Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Konkursy i próby pracy psów użytkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Konkursy i próby pracy psów użytkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 7 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 5 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu hodowli psów użytkowych, podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego) oraz dotycząca organizacji i przeprowadzania konkursów pracy psów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.1
T-L-2Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia. Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.1
T-L-3Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).1
T-L-4Konkursy pracy psów myśliwskich (powyżej 9 miesięcy) m.in. wyżły . Regulamin Konkursów Pracy Psów Myśliwskich - organizacja konkursów: Field Triasy (próby pracy polowej wyżłów ograniczonej do klasycznego dla poszczególnych ras poszukiwania i wystawiania ptactwa łownego), konkursy pracy wyżłów – dla psów z grupy VII FCI przeprowadzane, jako konkursy wielostronne (ocena pracy w polu i na wodzie) oraz wszechstronne (ocena pracy w polu, na wodzie i w lesie). Próby pracy dzikarzy. Międzynarodowe Konkursy Pracy Dzikarzy.1
T-L-5Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.1
T-L-6Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz1
T-L-7Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego dla uczniów szkół średnich - ,,Pies moim przyjacielem”.1
7
wykłady
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.1
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).1
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.1
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".1
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach7
A-L-2przygotowanie konkursu3
A-L-3przeprowadzenie konkursu4
A-L-4konsultacje naukowe1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa8
A-W-3konsultacje naukowe2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.3_W19
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego), zna główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V. Posiada wiedzę z zakresu organizacji, prowadzenia prób i konkursów pracy psów myśliwskich oraz przeprowadzania egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych. Zna zasady organizowania terenowych wyścigó chartów oraz egzaminowania "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III.
Kn_1P_W02, Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.3_U14
Jest przygotowany do pomocy w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
Kn_1P_U04, Kn_1P_U08, Kn_1P_U14C-1T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.3_K01
Student rozumie konieczność poszerzania wiedzy z zakresu organizacji, prowadzenia konkursów i próby pracy psów użytkowych. Wykazuje duże zainteresowanie i kreatywność w podejmowanych działaniach związanych z przedmiotem.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K05, Kn_1P_K04C-1T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.3_W19
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego), zna główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V. Posiada wiedzę z zakresu organizacji, prowadzenia prób i konkursów pracy psów myśliwskich oraz przeprowadzania egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych. Zna zasady organizowania terenowych wyścigó chartów oraz egzaminowania "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze tresci programowe, nie wykazywał chęci do kreatywnego działania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.3_U14
Jest przygotowany do pomocy w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
2,0
3,0Potrafi pomóc w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.3_K01
Student rozumie konieczność poszerzania wiedzy z zakresu organizacji, prowadzenia konkursów i próby pracy psów użytkowych. Wykazuje duże zainteresowanie i kreatywność w podejmowanych działaniach związanych z przedmiotem.
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tresura psa - poradnik DVD Koga, http://wytresowany-pies.pl, 2010
  2. Regulaminy prób i konkursów pracy psów myśliwskich., http://jednosclowiecka.pl, 2015
  3. Regulamin prób pracy psow myśliwskich małych ras, http://konkursypsow.pl, 2014
  4. Regulamin Konkursu pracy retrieverów, http://www.goldenretriever.pl/praca/k-pracy.htm, http://www.goldenretriever.pl, 2004
  5. Polski Związek Łowiecki w Łodzi, Międzynarodowe Konkursy Pracy Tropowców i Posokowców, http://www.pzl-lodz.pl, 2015
  6. Katlog prób i konkursów psów myśliwskich, http://www.pzlow.pl, 2015
  7. http://www.zkwp-szkolenia.pl, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.1
T-L-2Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia. Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.1
T-L-3Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).1
T-L-4Konkursy pracy psów myśliwskich (powyżej 9 miesięcy) m.in. wyżły . Regulamin Konkursów Pracy Psów Myśliwskich - organizacja konkursów: Field Triasy (próby pracy polowej wyżłów ograniczonej do klasycznego dla poszczególnych ras poszukiwania i wystawiania ptactwa łownego), konkursy pracy wyżłów – dla psów z grupy VII FCI przeprowadzane, jako konkursy wielostronne (ocena pracy w polu i na wodzie) oraz wszechstronne (ocena pracy w polu, na wodzie i w lesie). Próby pracy dzikarzy. Międzynarodowe Konkursy Pracy Dzikarzy.1
T-L-5Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.1
T-L-6Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz1
T-L-7Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego dla uczniów szkół średnich - ,,Pies moim przyjacielem”.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.1
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).1
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.1
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".1
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach7
A-L-2przygotowanie konkursu3
A-L-3przeprowadzenie konkursu4
A-L-4konsultacje naukowe1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa8
A-W-3konsultacje naukowe2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C04.3_W19Ma wiedzę dotyczącą podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego), zna główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V. Posiada wiedzę z zakresu organizacji, prowadzenia prób i konkursów pracy psów myśliwskich oraz przeprowadzania egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych. Zna zasady organizowania terenowych wyścigó chartów oraz egzaminowania "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.
Treści programoweT-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.
T-L-7Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego dla uczniów szkół średnich - ,,Pies moim przyjacielem”.
T-L-6Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz
T-L-5Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.
T-L-2Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia. Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.
T-L-3Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze tresci programowe, nie wykazywał chęci do kreatywnego działania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C04.3_U14Jest przygotowany do pomocy w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.
Treści programoweT-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.
T-L-7Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego dla uczniów szkół średnich - ,,Pies moim przyjacielem”.
T-L-5Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pomóc w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C04.3_K01Student rozumie konieczność poszerzania wiedzy z zakresu organizacji, prowadzenia konkursów i próby pracy psów użytkowych. Wykazuje duże zainteresowanie i kreatywność w podejmowanych działaniach związanych z przedmiotem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.
Treści programoweT-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.
T-L-7Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego dla uczniów szkół średnich - ,,Pies moim przyjacielem”.
T-L-6Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz
T-L-5Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.
T-L-2Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia. Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.
T-L-3Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).
T-L-4Konkursy pracy psów myśliwskich (powyżej 9 miesięcy) m.in. wyżły . Regulamin Konkursów Pracy Psów Myśliwskich - organizacja konkursów: Field Triasy (próby pracy polowej wyżłów ograniczonej do klasycznego dla poszczególnych ras poszukiwania i wystawiania ptactwa łownego), konkursy pracy wyżłów – dla psów z grupy VII FCI przeprowadzane, jako konkursy wielostronne (ocena pracy w polu i na wodzie) oraz wszechstronne (ocena pracy w polu, na wodzie i w lesie). Próby pracy dzikarzy. Międzynarodowe Konkursy Pracy Dzikarzy.
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0