Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy biologii rozrodu i rozwoju zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy biologii rozrodu i rozwoju zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca rozwoju organizmów na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej) |
C-2 | Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę |
C-3 | Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, prostej preparatyki laboratoryjnej oraz świadomości znaczenia wiedzy o procesach rozrodu i rozwoju w chowie i hodowli zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców | 2 |
T-A-2 | Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów | 8 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków | 4 |
T-L-2 | Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją | 2 |
T-L-3 | Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych | 2 |
T-L-4 | Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria) | 2 |
T-L-5 | Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica) | 2 |
T-L-6 | Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zrodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica) | 2 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości | 1 |
T-W-2 | Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej | 5 |
T-W-3 | Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu | 4 |
T-W-4 | Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju | 4 |
T-W-5 | Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium z zajęć audytoryjnych | 12 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia z zajęć laboratoryjnych | 25 |
A-L-4 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 13 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych) |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej |
S-2 | Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B17_W01 Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych | Kn_1P_W01, Kn_1P_W07, Kn_1P_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kn_1P_B17_W02 Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy u kręgowców | Kn_1P_W01, Kn_1P_W07, Kn_1P_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B17_U01 Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty makro- i/lub mikroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz potrafi wyjaśnić mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych | Kn_1P_U03, Kn_1P_U10 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B17_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów w chowie i hodowli zwierząt | Kn_1P_K02, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B17_W01 Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gametogenezy i zapłodnienia, wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy tych procesow oraz mechanizmy je regulujace, przy prezentacji popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_B17_W02 Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy u kręgowców | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy przebiegu procesów rozwojowych niektórych modelowych gatunków kręgowców, wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy rozwoju kregowców oraz mechanizmy regulujace wczesne etapy rozwoju zarodka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B17_U01 Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty makro- i/lub mikroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz potrafi wyjaśnić mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje większośc preparatów mikro- i makroskopowychbpoznanych na zajęciach opisując niektóre z nich. Wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady, ilustrując te zjawiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B17_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów w chowie i hodowli zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach. Ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jura C. i Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1 Podstawowe procesy rozmnażania i rozwoju osobniczego, PWN, Warszawa, 2005
- Jura C. i Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 2 Mechanizmy rozwoju zarodkowego. Niektóre zastosowania praktyczne współczesnej embriologii, PWN, Warszawa, 2005
- Albert le Moigne, Biologia rozwoju, PWN, Warszawa, 1999
- Twyman R.M., Krótkie wykłady. Biologia rozowju, PWN, Warszawa, 2005
- Maliszwewski M. (red), Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
- Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Wraszawa, 2004
- Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1 Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Wydwanictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
- Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2 Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
- Bartel H., Embriologia. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010