Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Agresja u psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Agresja u psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 5 1,20,40zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,30egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,80,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna fizjologię zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem psowatych
W-2Student posiada podstawową wiedzę z psychologii, etologii i behawioru psów oraz zna ich organizację socjalną
W-3Student zna rasy psów oraz kierunki ich użytkowania ze szczególnym uwzględnieniem ras uważanych za agresywne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów
C-2Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów
C-3Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnoza agresji. Analiza zachowań agresywnych, okoliczności ich wystąpienia, ich konsekwencji oraz określenie rodzaju agresji. Dopuszczalne formy agresji1
T-A-2Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności1
T-A-3Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji1
T-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów. Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.2
5
laboratoria
T-L-1Sposoby unikania agresji oraz zachowanie wobec agresywnego psa - zajęcia praktyczne1
T-L-2Terapia agresji i praca z psem agresywnym1
T-L-3Gdy pogryzie pies - wskazówki dla ofiar i lekarzy1
T-L-4Izolacja kwasów nukleinowych z materiału biologicznego. Ocena ilościowa i jakościowa prepartów DNA.1
T-L-5Analiza polimorfizmu wybranych genów psa domowego (DRD1, DRD4, HTR2B).1
5
wykłady
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji2
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa2
T-W-3Odpowiedzialność właścicieli i specjalistów za zachowanie psa. Niebezpieczny pies a polskie przepisy prawne. Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras uznawanych za agresywne i jego konsekwencje Czynniki biologiczne wpływające na występowanie zachowań agresywnych.2
T-W-4Genetyczne podstawy agresji. Geny kodujące transportery i receptory neuroprzekaźników, enzymy regulacyjne.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.5
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury.19
24
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.6
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Studiowanie wskazanej literatury.20
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie treści programowych.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
M-4Pokaz pracy z psem agresywnym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C31_W01
Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów
Kn_1P_W09, Kn_1P_W13, Kn_1P_W05, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W21, Kn_1P_W23C-1, C-2T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-4, M-3S-1, S-2, S-3
Kn_1P_C31_W02
Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów
Kn_1P_W09, Kn_1P_W13, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W21C-1, C-2, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2, S-3
Kn_1P_C31_W03
Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne
Kn_1P_W02, Kn_1P_W10, Kn_1P_W04, Kn_1P_W09, Kn_1P_W07, Kn_1P_W17, Kn_1P_W13, Kn_1P_W05, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W21, Kn_1P_W22C-1, C-2, C-3T-L-3, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C31_U01
Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym
Kn_1P_U04, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U13, Kn_1P_U12, Kn_1P_U15C-1, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-4, M-3S-1, S-2, S-3
Kn_1P_C31_U02
Student potrafi dokonać charakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłoża agresji u psów.
Kn_1P_U02C-2T-A-4, T-L-4, T-L-5, T-W-4M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C31_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi
Kn_1P_K03, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-3T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-4, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C31_W01
Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów
2,0
3,0Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C31_W02
Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów
2,0
3,0Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C31_W03
Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne
2,0
3,0Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C31_U01
Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym
2,0
3,0Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C31_U02
Student potrafi dokonać charakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłoża agresji u psów.
2,0
3,0Student potrafi dokonać charakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłoża agresji u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C31_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, Łódź, 2010
  2. Dehasse J., Agresja u psów. Postępowanie w przypadku zachowań agresywnych u psów, Galaktyka, Łódź, 2012
  3. Aloff B., Aggression in Dogs: Practical Management, Prevention and Behavior Modification, Non Basic Stock Line, 2004
  4. Jensen P., Behavior genetics and the domestication of animals., Annu Rev Anim Biosci., 2014, Feb; 2: 85-104.

Literatura dodatkowa

  1. Millan C., Peltier J.M., Jak zostać przywódcą stada, Illuminatio, Białystok, 2012
  2. Millan C., Jak wychować idealnego psa w okresie szczenięcym i później, Illuminatio, Białystok, 2013
  3. Morris D., Dlaczego pies merda ogonem. O czym mówi nam zachowanie psa, Książka i wiedza, Warszawa, 2004
  4. Våge J, Bønsdorff TB, Arnet E, Tverdal A, Lingaas F., Differential gene expression in brain tissues of aggressive and non-aggressive dogs., BMC Vet Res., 2010, Jun 16;6:34., doi: 10.1186/1746-6148-6-34.
  5. Proskura WS, Frost A, Gugała L, Dybus A, Grzesiak W, Wawrzyniak J, Uchman S, Genetic background of aggressive behaviour in dogs., Acta Veterinaria Brno, 2013, 82(4):441-445.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnoza agresji. Analiza zachowań agresywnych, okoliczności ich wystąpienia, ich konsekwencji oraz określenie rodzaju agresji. Dopuszczalne formy agresji1
T-A-2Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności1
T-A-3Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji1
T-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów. Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sposoby unikania agresji oraz zachowanie wobec agresywnego psa - zajęcia praktyczne1
T-L-2Terapia agresji i praca z psem agresywnym1
T-L-3Gdy pogryzie pies - wskazówki dla ofiar i lekarzy1
T-L-4Izolacja kwasów nukleinowych z materiału biologicznego. Ocena ilościowa i jakościowa prepartów DNA.1
T-L-5Analiza polimorfizmu wybranych genów psa domowego (DRD1, DRD4, HTR2B).1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji2
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa2
T-W-3Odpowiedzialność właścicieli i specjalistów za zachowanie psa. Niebezpieczny pies a polskie przepisy prawne. Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras uznawanych za agresywne i jego konsekwencje Czynniki biologiczne wpływające na występowanie zachowań agresywnych.2
T-W-4Genetyczne podstawy agresji. Geny kodujące transportery i receptory neuroprzekaźników, enzymy regulacyjne.4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.5
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury.19
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.6
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Studiowanie wskazanej literatury.20
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie treści programowych.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C31_W01Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów
C-2Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów
Treści programoweT-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów. Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.
T-A-1Diagnoza agresji. Analiza zachowań agresywnych, okoliczności ich wystąpienia, ich konsekwencji oraz określenie rodzaju agresji. Dopuszczalne formy agresji
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa
T-W-4Genetyczne podstawy agresji. Geny kodujące transportery i receptory neuroprzekaźników, enzymy regulacyjne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-4Pokaz pracy z psem agresywnym
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C31_W02Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów
C-2Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów
C-3Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym
Treści programoweT-A-3Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji
T-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów. Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.
T-A-2Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności
T-L-1Sposoby unikania agresji oraz zachowanie wobec agresywnego psa - zajęcia praktyczne
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa
M-4Pokaz pracy z psem agresywnym
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C31_W03Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Kn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów
C-2Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów
C-3Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym
Treści programoweT-L-3Gdy pogryzie pies - wskazówki dla ofiar i lekarzy
T-W-3Odpowiedzialność właścicieli i specjalistów za zachowanie psa. Niebezpieczny pies a polskie przepisy prawne. Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras uznawanych za agresywne i jego konsekwencje Czynniki biologiczne wpływające na występowanie zachowań agresywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C31_U01Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów
C-3Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym
Treści programoweT-A-3Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji
T-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów. Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.
T-A-2Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności
T-A-1Diagnoza agresji. Analiza zachowań agresywnych, okoliczności ich wystąpienia, ich konsekwencji oraz określenie rodzaju agresji. Dopuszczalne formy agresji
T-L-1Sposoby unikania agresji oraz zachowanie wobec agresywnego psa - zajęcia praktyczne
T-L-3Gdy pogryzie pies - wskazówki dla ofiar i lekarzy
T-L-2Terapia agresji i praca z psem agresywnym
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa
T-W-4Genetyczne podstawy agresji. Geny kodujące transportery i receptory neuroprzekaźników, enzymy regulacyjne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-4Pokaz pracy z psem agresywnym
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C31_U02Student potrafi dokonać charakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłoża agresji u psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów
Treści programoweT-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów. Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.
T-L-4Izolacja kwasów nukleinowych z materiału biologicznego. Ocena ilościowa i jakościowa prepartów DNA.
T-L-5Analiza polimorfizmu wybranych genów psa domowego (DRD1, DRD4, HTR2B).
T-W-4Genetyczne podstawy agresji. Geny kodujące transportery i receptory neuroprzekaźników, enzymy regulacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać charakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłoża agresji u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C31_K01Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym
Treści programoweT-A-3Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji
T-A-2Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa
T-W-3Odpowiedzialność właścicieli i specjalistów za zachowanie psa. Niebezpieczny pies a polskie przepisy prawne. Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras uznawanych za agresywne i jego konsekwencje Czynniki biologiczne wpływające na występowanie zachowań agresywnych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-4Pokaz pracy z psem agresywnym
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi
3,5
4,0
4,5
5,0