Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 4 0,70,40zaliczenie
laboratoriaL2 8 1,30,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu botaniki, zoologii, geografii, fizyki, chemii w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Interakcje międzygatunkowe2
T-L-2Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy2
T-L-3Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany lub w firmie Remondis2
T-L-4Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych - zajęcia w Parku im. F. Chopina/Parku Kasprowicza/Ogrodzie Dendrologicznym im. Stefana Kownasa2
8
wykłady
T-W-1Wstęp do ekologii - zakres, historia, podstawowe pojęcia; Struktura i organizacja populacji1
T-W-2Eksplozja demograficzna i jej skutki. Biomy Ziemi1
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie organizmów1
T-W-4Ekologia psowatych1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1studiowanie literatury16
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów15
A-L-3uczestnictwo w zajęciach8
39
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3zaliczenie pisemne wykładów2
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena kart pracy
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
S-4Ocena formująca: ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B16_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony.
Kn_1P_W08C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B16_U01
Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze. Umie praktycznie oznaczać rosliny i zwierzeta wybranych ekosystemów.
Kn_1P_U03C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B16_K01
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
Kn_1P_K06C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B16_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony.
2,0
3,0wiedza z zakresu ćwiczeń i wykładów opanowana w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B16_U01
Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze. Umie praktycznie oznaczać rosliny i zwierzeta wybranych ekosystemów.
2,0
3,0umiejętność analizy i interpretacji zjawisk ekologicznych na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B16_K01
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
2,0
3,0Umiejętność oceny zagrożeń środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, Warszawa, 1997
  2. Odum E. P, Podstawy ekologii, PW Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1977
  3. Weiner, Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  4. Trojan P., Ekologia ogólna., PWN, Warszawa, 1981
  5. Więckowski S., Ekologia ogólna, 2011
  6. Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Łabno G., Ekologia. Słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo „Europa”, Warszawa, 2007
  2. Głowniak B., Kempa E., Winnicki T., Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
  3. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań., 1999
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Interakcje międzygatunkowe2
T-L-2Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy2
T-L-3Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany lub w firmie Remondis2
T-L-4Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych - zajęcia w Parku im. F. Chopina/Parku Kasprowicza/Ogrodzie Dendrologicznym im. Stefana Kownasa2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do ekologii - zakres, historia, podstawowe pojęcia; Struktura i organizacja populacji1
T-W-2Eksplozja demograficzna i jej skutki. Biomy Ziemi1
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie organizmów1
T-W-4Ekologia psowatych1
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1studiowanie literatury16
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów15
A-L-3uczestnictwo w zajęciach8
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3zaliczenie pisemne wykładów2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B16_W01Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-2Eksplozja demograficzna i jej skutki. Biomy Ziemi
T-W-1Wstęp do ekologii - zakres, historia, podstawowe pojęcia; Struktura i organizacja populacji
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie organizmów
T-W-4Ekologia psowatych
T-L-3Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany lub w firmie Remondis
T-L-2Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy
T-L-1Interakcje międzygatunkowe
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena kart pracy
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wiedza z zakresu ćwiczeń i wykładów opanowana w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B16_U01Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze. Umie praktycznie oznaczać rosliny i zwierzeta wybranych ekosystemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-4Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych - zajęcia w Parku im. F. Chopina/Parku Kasprowicza/Ogrodzie Dendrologicznym im. Stefana Kownasa
T-L-1Interakcje międzygatunkowe
T-L-3Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany lub w firmie Remondis
T-L-2Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena kart pracy
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umiejętność analizy i interpretacji zjawisk ekologicznych na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B16_K01Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-2Eksplozja demograficzna i jej skutki. Biomy Ziemi
T-W-1Wstęp do ekologii - zakres, historia, podstawowe pojęcia; Struktura i organizacja populacji
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie organizmów
T-W-4Ekologia psowatych
T-L-3Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany lub w firmie Remondis
T-L-2Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy
T-L-1Interakcje międzygatunkowe
T-L-4Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych - zajęcia w Parku im. F. Chopina/Parku Kasprowicza/Ogrodzie Dendrologicznym im. Stefana Kownasa
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność oceny zagrożeń środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0