Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Nowotwory u psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowotwory u psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z przedmiotów: biochemia, anatomia, fizjologia, genetyka ogólna, endokrynologia, immunologia i psy rasowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Najwazniejsze czynniki kancrogenne i etapy kanerogenezy | 2 |
T-A-2 | "Nieśmiertelność" komórek nowotworowych". Czy możliwe jest przenoszenie się nowotworu z jednego organizmu na drugi | 2 |
T-A-3 | Najczęstsze nowotwory nabłonkowe i mezenchymalne skóry i tkanek miekich u psów - predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie. | 2 |
T-A-4 | Najczęstsze nowotwory narządu ruchu i przewodu pokarmowego u psów - pochodzenie, predyzspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie. | 3 |
T-A-5 | Najczęstsze nowotwory układu moczowego i rozrodczego u psów - pochodzenie, predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie. | 2 |
T-A-6 | Nowotwory gruczołu mlekowego i układu dokrewnego u psów - pochodzenie, predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie | 3 |
T-A-7 | Chłoniaki i białaczki u psów - objawy kliniczne, predyspozycje, podstawy leczenia i rokowanie | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Epidemiologia nowotworow u psów. Ogólna charakterystyka procesu nowotworowego i podstawowe cechy komórek nowotworowych. | 2 |
T-W-2 | Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów | 2 |
T-W-3 | Cechy i stopniowanie złośliwości nowotworów. Ocena stopnia zaawansowania klinicznego nowotworów - system TNM. | 2 |
T-W-4 | Wpływ nowotworów na organizm | 2 |
T-W-5 | Angigeneza nowotworowa, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych | 2 |
T-W-6 | Etapy, drogi i mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych | 2 |
T-W-7 | komórki nowotworowe w krioobiegu. czynniki decydujace o umiejscowieniu przerzutu i kolonizacja narządów | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach | 16 |
A-A-2 | Ptzygotowanie prezentacji mulimedialnej wybranego tematu i jego omówienia | 4 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 1 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych | 8 |
A-A-5 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów | 14 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym wykłady | 1 |
A-W-4 | Zaliczenie wykladów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanej i przedstawionej prezentacji. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, prezentacji i zaliczenia końcowego materiału objętego programem ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C29_W01 Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryteria klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową. | Kn_1P_W01, Kn_1P_W08, Kn_1P_W21 | — | — | C-1 | T-W-6, T-A-5, T-W-5, T-A-7, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-A-4, T-A-6, T-W-2 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C29_U01 Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student umie rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową. | Kn_1P_U03, Kn_1P_U13, Kn_1P_U11 | — | — | C-1 | T-A-7, T-A-6, T-W-3, T-A-1, T-W-7, T-A-4, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-A-3, T-A-5 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C29_K01 Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym. | Kn_1P_K02, Kn_1P_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-W-6 | M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C29_W01 Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryteria klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Zna w stopniu podstawowym najczęstsze nowotwory u psów i ich objawy kliniczne oraz predyspozycje do ich występowania. W stopnu podstawowym omawia wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C29_U01 Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student umie rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadaną wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych oraz ich pochodnych w niewielkim zakresie wykorzystuje do wyjaśnienia ich roli i mechanizmów odpowiedzialnych za kancerogenzę, inwazyjność i przerzutowanie komórek nowotworowych. Wybiórczo podaje i uzasadnia, które z cech atypii komórkowej nalezy uważać za potencjalne niebezpieczne z punku widzenia transformacji nowotworowej u psów. W ograniczonym zakresie potrafi połączyć objawy kliniczne z umiejscowieniem nowotworu. W mocno ograniczomym stopniu formułuje zasady profilaktyki antynowotworowej u psow | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C29_K01 Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym. | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu postrzega związek między srodowiskiem bytowania psa a stopniem narazenia na chorobe nowotworową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fuller G.M., Shields D., Podstawy molekularne biologii komórki, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
- Bal J, Biologia molekularna w medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, 2001
- Madej J.A., Rotkiewicz T, Patologia ogólna zwierzat, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2006
- Sapierzyński R, Onkologia praktyczna psów i kotów, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2010
- Zaleznie od artykułu, Wybrane artykuły przegladowe, Życie Weterynaryjne 2006-2015, 2011, dostęp internetowy
- Moris J., Dobson J, Onklogia małych zwierząt, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Kawiak J., Zabel M, Seminaria z cytofizjologii., Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002
- Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P, Podstawy bilogii komórki, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, 2005