 2008