Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Pies w środowisku wiejskim i miejskim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Pies w środowisku wiejskim i miejskim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 6 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.1
T-L-2Przyzwyczajanie szczeniąt do zachowania czystości w domu.1
T-L-3Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu.1
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.1
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.1
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków1
6
wykłady
T-W-1Skąd wziął się pies? Cechy atawistyczne. Przyjaźń psa z człowiekiem.1
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.1
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).1
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.1
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.1
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa.12
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.8
A-L-4Konsultacje naukowe.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa.12
A-W-3Konsultacje naukowe.3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-3Ocena formująca: prezentacja.
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.4_W20
Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów.
Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-5M-4, M-3, M-2, M-1S-4, S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.4_U03
Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy.
Kn_1P_U04, Kn_1P_U03C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-5M-4, M-3, M-2, M-1S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.4_K06
Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
Kn_1P_K07, Kn_1P_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-L-1M-4, M-3, M-2, M-1S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.4_W20
Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów.
2,0
3,0Student pobieżnie omawia rolę psa w mieście i na wsi oraz zagrożenia jakie może nieść utrzymanie tych zwierząt. Wymienia i charakteryzuje prawa i obowiązki posiadaczy psów w mieście i na wsi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.4_U03
Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy.
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.4_K06
Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ochrona zwierząt. Przepisy. Piśmiennictwo, Studio STO, Warszawa, 1999
  2. Mozgawa M., Pies (i inne zwierzęta) a prawo karne., Zakamycze 2006, http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/35867/009.pdf, 2006
  3. Rugaas Turid, Mój pies ciągnie na smyczy., Psia Wachta, 2008
  4. Owens Paul, Zaklinacz psów., Septem, 2008
  5. Oeser Erhard, Człowiek i pies, Bellona, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kruszewicz A., Czujkowska A., Zwierzęta w mieście. Interwencje. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Mulitico, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.1
T-L-2Przyzwyczajanie szczeniąt do zachowania czystości w domu.1
T-L-3Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu.1
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.1
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.1
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skąd wziął się pies? Cechy atawistyczne. Przyjaźń psa z człowiekiem.1
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.1
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).1
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.1
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.1
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa.12
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.8
A-L-4Konsultacje naukowe.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa.12
A-W-3Konsultacje naukowe.3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C03.4_W20Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.
Treści programoweT-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.
T-L-3Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu.
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.
Metody nauczaniaM-4film
M-3pokaz
M-2dyskusja
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pobieżnie omawia rolę psa w mieście i na wsi oraz zagrożenia jakie może nieść utrzymanie tych zwierząt. Wymienia i charakteryzuje prawa i obowiązki posiadaczy psów w mieście i na wsi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C03.4_U03Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.
Treści programoweT-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.
Metody nauczaniaM-4film
M-3pokaz
M-2dyskusja
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-3Ocena formująca: prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C03.4_K06Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.
Treści programoweT-W-1Skąd wziął się pies? Cechy atawistyczne. Przyjaźń psa z człowiekiem.
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.
Metody nauczaniaM-4film
M-3pokaz
M-2dyskusja
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-3Ocena formująca: prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0