Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Biologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiadomości z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych |
C-2 | zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją |
C-3 | zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie stałych preparatów biologicznych | 2 |
T-L-2 | Budowa morfologiczna roślin - obserwacja mikroskopowa tkanek roślinnych, budowa i modyfikacjie organów wegetatywnych roślin | 2 |
T-L-3 | Przeprowadzanie i interpretowanie prostych doświadczeń biologicznych 1. Osmoza 2. Adsorpcja 3. Fermentacja 4. Denaturacja 5. Atawizmy 6. Odruchy warunkowe 7. Przepuszczalność błon biologicznych 8. Chromatografia barwników roślinnych 9. Wykrywanie związków chemicznych za pomocą charakterystycznych reakcji barwnych | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi (teoria samorództwa, teoria panspermii). Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej. Ewolucja człowieka i psowatych. | 1 |
T-W-2 | Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy. | 1 |
T-W-3 | Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta. | 1 |
T-W-4 | Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt. | 1 |
T-W-5 | Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt. | 1 |
T-W-6 | Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności. | 1 |
T-W-7 | Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta). | 1 |
T-W-8 | Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt. Wprowadzenie do ewolucji Podstawowe pojęcia. Ewolucja człowieka i psowatych | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie zielnika | 15 |
A-L-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-6 | Zaliczenie samodzielnie przygotowanego zielnika | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 16 |
A-W-3 | konsultacje | 4 |
A-W-4 | pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | opis |
M-3 | objaśnienie/wyjaśnienie |
M-4 | film |
M-5 | pokaz |
M-6 | ćwiczenia przedmiotowe - terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zielnika |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny obejmujących tematykę wykładową i ćwiczeniową |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena poprawności oznaczania wybranych gatunków roślin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B01_W01 Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe | Kn_1P_W01, Kn_1P_W03, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-4, M-3, M-1, M-2, M-5 | S-3 |
Kn_1P_B01_W02 Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe; interpretuje obserwowane procesy biologiczne | Kn_1P_W01, Kn_1P_W03, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B01_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania organizmów żywych i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej; rozpoznaje i charakteryzuje podobieństwa i różnice w ich budowie oraz podstawowych funkcjach życiowych | Kn_1P_U09, Kn_1P_U03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1 | M-6, M-4, M-3, M-1, M-2, M-5 | S-1, S-4, S-2 |
Kn_1P_B01_U02 Student potrafi samodzielnie sprządzić zielnik z roślin zielnych; prawidłowo oznacza i charakteryzuje zebrane okazy | Kn_1P_U06, Kn_1P_U09, Kn_1P_U03 | — | — | C-2 | T-L-2 | M-3, M-2, M-5 | S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną, otwartą i poszukującą postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; będzie postępował zgodnie z zasadami etyki oraz pozytywnie postrzegał relacje człowieka i środowiska w którym żyje | Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-L-3, T-L-1 | M-6, M-4, M-3, M-1, M-2, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B01_W01 Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe | 2,0 | Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt. |
3,0 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności. | |
Kn_1P_B01_W02 Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe; interpretuje obserwowane procesy biologiczne | 2,0 | Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt. |
3,0 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B01_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania organizmów żywych i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej; rozpoznaje i charakteryzuje podobieństwa i różnice w ich budowie oraz podstawowych funkcjach życiowych | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i nazwać żadnego z podanych przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt. |
3,0 | Student potrafi rozpoznać i nazwać przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student biegle rozpoznaje i nazywa wskazanych przedstawicieli świata istot żywych, zna nazewnictwo polskie i łacińskie. | |
Kn_1P_B01_U02 Student potrafi samodzielnie sprządzić zielnik z roślin zielnych; prawidłowo oznacza i charakteryzuje zebrane okazy | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie sporządzić zielnika |
3,0 | Student samodzielnie sporządził zielnik oraz prawidłowo oznaczył większość z zebranych przez siebie roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną, otwartą i poszukującą postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; będzie postępował zgodnie z zasadami etyki oraz pozytywnie postrzegał relacje człowieka i środowiska w którym żyje | 2,0 | Student jest bierny, nie potrafi pracować samodzielnie ani w grupie. |
3,0 | Student wykazuje aktywną postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretowania zjawisk biologicznych, na zajęciach potarfi pracowac samodzielnie, jak i w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student wykazuje aktywną postawę, potrafi sam określić cel do którego dąży w sposób celowy i zorganizowany. Potrafi zaangażować innych. |
Literatura podstawowa
- Ducros J., Ducros A., Ewolucja człowieka, Wydawnictwo Volumen/Bellona, Warszawa, 1999
- Jurd R. D., Krótkie wykłady - Biologia zwierząt, Wydawnictow PWN, Warszawa, 2007
- Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt - Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1997
- Solomon E., Berg L. R., Martin D. W., Biologia, Oficyna Wydawnicza MULTICO, Polska, 2007
Literatura dodatkowa
- Krebs Ch. J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1996
- Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo - PZWL, Warszawa, 2007
- Błaszak Cz. (redakcja naukowa), Zoologia, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2011, t. 1, t. 2, tom I i I