Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla kotów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla kotów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 16 1,20,60zaliczenie
wykładyW3 14 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu anatomi, fizjologii i genetyki zwierzat.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i specyfiką chowu i hodowli kotów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Topografia, fizjologia układów oraz specyfika zmysłów kota.3
T-L-2Charakterystyka ras kotów i ich podział na klasy2
T-L-3Genetyka jakości włosa i ubarwienia kotów.2
T-L-4Specyfika rozrodu kotów oraz pielęgnacja kotki i miotu.2
T-L-5Organizacja hodowli kotów na świecie.2
T-L-6Udział w miedzynarodowej wystawie kotów.5
16
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka rodziny kotowatych i historia kota domowego. Pokrój i anatomia kota.3
T-W-2Różnorodność ras oraz kocie wystawy. Dziedziczne uwarunkowania jakości i barwy okrywy włosowej.3
T-W-3Wady i choroby dziedziczne. Zachowania kota.3
T-W-4Żywienie i pielegnacja kota. Rozmnażanie i odchów kociąt.3
T-W-5Kot w religii, sztuce i w codziennym życiu człowieka - kocia magia.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej.8
A-L-3Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa12
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Samodzielne studiowanie literaury dotczącej zagadnień omawianych na wykładach.8
A-W-3Przygotowanie krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczacej jednego z zagadnień omawianych na wykładach.2
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C06.3_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu: - anatomi, - topografii, - fizjologii, - narządów zmysłów; - genetyki umaszczenia i jakości okrywy włosowej kotów; - z zakresu rozrodu, pielęgnacji i wychowania kotów, - organizacji i jej znaczenia hodowli kotów na Świecie.
Kn_1P_W07, Kn_1P_W20C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C06.3_U01
Student potrafi samodzielnie zaprezentować i właściwie interpretować zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania w życiu codziennym.
Kn_1P_U08, Kn_1P_U12C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C06.3_K01
Student potrafi prezentować właściwą postawę proekologiczną, wykazuje się odpowiedzialnością w stosunku do zwierząt i środowiska naturalnego, wykazuje się odpowiedzialnością za dobrostan zwierząt.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C06.3_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu: - anatomi, - topografii, - fizjologii, - narządów zmysłów; - genetyki umaszczenia i jakości okrywy włosowej kotów; - z zakresu rozrodu, pielęgnacji i wychowania kotów, - organizacji i jej znaczenia hodowli kotów na Świecie.
2,0
3,0Student swobodnie prawidłowo opisuje i nazywa poszczeglne partie ciała kota. Student z łatwością rozpoznaje i właściwie przypisuje poszczególne rasy kotów do ich klasyfikacji wg FIFE, TICA i WCF. Ma podstwowe pojecie o organizacji hodowli i organizacji wystaw hodowlanych oraz zasadach oceny zwierzat na wystawach..
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C06.3_U01
Student potrafi samodzielnie zaprezentować i właściwie interpretować zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania w życiu codziennym.
2,0
3,0Student samodzielnie dość swobodnie prezentuje zdobytą wiedzę
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C06.3_K01
Student potrafi prezentować właściwą postawę proekologiczną, wykazuje się odpowiedzialnością w stosunku do zwierząt i środowiska naturalnego, wykazuje się odpowiedzialnością za dobrostan zwierząt.
2,0
3,0Student wykazuje sie odpowiedzialnością za dobrostan zwierząt ma podstawową umiejętność postępowania z tymi zwierzetami i wykazuje właściwą wrazliwość na ich potrzeby.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koty, SBM, Warszawa, 2013, I
  2. Metz G., Rasy kotów, Muza, 2007
  3. Jackson Galaxy, Joel Derfner, Kocia magia., Burda Książki, Warszawa, 2014
  4. John Bradshaw, Zrozumieć kota, Czarna Owca, 2015, I
  5. Desmond Morris, Dlaczego kot mruczy, Książka i Wiedza, Warszawa, 1996, II
  6. Brigitte Rauth-Widmann, Kocia mowa. Zachowanie. Dźwięki. Język ciała., Muza S.A., Warszawa, 2015
  7. Hannelore Grimm, Wychowywanie kota.. Pielęgnacja. Żywienie. Opieka, Muza S.A., Warszawa, 2014
  8. Laurence Bobis, Kot. Hostoria i legendy., Avalon, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Palmer J., Koty i kocięta, Muza, Warszawa, 2004
  2. Tymiński W., Koty - encyklopedia hodowcy., Skarbnica wiedzy, 2004
  3. Spangenberg R., Choroby kotów, AWM, Janki, k. Warszawy, 2004
  4. Isabella Lauer, Koty. Jak być szczęśliwym właścicielem kota., MAK, Bremen, 2012
  5. Alexa Capra, Koty, Mozaika, WARSZAWA, 2005
  6. Franciszek J. Klimek, Koty są dobre na wszystko, Fundacja Kultury i Sztuki Europejskiej ARS LONGA, Kraków, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Topografia, fizjologia układów oraz specyfika zmysłów kota.3
T-L-2Charakterystyka ras kotów i ich podział na klasy2
T-L-3Genetyka jakości włosa i ubarwienia kotów.2
T-L-4Specyfika rozrodu kotów oraz pielęgnacja kotki i miotu.2
T-L-5Organizacja hodowli kotów na świecie.2
T-L-6Udział w miedzynarodowej wystawie kotów.5
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka rodziny kotowatych i historia kota domowego. Pokrój i anatomia kota.3
T-W-2Różnorodność ras oraz kocie wystawy. Dziedziczne uwarunkowania jakości i barwy okrywy włosowej.3
T-W-3Wady i choroby dziedziczne. Zachowania kota.3
T-W-4Żywienie i pielegnacja kota. Rozmnażanie i odchów kociąt.3
T-W-5Kot w religii, sztuce i w codziennym życiu człowieka - kocia magia.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej.8
A-L-3Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa12
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Samodzielne studiowanie literaury dotczącej zagadnień omawianych na wykładach.8
A-W-3Przygotowanie krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczacej jednego z zagadnień omawianych na wykładach.2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C06.3_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu: - anatomi, - topografii, - fizjologii, - narządów zmysłów; - genetyki umaszczenia i jakości okrywy włosowej kotów; - z zakresu rozrodu, pielęgnacji i wychowania kotów, - organizacji i jej znaczenia hodowli kotów na Świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i specyfiką chowu i hodowli kotów.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka rodziny kotowatych i historia kota domowego. Pokrój i anatomia kota.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student swobodnie prawidłowo opisuje i nazywa poszczeglne partie ciała kota. Student z łatwością rozpoznaje i właściwie przypisuje poszczególne rasy kotów do ich klasyfikacji wg FIFE, TICA i WCF. Ma podstwowe pojecie o organizacji hodowli i organizacji wystaw hodowlanych oraz zasadach oceny zwierzat na wystawach..
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C06.3_U01Student potrafi samodzielnie zaprezentować i właściwie interpretować zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania w życiu codziennym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i specyfiką chowu i hodowli kotów.
Treści programoweT-L-1Topografia, fizjologia układów oraz specyfika zmysłów kota.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie dość swobodnie prezentuje zdobytą wiedzę
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C06.3_K01Student potrafi prezentować właściwą postawę proekologiczną, wykazuje się odpowiedzialnością w stosunku do zwierząt i środowiska naturalnego, wykazuje się odpowiedzialnością za dobrostan zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i specyfiką chowu i hodowli kotów.
Treści programoweT-L-1Topografia, fizjologia układów oraz specyfika zmysłów kota.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje sie odpowiedzialnością za dobrostan zwierząt ma podstawową umiejętność postępowania z tymi zwierzetami i wykazuje właściwą wrazliwość na ich potrzeby.
3,5
4,0
4,5
5,0